Önnek mit jelent a BoschxRichter Innovátorok Napja?
Jómagam alapvetően mérnök vagyok, aki hét év kutatói munka után döntött úgy, hogy nemcsak az egyetem falain belül, hanem az iparban is szeretné alakítani a mobilitás jövőjét. Vezetőként célom az akadémia és az ipar ökoszisztémába kapcsolása, hogy együtt, az innováció segítségével hasznosat és maradandót alkossunk. Ez a rendezvény többek között ezt szimbolizálja, így különösen nagy öröm számomra, hogy a Bosch Budapesti Fejlesztési Központja adhat otthont a Bosch és a Richter közös rendezvényének. Bármiről is legyen szó, iparról, egészségügyről, a saját otthonunkról vagy a mi esetünkben a mobilitásról, a Bosch célja az, hogy valódi értéket teremtsünk.
A Bosch Budapest Innovációs Kampusz más, innovációban fontos eseménynek is otthont adott már. Miért fontos, hogy az innovációs folyamatokba minél korábban bevonjuk a fiatalokat?
A technológiai fejlődés szempontjából kulcsfontosságú, hogy már korán bevonjuk őket ezekbe a folyamatokba. A Bosch Budapest Innovációs Kampuszon rendezett események és más hasonló kezdeményezések kiváló lehetőséget adnak arra, hogy a felsőoktatásban részt vevők első kézből tájékozódjanak az ipari trendekről és bekapcsolódjanak a fejlesztésekbe. Ez a Bosch számára is előnyt jelent, hiszen a fiatal tehetségek új szemléletmódot és friss ötleteket hoznak be a kutatás-fejlesztési ökoszisztémánkba.
Hisszük, hogy ők a jövő innovátorai, ezért elengedhetetlen, hogy már egyetemistaként megtanulják az innovatív és kreatív gondolkodás alapjait, így aktív alakítóivá válhatnak az innovációs folyamatoknak, elősegítik a kreatív problémamegoldást és a gyors alkalmazkodást a folyamatosan változó technológiai környezetben.
Az ipari és az akadémiai szféra együttműködésével, közös projektekkel és versenyekkel inspiráljuk a diákokat, hogy vegyenek részt a jövő alakításában, a tudományos világ gazdagítása mellett a gyakorlatban is alkalmazzák az egyetemen megszerzett tudást, felkészülve sikeres szakmai karrierjükre. A Bosch elköteleződött a startupszemlélet elmélyítése mellett házon belül is: a kollégák támogatást kapnak ahhoz, hogy belső startupként validálják és valósítsák meg üzleti ötleteiket, mindezt vállalati környezetben.
Milyen gyakornoki programot, duális képzést működtetnek, és ennek milyen a megtartó ereje, hányan maradnak állandó munkatársnak?
A Bosch csoport, így a magyarországi is hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az oktatásra, hiszen ez kulcsfontosságú a jövő szakembereinek képzésében és a vállalat folyamatos fejlődésében. A cégünk gyakornoki programja németországi mintára alakult ki, és nagy sikerrel működik. A programban a felsőfokú tanulmányaik utolsó egy-másfél évében lévő diákoknak nyújtunk lehetőséget arra, hogy a tanulmányaik mellett valós ipari környezetben szerezzenek gyakorlati tapasztalatot. A Bosch különböző területein – a fejlesztéstől a pénzügyön át a logisztikáig – jó néhány pozícióban dolgoznak gyakornok kollégák, akik a betanulási időszakot követően önálló feladatokat és kisebb projekteket is koordinálnak. A program egyik erőssége a mentorálás, hiszen mindegyikük mellé kijelölünk egy tapasztalt szakembert, aki segíti őket a szakmai fejlődésükben. A nálunk gyakornokoskodók jelentős része a program befejezését követően főállású munkatársként folytatja karrierjét a cégnél.
A duális képzés nagy múltra tekint vissza a cégcsoportnál: Robert Bosch a kezdettől szívén viselte a szak- és továbbképzés ügyét, 1913-ban erre a célra a vállalatánál úgynevezett tanoncrészleget hozott létre tanműhellyel. A modell ma is sikeresen működik, fontos pillére a cég stratégiájának. Ebben a formában a hallgatók az elméleti oktatásukat gyakorlati tapasztalatszerzéssel ötvözhetik, hogy a munkaerőpiacon versenyképes, naprakész tudást szerezzenek. Az ilyen együttműködések révén a Bosch tovább erősíti kapcsolatait az oktatási intézményekkel, és hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon is olyan szakemberek kerüljenek ki az iskolapadokból, akik értéket tudnak teremteni az iparban.
