Egy uniós előírás miatt 2024. február 1-től az autóbuszok már nem közlekedhetnek autópálya matricával, hanem a tehergépkocsikra vonatkozó útdíj fizetési szabályok vonatkoznak rájuk. Ez azt jelenti, hogy a buszos közlekedés során útdíjat kilométer alapon, a használattal (tehát a megtett távolsággal) arányos módon kell majd kalkulálni. Ez a szabályozás nem csak az autópályák használatára vonatkozik, hanem az autóutak és a főutak igénybevételére is.
Drágulás a buszos utazás esetében
Az új szabályozás bevezetésével nem csak arra kell számítani, hogy a helyi és a távolsági utazás fog drágulni. A gyerekeknek szóló iskolai programok jelentős részét buszos úttal tervezik az oktatók. Legyen szó bármilyen szakkörről, osztálykirándulásról, kulturális programról, a buszbérlés ára jelentősen növekedni fog.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy vannak hazánkban olyan települések, amelyeken nincs saját iskola, vagy középiskola, ezért a gyerekek minden nap ingáznak. Ezeknek az utazásoknak a jelentős része autóbusszal történik.
Hogy pontosan mennyivel emelkedhetnek a jegyárak a jogszabály életbe lépése esetén, arról egyelőre nincsenek információk. A www.autopalyamatrica.hu oldalon készítettek egy kalkulációt azzal kapcsolatosan, hogy az új szabályozás hatására milyen összeget kell majd fizetnie a szolgáltatóknak az úthasználatért. Egy tíz alkalmas retúr út Budapest és Miskolc között autópálya matricával idén még 17.730 forintba kerül a busztársaságnak, de ugyanez az utazás a 2024-es árakkal számolva akár 300 ezer forintba is kerülhet, ami közel 275 ezer forintos emelkedést jelent a szolgáltatónak.
Az útdíjtörvény jelenleg hatályos változata itt tekinthető meg a Nemzeti Jogszabálytárban. A tervezett módosítás, amelynek egyik része január 1-től lép életbe, ezen a linken olvasható. A február 1-jén életbe lépő módosítást pedig itt lehet elolvasni.