Az emberek közötti kommunikáció kiemelten fontos volt az emberiség fejlődése szempontjából. Segített minket abban, hogy összehangoltan tudjunk együttműködni, támogatta a túlélésünket, hatására csökkent az egyedek közötti összetűzések száma. Ahogy az emberiség fejlődött, úgy tökéletesedett a kommunikációs stratégiánk is. Egy idő után pedig már nemcsak egymással beszéltünk, hanem igényünk lett arra, hogy távoli társainkkal is felvegyük a kapcsolatot. Ez az igény alapozta meg a távközlés fejlődését is.
Egyszerű módszerek – távközlés alapfokon
Őseink is kommunikáltak egymással, bár nekik jóval behatároltabbak voltak a lehetőségeik, mint nekünk. Az őskorban elsősorban eszközöket használtak az üzenetek közvetítésére, például füstjelek és dobok segítségével üzentek egymásnak az emberek. Később bevontak más élőlényeket is az üzenetküldésbe, erre a legjobb példája a galambposta. Megbízhatóbbak voltak az ókori fejlesztések, a vízitávíró és heliográf, viszont ezek az eszközöket jelentősen befolyásolták a környezeti viszonyok.
Összességében az volt a probléma, hogy nem sikerült olyan üzenetküldő rendszert kialakítani, ami teljesen megbízható volt. A galambokat elkapták a ragadozó madarak, a fények által küldött üzenetek célba érését pedig befolyásolhatta az időjárás, vagy épp a terület domborzata. Biztosabb megoldás volt a futárok küldése, de ebben az esetben is akadtak akadályok: balesetek, ellenség által elfogott futárok.
Hallasz?
Az első eszköz, ami a hangot továbbította, a zsinegtelefon volt, ami 1672-ben jelent meg. Hatalmas újítás volt Morse távírója, ami 1838-ban került bemutatásra. Ez az eszköz volt az alapja a telefon megjelenésének. Alexander Graham Bell nevéhez nem csak a telefon feltalálása köthető. Ő volt az első, aki vezeték nélküli hívást hajtott végre „fotofon” elnevezésű készülékén, ami a hangot fénysugár mentén közvetítette. A következő lépés a rádió megjelenése volt, majd 1927-ben a televízió indult világhódító útjára. Az 1930-as éveknek köszönhetjük az első videofont és az „ikonofont”, amely segítségével a beszélgető felek már valós időben halhatták és láthatták egymást.
Televízió, a világhódító
Az első televízió az 1920-as évek végén történt bemutatása után meghódította az egész világot. Gondoljunk bele, 35-40 éve a legtöbb országban még csak egy televíziós csatorna volt elérhető, és azok is csak pár órányi adást sugároztak. Aztán ugrásszerű fejlődés következett. A Magyar Televízió már 1969-ben színes adást közvetített, bár vannak országok, ahol ez csak a 80-as években került bevezetésre. Törökországban például csak 1984-ben jelent meg az országos sugárzású színes televíziózás. A 2000-es években viszont már megjelentek a digitális csatornák. Ezzel párhuzamosan fejlődtek az eszközök is: a normál felbontású sugárzást felváltotta a magas felbontású HD TV, majd az Ultra HD TV.
Műholdak a bolygó körül
A műholdak által biztosított szolgáltatásokkal a mindennapjaink során több területen is találkozhatunk. Például a legtöbb HD adáshoz szükséges kapacitást a műholdas kapcsolat biztosítja. Emellett műholdak támogatják a navigációt utazásaink során, és jelentős a szerepük a tudományban, az oktatásban is. 1692-ben fogadta el az amerikai törvényhozást a műholdakról szóló törvényt, ami hatására a telekommunikáció az űrben is teret nyert. Az 1970-es években megjelent az első mobiltelefon, majd 1998-ban pályára állt az első, 64 műholdból álló műholdkonstelláció. Ekkor készültek el az első hordozható műholdas telefonok. Manapság pedig már nehéz olyan területet találni, ahol ne lenne szélessávú internet.
