Jó irányba halad a megújult szakképzési rendszer

Szerző: | 2023. június. 20. | Fősodor

A képen egy irányjelző látható: good, better, best irányokkal.

Az átalakult szakképzési rendszer számos változást hozott az elmúlt években. A változások okozta eredmények lassan beérni látszanak. A tapasztalatokról és az eredményekről a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) elnöke, Magyar Zita beszélt. 

A szakmai elméleti vizsgáztatás, az egyre népszerűbb szakképzés a gyakorlati irányba mozdult el, az oktatók bérezése is teljesítményre épül. Az NSZFH elnöke azt is kiemelte, hogy a tanárképzős hallgatók pozitívan tekintenek a szakképzési rendszer változásaira- írta meg a Magyar Nemzet.

Korszerű, gyorsan kiértékelhető szakképzési vizsgarendszer

A szakképzés szereplői felkészülten várták a szakképzési rendszer új interaktív elméleti vizsgáit, amelyet februári tesztelési időszak után az évvégi vizsgákon vezettek be általánosan. Mint arról korábban hírt adtunk megváltozott szakmai elméleti vizsga formája.

A tanév végén az összes tantárgyból elektronikusan zajlott az elméleti szakmai vizsga. A számítógépen végezhető teszt jellegű feladatsorok révén a vizsgák papírmentessé, a kiértékelések gyorsabbá váltak.

A sikerhez az intézmények és az NSZFH megfelelő felkészültségére is szükség volt. Infrastrukturális és szakmai szempontú elvárásokat is teljesíteni kellett a tanulók vizsgáztatásához szükséges feltételek biztosítása érdekben. 

– mondta az NSZFH elnöke.

Idén több, mint 35 ezer diákot érintett a szakmai vizsga. Villanyszerelő szakmában vizsgáztak a legtöbben, a második legnépszerűbb a szakács szakma, míg a harmadik helyen a pénzügyi-számviteli ügyintéző szakmában vizsgázók állnak. 

Emellett sokan vizsgáztak kereskedelmi értékesítő, hegesztő, gépjármű-mechatronikai technikus és cukrász szakmákból is.

Az elnök szerint a felkészültség már a vizsga első napján megmutatkozott, amikor a vizsgabizottságok profi módon tudták kezelni a nagy vihar okozta áramszünetet. Nem vesztek el a dolgozatok, a vizsgázó diákok folytatni tudták a feladatok kitöltését.

A kép a számítógépes vizsgához szükséges eszközöket illusztrálja.
A tanév végén már csak elektronikus formában volt elérhető a szakmai elméleti vizsga a szakképzésben A rendszer kiállta a próbát. (Fotó: 123rf)

Nem csak a vizsga formája, hanem a szerkezete is megváltozott

Az átalakult szakképzési rendszerben a szakmai vizsga két részből áll: egyrészt a már említett interaktív elméleti vizsgából, másrészt pedig a projektfeladatból, ami szintén megújult: a vizsgázóknak több szakmában, a képzési és kimeneti követelményben leírtak szerint előzetesen vizsgaremeket kell készíteni, majd a szóbeli vizsgán be kell mutatni. 

 Az NSZFH elnöke úgy véli, hogy a szakképzési törvény 2020. évi bevezetése óta eltelt időszak azt mutatja, hogy jó úton haladnak.

A pályaválasztás előtt álló tanulók közel 43 százaléka választotta az ötéves technikusi képzést. 2022-ben a technikum volt a legnépszerűbb iskola a 9. évfolyamra jelentkezők körében.

A technikumban tanuló diákok a felsőoktatásban és a munkaerőpiacon is helytállnak- mondta az elnök.

Egyre többen választják az oktatói pályát

Magyar Zita a tanárképzős hallgatókkal beszélgetve úgy látja, a szakképző iskolákban és a technikumokban egyaránt nyitottak a változásokra. 

 Fontos, hogy ők is tudják: az érettségire felkészítő tárgyak esetében ugyanazok a követelmények, ugyanazt tanulják a tanulók a technikumokban is, mint amit a gimnáziumokban – fogalmazott az NSZFH elnöke. 

Bizakodva tekint a jövőben azt reméli, hogy a tanárképzősök közül egyre többen választják majd oktatóként a szakképzést.

Megújulás az oktatók  teljesítmény értékelésében is

Az átalakított szakképzési rendszerben az intézményvezetők kiemelt feladata a jól teljesítő oktatók megtartása.  Ennek érdekében az oktatók folyamatos szakmai teljesítését megítélni képes, az intézményvezető által végzett értékelés került előtérbe.

Az ehhez szükséges feltételek kialakítását a szakképzési törvény módosítása tette lehetővé.   

a képen egy diák és egy mentor tanár látható.
Az innováció meghatározó a szakképzési gyakorlatban. (Fotó: 123rf)

Az NSZFH elnöke a Magyar Nemzet kérdésére válaszolva elmondta, hogy az IKK szakmai támogatásával a szakképzésben oktatók legutóbbi, 15 százalékos béremelését már az intézményekben zajló oktatói teljesítményértékeléssel is összekötötték.

Az elnök tapasztalatai szerint a kor igényeihez igazodó szakmák megújulása az oktatókat is motiválttá teszi a legújabb technikák megismerésében.  Ezt támogatja a duális képzőhelyek nagy szakmai tapasztalattal rendelkező oktatóinak bekapcsolódása a gyakorlati oktatásba. 

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.