A magyar fiatalok többsége a szülők véleményét fontosabbnak tartja az influenszerekénél, és mindössze 16 százalékuk tekinti példaképnek a közösségi média véleményvezéreit. Bár sokan követik az influenszereket, az életkor előrehaladtával csökken a közösségi média befolyása.
A nők lelkesebb követők
A fiatalok több mint kétharmada követ influenszereket, 59 százalékuk többet is. A nemek tekintetében különbségek mutatkoznak: a nők csaknem háromnegyede követő, és jellemzően több influenszert is követnek, mint a férfiak. A leginkább elkötelezett korcsoport a 18–24 éveseké, 71 százalékuk követ híres internetes tartalomgyártókat.
Kevesen tekintenek példaképként az influenszerekre
A fiatalok 50 százaléka úgy véli, hogy a szülők véleménye fontosabb, mint az influenszereké, míg 20 százalékuk az ellenkezőjét gondolja, a többiek pedig bizonytalanok ennek megítélésében. Az életkor növekedésével egyre többen tartják jelentősnek a szülők véleményét, ami azt jelzi, hogy a közösségi média főként a legfiatalabbakat befolyásolja.
A válaszadó fiatalok 53 százaléka nem tekinti az influenszereket példaképnek, és csak 16 százalékuk gondolja ennek az ellenkezőjét. Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy egy internetes véleményvezért követendő példának tart. A 15–17 évesek 22 százaléka, míg a 25–29 éveseknek már csak 13 százaléka vallja ezt.
A család és a barátok fontos szerepet játszanak a magány ellensúlyozásában
A szülők és a család jelentőségét az Ifjúságkutató Intézet korábbi kutatása is alátámasztja. A magyar fiatalok jelentős része magányosnak érzi magát, legtöbbjük számára a család és a baráti kapcsolatok nyújtanak kiutat.
A 15–39 éves korosztályban a fiatalok 15 százaléka gyakran, további 5 százaléka pedig mindig magányosnak érzi magát. A fiatalok 52 százaléka úgy látja, hogy egyre többen szenvednek a magánytól környezetükben. A kutatásban vizsgált, magyarországi 15–39 éves fiatalok közül tízből nyolc nyilatkozott úgy, hogy támogatást kap a baráti társaságától, ami védőhálót biztosít számára az egyedülléttel szemben.
A fiatalok 82 százaléka aktívan tesz azért, hogy elkerülje a magányt. Többségük emberi kapcsolataira támaszkodik: 31 százalékuk a családjuk, 26 százalékuk pedig barátaik és kortársaik támogatását keresi. A magány elleni küzdelemben gyakran említik a kirándulást és a sportolást, de hasonló arányban veszik igénybe a médiatartalmak fogyasztását és a digitális eszközök használatát is, mint megküzdési stratégiát.
A fiatalok nem szeretik, ha politizálnak az influenszerek?
A magyar fiatalok többsége elfogadja, ha kedvenc influenszereik termékeket vagy szolgáltatásokat reklámoznak, de kevésbé érdeklődnek a politikai tartalmak iránt. A 15–29 évesek körében a szórakoztató tartalmak a legnépszerűbbek. A közéleti témákat feldolgozó influenszerek hitelessége megosztja a fiatalokat: 30 százalékuk tartja őket hitelesnek, míg 28 százalékuk nem.
Az MCC-ben működő Ifjúságkutató Intézet reprezentatív kutatása a 15-29 év közötti fiatalok körében végzett vizsgálatot 2024 januárjában. A válaszadás online, önkitöltős kérdőívvel támogatott interjúkkal történt (CAWI) összesen 1000 fő megkérdezésével.