A magyar távközlés
A telekommunikáció legismertebb magyar feltalálója Puskás Tivadar. Sokan úgy tudják, hogy ő találta fel a telefonközpontot, de ez így nem teljesen igaz. Francois Dumont már 1851-ben szabadalmi oltalmat kapott az elektromos távíró „központosítására”. Az viszont tény, hogy elsőként Puskás vetette fel a telefonközpont ötletét. Emellett Puskás Tivadar nevéhez kapcsolódik a kapcsolótábla, amely 1887-ben forradalmasította a telefonhívások kezelését. Leghíresebb találmánya pedig a Telefonhírmondó volt, amit 1893-ban indítottak Budapesten. Máig is a Telefonhírmondót tekintik rádió elődjének.
A jövő szakemberei az informatikai és távközlés ágazatban
Az informatikai és távközlési ágazatban jelenleg hazánkban négy szakmát tanulhatnak azok, akiket érdekel a telekommunikáció. A képzések mind technikumi végzettséget adnak, és ötéves időtartamúak. Aki kíváncsi arra, hogy a mai modern világban miként jut el a hang és a kép a különböző infokommunikációs eszközökre, azok az alábbi képzések közül választhatnak:
- távközlési technikus,
- infokommunikációs hálózatépítő és -üzemeltető technikus
- informatikai rendszer- és alkalmazás-üzemeltető technikus
- szoftverfejlesztő és -tesztelő technikus.
A távközlési technikus elsősorban a vezeték nélküli adatátviteli rendszerek telepítésével és üzemeltetésével foglalkozik. Képes műsorszóró kép- és hangátviteli rendszerek, adóberendezések telepítésére, mikrohullámú adatátviteli berendezések, tápvonal és antenna rendszerek telepítését, üzemeltetését elvégezni. Segítségével telepített rendszerek biztosítják a mobiltelefonok és WiFi berendezések vezeték nélküli kapcsolatait, biztosítanak földfelszíni és műholdas kép-, hang- és adatátvitelt, zárt infokommunikációs hálózatokban mikrohullámú átvitelt.
Az infokommunikációs hálózatépítő és -üzemeltető technikus elsődleges feladata a fizikai hálózatok üzemeltetése és telepítése. Munkája során részt vesz a hálózatépítési beruházásokban, a kötések és rendezők, az optikai- és réz alapú kábelhálózatok, valamint a végberendezések telepítésében. Munkájával biztosítja a TV, az internet és a telefon szolgáltatásokat a lakosság és az üzleti szektor számára.
Az informatikai rendszer- és alkalmazás-üzemeltető technikus feladata a helyben telepített és a felhőszolgáltatás keretében igénybe vett eszközök, szerverek, alkalmazások összehangolt működésének biztosítása. A technikus munkája a számítógépek telepítése, karbantartása, valamint az ezekhez az eszközökhöz tartozó perifériák hardveres szerelési, karbantartási és javítási munkáinak ellátása.
A szoftverfejlesztő és -tesztelő technikus feladata a webes és asztali alkalmazások tervezése, fejlesztése, tesztelése. A programozás mellett adatbázisok tervezésével és kezelésével foglalkozik, weboldalakat kódol, webes kliens és szerveroldali alkalmazásokat tervez és fejleszt.
A távközlési ágazatot még mindig a folyamatos fejlődés és a megújulás jellemzi, amelynek nincs vége. A folyamatos digitális fejlesztések újabb és újabb találmányokat jelentenek, amelyek szépen lassan az életünk részévé válnak. Ezek az eszközök, fejlesztések nemcsak a mindennapi életünkben kapnak szerepet, hanem a munkánkban, vagy akár a hobbink területén is.
Ha érdekel a távközlés története, és szeretnéd látni, hogy mely évtizedben milyen fejlesztések jelentek meg, akkor nézd meg ezt az összefoglalót!