Változhat a felnőttképzés rendszere – társadalmi egyeztetés indult

Szerző: | 2025. november. 1. | Fősodor

Társadalmi egyeztetésre került a felnőttképzési törvény módosítása. A tervezet új fogalmakat vezet be, például az egyéni tanulási számla rendszerét és a tanúsítványt, valamint pontosítja a képzések megkezdésére és befejezésére vonatkozó szabályokat. Az észrevételeket 2025. november 4-ig lehet megküldeni.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta az egyes felsőoktatási, kulturális és kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2025. évi  törvény tervezetét.

A jogszabálytervezet célja az, hogy a legutóbbi módosítások óta felmerült új körülményeket és igényeket figyelembe vegye, valamint pontosítsa és összehangolja a vonatkozó ágazati szabályozásokat.

A javaslat tíz törvényt érint, ezek közül legjelentősebben a felnőttképzésről szóló törvényt, kisebb mértékben a nemzeti felsőoktatásról szóló törvényt, továbbá technikai pontosításokat tartalmaz az oktatási nyilvántartásról, illetve a szakképzésről szóló törvényben.

Változhat a felnőttképzés rendszere – új fogalmak és szabályok jöhetnek

A felnőttképzési szabályozásban több új elem is megjelenik. A tervezet bevezetné például az egyéni tanulási számla rendszerét, továbbá új fogalomként jelenne meg a képzésbe való bekapcsolódás és a tanúsítvány. Emellett pontosítanák a képzés megkezdésének és befejezésének időpontjára vonatkozó definíciókat is.

A módosítás érintené a rendvédelmi beosztások betöltéséhez szükséges képesítések megszerzésének egyes szabályait, valamint a programkövetelmények felülvizsgálatát és a Felnőttképzési Adatszolgáltatási Rendszer (FAR) felé történő adatszolgáltatás előírásait.

A tervezettel kapcsolatos észrevételeket 2025. november 4-ig lehet megküldeni a tarsadalmiegyeztetes@kim.gov.hu e-mail-címre.

Mikrotanúsítványok a szakképzésben: új esély a gyorsabb és célzottabb tudásszerzésre

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Promó

Kövess minket