Új módszertan a fodrász képzésben – Interjú Dolányi Évával

Szerző: | 2023. december. 19. | Munka

A képen Dolányi Éva fodrász szakoktató látható.

Dolányi Éva szakoktató fodrász, aki egykor a divat hazájában kezdte a fodrász mesterséget. Milánóban az egyik legjobb fodrász szalonban, Lorenzo Belardi mesterfodrász szárnyai alatt tanulta ki a szakmát. A kezdeti lépések óta eltelt évek sem teltek tétlenül számára. Óbudán önálló fodrászvállalkozást működtet, emellett saját módszertani tananyagot fejlesztett ki. Reméli, hogy a közeljövőben új megközelítés szerint tanulhatnak azok, akik hozzá hasonlóan beleszerettek a fodrász szakmába.

Hogyan kezdődött a pályája?

Milánóban kezdtem a tanulmányaimat, majd a fodrász szakiskola után a Jacques Dessange francia hajvágás tanfolyamát is elvégeztem. Beleszerettem a francia hajvágástechnikába. Ennek hatására 2007-ben a pécsi Pollack Mihály Műszaki Kar Pedagógiai Tanszékén szakoktató fodrász diplomát szereztem. Szakdolgozatomban a francia hajvágás oktatásának módszertanát dolgoztam ki.

Miben különbözik a francia hajvágás a többitől? Mit érdemes tudni róla?

A francia hajvágást az elegáns, természetes, nőies frizurák jellemzik. A precíz, pontos hajvágás lehetővé teszi, hogy a frizura formája tartós maradjon. Elég 2- 3 havonta újra vágni és otthon is könnyebb a frizura készítés. Összességében azt mondanám, hogy a francia hajvágás titka, nem más, minthogy az egyszerűségében rejlik a szépsége.

A fodrász szakma oktatásának megújításán dolgozott az elmúlt időszakban. Miért tartotta szükségesnek a fodrász képzés reformját?

A világ változik, vele együtt a fodrász szakma is. Ezért tartottam fontosnak, hogy a szakmában dolgozók, a kor igényeihez igazodó módszertan alapján tanuljanak és a képzés igazodjon napjaink elvárásaihoz. Ennek érdekében a magyar – olasz általános összekötő tolmács megszerzéséhez írt mesterdiploma szakdolgozatomban új alapokra helyeztem a fodrász szakképzés elméleti és gyakorlati oktatásának módszertanát olasz és magyar nyelven. 

Fodrász női hajat vág.
A fodrász szakma a szépészet ágazat öt éves képzése, amely érettségivel és technikus szintű szakképzettség megszerzésével zárul. (Fotó:123rf)

Miben más az Ön által kifejlesztett taneszköz?

Ez a taneszköz a három részből épül fel. A módszertani kézikönyv, a tanulói segédlet és egy, digitális oktatási program, amelyek a fodrász szakma oktatásának megújítását célozzák meg. Gyakorlatorientált órák, kurzusok, innovatív módszerek és nem utolsósorban a digitális taneszközök használata áll a középpontjában. 

A kézikönyvemben a fodrász szakma legfontosabb munkafolyamatait gyűjtöttem össze. Húsz év munkája, a főiskolán szerzett pedagógiai tanulmányok és számos továbbképzés tapasztalata segített megírni ezt a könyvet. 

Módszerek tekintetében, hogyan épül fel a kézikönyv? Milyen oktatási módszerekre helyezte a hangsúlyt?

Nagy hangsúlyt fektettem a Montessori, konstruktív pedagógia módszereire, a differenciálásra, az élményalapú oktatásra és a kooperatív tanulásra. A páros gyakorlás, csoportos feladatok, az összefoglalás témái: projekt feladatok, amelyeket tanulók készítenek el.

A kézikönyvem olyan innovatív módszereket tartalmaz, amelyekben a tervezés, a szervezés, az értékelés, az interaktív feladatok a 21. század elvárásaira épülnek. A kerettanterv alapján összeállított tematikus terv és a kidolgozott 72 óravázlat a fodrász oktatók munkáját segítené, a felépített módszertani stratégiák pedig a tanítási – tanulási folyamatot.

Milyen innovatív módszerekre gondoljunk? Tudna erre példát mondani?

A hajvágás oktatása előtt a fodrásztanulókat mindenképpen meg kell tanítani a helyes kommunikációra. Nagyon fontos a céltudatos beszéd, melyek azok a kérdések, amelyeket felteszünk a vendégnek. Nem elég az elméleti órán elmondani, hanem a tanulókkal gyakoroltatni is kell a vendéggel való tudatos kommunikációt.

