Felemelkedés a tudás és az innováció völgyében – Magyarország STEM-stratégiája

Szerző: | 2024. augusztus. 3. | Fősodor

A 21. században az emberiség egy új korszak küszöbén áll, a technológia és a tudomány robbanásszerű fejlődése pedig forradalmasítja a mindennapi életet, valamint a munkavégzést. A tudomány, technológia, mérnöki és matematika (STEM) területek kulcsfontosságú szerepet töltenek be ebben a fejlődésben. Magyarországon is egyre inkább hangsúlyt kap a STEM-oktatás és a -szakképzés, különösen azokban a Szakképzési Centrumokban, ahol a fiatalok a jövő technológiai kihívásainak való megfeleléssel készülnek fel. Az alábbi cikk 2023. novemberében jelent meg az UNIside ipari digitalizációs kiadványában.

Szakképzés és STEM: új perspektívák

Ahogyan egyre több szakma képviselője érzékeli: a hagyományos oktatási paradigmák már nem képesek megfelelni a modern világ gyors változásainak. A tudomány, technológia, mérnöki és matematikai (Science, Technology, Engineering and Mathematics, azaz angol betűszóval STEM) területek dominanciája pedig mindeközben arra készteti az oktatási rendszereket, hogy a jövő munkaerőpiacának a követelményeihez igazodjanak.

Az új szakképzési rendszer országosan mintegy 400 iskolája kitűnő példája annak, hogy Magyarország nemcsak alkalmazkodik ehhez a változáshoz, hanem élen jár az újításban és a tudás terjesztésében. Ehhez a látványos fejlődéshez nagyban hozzájárult a 2020-ban meghirdetett Szakképzés 4.0 stratégia, amely arra törekszik, hogy a szakképzés minden területe megfeleljen az ipar 4.0 kihívásainak. 

Ez azonban nem egyszerű, hiszen rendkívül dinamikusan változó és különlegesen forrásigényes területről van szó. A szakképzés hazai irányítói ugyanakkor több olyan lépést is tettek, amelyek összessége lehetővé tette a Szakképzés 4.0 stratégia megvalósítását. Létrejöttek azok az Ágazati Készségtanácsok, amelyeknek tagjai az adott ágazat legmagasabb elvárásainak is megfelelő munkáltatók. Ezek a cégek képesek a szakképzést a valós és aktuális piaci igény felé közelíteni.

Szakképzési Centrumok: képzés a valós világban

A Szakképzési Centrumok olyan fókuszált oktatási központok, amelyek a gyakorlatias tudást helyezik a középpontba. A diákok nemcsak elméleti ismereteket szereznek, hanem közvetlen tapasztalatokat is a STEM-területeken. Nem meglepő, hogy az országos élmezőnybe tartozó Váci és Nyíregyházi Szakképzési Centrum iskolái is kiemelkednek a programozás és az informatika terén. Hozzájuk hasonlóan a Győri Szakképzési Centrumban is modern laboratóriumokban és szimulációk segítségével dolgozhatnak a diákok valós projekteken, megtapasztalva, hogy milyen egy valós munkakörnyezetben innoválni és problémákat megoldani.

Azt érdemes figyelembe venni, hogy az elmúlt években komoly fejlesztéseket hajtottak végre a Szakképzési Centrumoknál, amelyek mind a STEM-tantárgyak felé terelték a diákokat. Elég csak a Digitális Közösségi Alkotóműhelyekre (DKA) gondolnunk, amelyek bölcsői a friss gondolatoknak, a gyakorlati kísérletezésnek, az innovatív projekteknek.

A szakképzési rendszer átfogó fejlesztése című projektek keretében megvalósult fejlesztések eredményeként minden szakképzési centrum kialakította a saját alkotóműhelyeit, országszerte hatvankét helyszínen. A korszerű műszerekkel és gépekkel felszerelt alkotóműhelyekben szervezett tanórai és tanórán kívüli foglalkozások, szakkörök, versenyek, táborok keretében – néhány példát kiemelve – olyan technológiákat próbálhatnak ki az érdeklődők, mint a 3D-nyomtatás, a lézervágás, a CNC-megmunkálás, a hegesztőszimulátor vagy akár a mobiltelefonról vezérelhető robotok.

Az alkotóműhelyekben központi szerepet kap a tanulók kreativitása, akik a programokon nem megfigyelőként vannak jelen, hanem aktívan részt vesznek az alkotói folyamatban. A résztvevők egymással együttműködve, csapatmunkában, játékos körülmények között ismerhetik meg a hagyományos és modern eszközöket, technológiákat, illetve fejleszthetik szakmai tudásukat, készségeiket.


