A cikk eredetileg 2024. szeptemberében, az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban jelent meg.
Mit gondol, miért vonzó az önök intézménye a fiataloknak?
Összetett okok miatt, egyfelől a diákjaink a jó hírét viszik az intézménynek, és a tanulói eredmény alapján ajánlják az ismerőseiknek, másfelől nagyon vonzó szakmákat kínálunk, hiszen hat ágazatunk van. Harmadsorban azért népszerű és nagy létszámú az intézményünk, mert szerencsés földrajzi körülmények között helyezkedik el. Negyedsorban ezeken kívül vannak szubjektív elemek is, ilyen a rendkívül felkészült közismereti és hangsúlyozottan szakmai oktatók megléte. Tehát ebben a négyben tudnám összefoglalni a legfontosabbakat. De van egy ötödik is, ez az iskola vezetése, a szakképzési centrum, valamint a fenntartó támogatása.
Mi technikumi és szakképző iskolai szinten is várjuk a tanulókat. Az utóbbi azért fontos, mert három év szakmai képzés után kétéves érettségit adó technikumra várjuk a tanulókat, akik közül sokan itt maradnak, sőt máshonnan is érkeznek hozzánk. Tehát két év alatt érettségit szerezhetnek nálunk, és a felnőttoktatásban régi hagyománya van ennek az iskolának. Fontos még, hogy gyerekeket és felnőtteket is várunk. Kiemelném, hogy iskolánk jelentős eredményeket ért el a lemorzsolódó, az iskolából kihullott, lemaradó, nehezen tanuló diákok körében az orientációs fejlesztés, dobbantó és műhelyiskolai programban, amelyben hosszú évek óta részt veszünk.
Az önök iskolájában milyen fejlesztések voltak a közelmúltban, illetve mik várhatók?
A közelmúltból kiemelném, hogy egy speciális szaktantermet hoztunk létre a speciális rendészeti és honvédelmi gyakorlatok számára. Több pályázati, illetve a fenntartó által biztosított pályázati forrásból felújítottunk tan-, illetve szaktantermeket. Az idei tanév egyik nagy beruházása az, hogy a szakképzési centrumon belül egy kisebb iskola beolvadt a Thanba, tehát két ágazattal és egy épülettel bővülünk. Elsősorban nem mennyiségi bővülésen gondolkodom. Jelenleg 1200 fővel működik az iskola, és nagyjából 1400-1500-as tanulói létszámot produkálunk majd, úgyhogy inkább a minőségi fejlődésben reménykedem. Tehát ez egy középtávú befektetés, ezt követően az új termeinkkel képesek leszünk arra, hogy eddig meg nem lévő igényeket kielégítsünk.
Milyen a jövője azoknak az ágazatoknak, amiket önöknél lehet tanulni? Mennyire gyakorlatorientált a képzésük?
Az ágazataink száma magas: vegyipar, környezetvédelem és vízügy, rendészet és közszolgálat, honvédelem, szeptembertől pedig elektronika és elektrotechnika, valamint informatika és távközlés is van. Ezek mindegyike jó perspektívát kínál a tanulók számára, bár vannak közöttük népszerűbbek, ezek közé tartozik a rendészet és közszolgálat, valamint a honvédelem. Ennek rajtunk kívül álló okai is vannak, hiszen is támogatják a tanulók ilyen irányú továbblépését.
Még azt is kiemelném, hogy a képzés teljes mértékben gyakorlatorientált ugyanis ezekben az ágazatokban számos hivatalos szervvel, illetve magáncéggel és önkormányzattal is együttműködésben állunk. Ezek többsége szakmai programokat megvalósító, szakmai órákat segítő kooperáció. A kihelyezett órák, szakmai napok, programok segítségével a tanulók megtapasztalhatják, megnézhetik, megfoghatják, megérezhetik a szakképzés rejtelmeit és sajátosságait.
Mit gondol, milyen attitűdű fiatalok azok, akiknek kimondottan ajánlaná az önök iskoláját?
A környezetvédelem és vízügy, az elektronika és elektrotechnika, valamint az informatika és távközlés ágazatot azoknak ajánlom elsősorban, akik szeretik a rendszerességet, képesek arra, hogy huzamosan egy dologra koncentráljanak, és hogy a tanulmányaikat és a karrierjüket saját maguk építsék fel. A rendészet és közszolgálat, valamint a honvédelem ágazatban azok lehetnek sikeresebbek, akik különféle instrukciók nélkül egyedül is feltalálják magukat, tehát egy kommunikációs vagy akár konfliktushelyzetben önállóan képesek gyors választ adni és megoldást találni a felmerült nehézségekre. Ezek a szakma alapkövetelményei is. Itt sikeresebbek azok a tanulók, akik szeretik a mozgást, a váratlan, akár kalandos helyzeteket. Azt gondolom, hogy minden tanuló megtalálja a saját habitusának megfelelő képzést a BMSZC Than Károly Ökoiskola és Technikumban.
A teljes interjút elolvashatod az UNIside oldalán, ide kattintva.
Müller Tamás Bulcsú
- Az SZTE-n történelempolitikaelmélet szakos pedagógusként, az ELTE-n pedig politológusként végzett.
- A Than Károly Ökoiskola és Technikumban 2008 óta oktat, osztályfőnöki, projektvezetői, munkaközösségvezetői feladatokat látott el.
- 2016 óta szakmai vezető, majd 2017-től igazgatóhelyettes.
- 2022–2023 között megbízott igazgató.
- 2023-tól igazgató.