Mit várnak el a céghez belépőktől, azaz az adott szakmaterületen belül mik az alapvető elvárások képességben, tudásszintben?
Az alapvető elvárások közé tartozik a szakmai kompetenciák alapos ismerete, a problémamegoldó képesség, valamint az innovatív gondolkodásmód. Emellett fontos számunkra a rugalmasság és a csapatmunkára való nyitottság, mivel sok projektünk szoros együttműködést igényel a különböző területeken dolgozó szakemberek között. Ami pedig számomra az egyik elsődleges szempont, az a lelkesedés, a motiváltság, a tenni akarás.
Nálunk, a Boschnál egyébként nagy hagyománya van a folyamatos tanulásnak és fejlődésnek. A vállalaton belül minden lehetőséget megadunk a szakmai fejlődésre, és arra ösztönözzük a kollégáinkat, hogy új ismereteket sajátítsanak el és alkalmazzák azokat a mindennapi munkájuk során. Ez segít abban, hogy a hozzánk csatlakozó szakemberek nemcsak a legújabb technológiákat ismerjék meg, hanem olyan készségeik legyenek, amelyek a sikeres karrierépítésben és a hosszú távú fejlődésben nélkülözhetetlenek.
A BoschxRichter Ipari Innovációs Díj versenyén milyen szempontokat vesznek figyelembe?
A zsűri több kulcsfontosságú szempont alapján értékelte a beérkezett pályázatokat. Először is nagy hangsúlyt fektettek az adott innovációs ötlet piacképességére, azaz arra, hogy a megoldás milyen mértékben lehet sikeres a piacon és mennyire alkalmazható a gyakorlatban. Emellett a technológiai újdonság és az innováció előremutató jellege is kiemelt figyelmet kapott, hogy mennyire kínál új és értékes megoldásokat az adott szakterületen. A zsűri figyelembe vette a fenntarthatósági szempontokat is, különös tekintettel arra, hogy az adott innováció milyen hatással van a környezetre és a hosszú távú gazdasági fejlődésre. Fontos volt továbbá a megoldások kidolgozottsága, szakmai megalapozottsága, valamint a projekt mögött álló csapat felkészültsége. Végül az innovációk összhangját is értékelték a Bosch és a Richter jövőképével, különös tekintettel arra, hogy mennyire járulnak hozzá az egészségügyi és mobilitási kihívások megoldásához.
Szászi István
- 49 éves, nős, három gyermek édesapja.
- A Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, a Budapesti Fejlesztési Központ irányításáért felel, valamint a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója.
- A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szerezte járműmérnöki diplomáját 1997-ben, majd 2004-ban PhD-fokozatát a hibatűrő járműdinamikai rendszerek irányításának területén.
- A Robert Bosch Kft. Budapesti Fejlesztési Központjában passzív biztonsági rendszerek projektmérnökeként kezdett 2004-ben, majd vezető tanácsadóként folytatta a karrierjét Németországban, ahonnan 2009-ben jött haza, és itt nevezték ki a járműdinamikai rendszerek üzletág osztályvezetőjének 2011-ben. Két év múlva egy újabb, immár öt évre szóló, szintén osztályvezetői németországi kinevezés következett, 2018-tól pedig gépjármű-elektronikai üzletágvezetőként folytatta Magyarországon.
- Egy évvel később, 2019-ben a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, majd 2021-ben a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, valamint a Robert Bosch Kft. egyik ügyvezető igazgatója.
A teljes interjú az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban olvasható.
A kiadvány célja, hogy segítsen eligazodni a technológiai fejlődés gyors ütemében, és bemutassa, hogyan formálják a legújabb innovációk a jövő iparát és oktatását. Kiadványunk ezúttal az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatikai) területekre fókuszál, körüljárja az ipar 4.0-koncepciót és témaköreit.
Az UNI in&out Innováció 2024 megvásárolható online a shop.uniside.hu oldalon, valamint a Relay és Inmedio hálózat, illetve az Auchan és Interspar üzleteiben.
A teljes interjú a 2024-ben megjelent UNI in&out Innováció kiadványunkban olvasható, ami megvásárolható online a shop.uniside.hu oldalon, valamint a Relay és Inmedio hálózat, illetve az Auchan és Interspar üzleteiben.