Vagy említhetném még a hajdiagnosztikát is. Az arc-és fejformák megtanításakor, időt kell szánni a gyakorlati oktatásra is. A megértés önmagában még nem jelenti az alkalmazni tudást viszont a gyakorlati óra az elméleti ismeretek megértését és az alkalmazni tudását támogatja.

A módszertani javaslataim széleskörűek, az arcformák lerajzolásától egészen a virtuális frizuratervező programig kiterjednek. Hiszem, hogy a játékos, interaktív tanulás segíti az ismeretek mélyebb rögzítését.

A gyakorláshoz készített feladatok a nyomtatott tanulási segédletben és a digitális oktatóprogramban is megtalálhatók. Mindkét gyűjtemény én munkám eredménye.

Fodrász egy vendég haját szárítja.
A fodrász szakmában dolgozók széleskörű szolgáltatásokat nyújtanak a vendégeknek, amelynek változásai folyamatos tanulást, önképzést igényelnek a szakembertől. (Fotó:123rf)

 A fodrász szakma munkafolyamatai mellett, milyen témákat érint a tananyag?

A fodrász szakma legfontosabb munkafolyamatai mellett a szakma legújabb kérdéseire is kitér a tananyag. Így például érinti a környezetvédelem vagy a közösségi média témakörét, betekintést nyújt a vállalkozási ismeretek elsajátításába, illetve a szakmai vizsgára való felkészüléshez is segítséget ad.

Szeretném kiemelni, hogy az órák anyagának összeállításakor a sajátos nevelési igényű tanulók szükségleteire is gondoltam. 

Hogyan?

Jobb képességű tanulók gyakorolnak egy – egy SNI tanulóval. Így a saját korcsoporton belül valósul meg a tanulók segítése, inspirálása. Célja az SNI tanulók teljes mértékű befogadása és integrálása az osztályba.

Az elmondottak alapján, az Ön által kifejlesztett módszertan lényegesen megváltoztatná a jelenlegi fodrász képzés oktatását. Gyakorló szakemberként miért érzi szükségét ilyen radikális átalakításnak? 

A gyakorlati oktatók szakmai felkészültsége általában jó, de pedagógiai, módszertani ismeretek hiánya miatt a tanítási és tanulási folyamat nem elég eredményes.

Több fodrászoktatót megkérdeztem, milyen kézikönyvet vagy segédanyagot használnak, a válaszuk az volt nem áll rendelkezésükre semmilyen módszertani kézikönyv vagy segédanyag, így mindenki a saját tapasztalata és egyénisége szerint tanít. Az oktatási segédanyagom a felnőtt szakképzésben is beépíthető.

Úgy gondolom, hiánypótló, amit készítettem és fontos, hogy a fodrász szakképzésnek is legyen módszertani kézikönyve, illetve egy oktatási segédanyag, amely az oktatókat segíti. 

Hogyan tovább? Mi a következő lépés a tervei megvalósításában?

A szépészeti ágazat szakképző intézmények oktatóival szeretnék szoros együttműködésben dolgozni és kipróbálni az új módszereket.

Célom, hogy a tanagyag egyszerű, könnyen érthető és elsajátítható legyen, és hogy felkeltsem a tanulókban a szakma iránti szeretetet, és hogy fodrászként megfelelő szaktudással rendelkezzenek. Úgy vélem, a különböző módszerek elsajátítása nem csak az ismeretek bővítését jelenti, hanem a nyitottságra nevelést, az újjal való megismerkedés igényét, ami manapság elengedetlen.

A borító képen Dolányi Éva fodrász szakoktató a Viva Hair Learning megálmodója látható. A borító kép forrása: Koanfoto – Czakó Anikó

Meghosszabbították a Kiscelli Múzeum júniusban nyílt időszaki kiállítását, amely a szépségipar fejlődésének állomásait mutatja be. A kiállításra látogatók megismerhetik a szépségipar fejlődésének korszakait és, hogy a különböző gazdasági-, társadalmi elvárások, hogyan hatottak a fodrász szakma alakulására. A különleges kiállítás a haj és az arcszőrzet gondozásának társadalomtudományi, muzeológiai feltárására is kísérletet tesz.  A jólfésültség története – Fodrászipari forradalom Budapesten című kiállítás többek arra is választ keres, hogy hogyan váltak jól fésültté a fővárosiak az elmúlt 150 évben? 

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.