Az UNI in&out ipari digitalizációs kiadványa – ami a hazai Siemens Zrt. fő támogatásával készült – a fentihez hasonló témákon túl (amelyek teljes terjedelemben elolvashatók a kiadványban) igen értékes rangsorokat tartalmaz. Mégpedig a digitalizáció terén releváns STEAM* képzési területeken.

E rangsorok az Oktatási Hivatal és a Clarivate megoldásai alapján készültek.

*A STEM a (Science, Technology, Engineering és Mathematics) felsőoktatási képzési területeket jelenti, ám újabban STEAM-ként is emlegetik, mert az A, mint Arts is a rövidítésbe ékelődik, hiszen a digitalizációban is elengedhetetlen a művészeti megközelítés.


Az alkotóműhelyek az adott intézmény saját, illetve más iskolák diákjai számára is nyitva állnak, így mind a pályaválasztásban, mind a szakmát tanulók szakmai fejlődésében is segítséget nyújtanak. A műhelyek szerepet kaphatnak a tehetséggondozásban és a felzárkóztatásban. Az ország mindegyik Szakképzési Centrumában kialakítottak már DKA-t. A sort a nyíregyházi nyitotta meg, ahol leginkább a robotika területén alkotnak nagyot a diákok, legutóbb pedig a budapesti Komplex Szakképzési Centrum jelentette be, hogy több sikeres projekt után új helyre költöztetik az alkotóműhelyüket.

Újdonság, hogy a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Digitális Közösségi Alkotóműhelye az általános iskolákhoz kihelyezett foglalkozásokkal is várja a tanulni, illetve a szakmákkal ismerkedni vágyókat. Így a megye legtávolabbi falvaiba is eljuthat az alkotóműhely eszköztára.

A robotika, a 3D-nyomtatás és általában a programozás biztosan az első minden összehasonlításban, ami nem meglepő, hiszen a jövőben az ilyen témájú szakmák előretörése szinte borítékolható. A STEM népszerűségét több rendezvény segíti növelni.

Kiemelkednek ezek közül a Lányok napja, a Mi a Pálya? és a SzakMÁzz! rendezvényei, amelyek az ország legnagyobb pályaorientációs rendezvényeivé nőtték ki magukat, mintegy 15 ezres látogatói létszámokkal és csupa olyan kiállítóval, amelyeknél ki lehet próbálni az adott szakmákat. A SzakMÁzz! szervezői 2023-ban – a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával közösen – külön rendezvényt szentelnek az innováció és a fenntarthatóság témakörének, ezzel is támogatva a STEM-oktatás sikerét.

Technikumok: a mérnökképzés előszobái

A műszaki és mérnöki pályák iránti érdeklődés egyre növekszik. Ebben a kontextusban a technikumok – különösen az okleveles technikusi képzéseken keresztül – olyan kihívásokat és lehetőségeket kínálnak, amelyek felkészítik a fiatalokat a műszaki területeken való kreatív alkotásra. Az oktatásnak lépést kell tartania a technológiai fejlődéssel, és olyan készségeket kell fejlesztenie a diákokban, amelyekre a jövő munkahelyein szükség lesz. A szakképzés szereplői élen járnak ebben az átalakulásban. Ezek az intézmények folyamatosan frissítik a tanterveiket, hogy a legújabb technológiai trendeket és kihívásokat tükrözzék. Így biztosítják, hogy a diákok olyan ismereteket szerezzenek, amelyek relevánsak és hasznosak lesznek a jövőbeli pályájuk során. Természetes, hogy a technikumok és a szakképző iskolák felkészültsége, oktatási minősége és infrastrukturális fejlettsége eltér egymástól, éppen ezért érdemes megvizsgálni, hogy melyek azok a szakképzésben érintett intézmények, amelyek az élre tudtak állni. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal közhiteles adatai alapján készült 2023-as Technikumi rangsor top 100-as lista.

Érdekel a technológia? A digitalizáció friss trendjei? Ez az anyag teljes terjedelmében megtalálható az alábbi, fent már említett, a Siemens Zrt. fő támogatásával elkészült kiadványunkban is!

Itt megtalálod továbbá a STEAM képzési területek listáit is. Benne van az innovációhoz kapcsolódó képesítések, szakmák, a top középiskolák listája is!

Nézz bele az innovációs kiadványunkba, amit nyomtatott verzióban most meg is vásárolhatsz! 

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Promó

Promó