Rendkívül sikeres évet zárt tavaly a magyar befektetésösztönzés, a 2022-es érték duplája, 13 milliárd euró értékben született befektetési döntés. Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója interjúnkban elárulta azt is, hogy ebben az összegben nincs benne a BYD elektromosautó-gyártó most elindult szegedi óriásberuházása.
A szakmában is nagy sikertörténet a hazai befektetésösztönzés, más is elismeri ezt? Mi a HIPA növekedésének titka?
A litván befektetésösztönzési ügynökség vezetője nemrég hazánk befektetésösztönzés-politikáját méltatva úgy fogalmazott, hogy Magyarország, nagyon agresszív befektetés-vonzó politikát folytat, külön támogatási alapokat hozva létre, amelyek a fejlett és átalakuló technológiákra koncentrálnak. Elijus Civilis, az Invest Lithuania állami befektetésösztönző ügynökség vezérigazgatója kitért arra is, hogy mennyire ambiciózus a magyar külpolitika, és mennyire számolt azzal, hogy jobb mindkét világot – keletet és nyugatot is – lefedni.
Milyen eredményt ért el Magyarország tavaly?
A 2022-es 6,5 milliárd euró helyett 13 milliárd eurós volt a tavalyi FDI-beáramlás, ráadásul nem is a legideálisabb nemzetközi környezetben történt. Az ismert geopolitikai, világgazdasági fejlemények, így például az utóbbi időszak deglobalizációs folyamatai okán az UNCTAD, illetve az OECD jelentése szerint 2022-ben és 2023 első hat hónapjában is jelentősen visszaesett a globális FDI-áramlás volumene. Világszinten a 2023. első félévi globális FDI-áramlás 30 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában.
Ebben a jó eredményben a szegedi BYD beruházás benne van?
A 2023. december 22-én bejelentett szegedi BYD autógyár hatalmas – a szakértők által több milliárd eurósra becsült (a szerk.) – beruházása még nem is szerepel a 2023-as adatokban, azaz a 2024-es esztendőt is meglehetősen jó pozícióból indítjuk. A BYD befektetési döntése is jelzi, hogy a HIPA új stratégiájának a fókuszában az ország déli területeinek fejlesztése áll.
Hogyan működik ez a folyamat?
Egy ilyen óriási beruházást nagyon sok egyeztetés előz meg. A BYD esetén nem kevesebb mint 224 tárgyalási fordulón voltunk túl, miután a tavaly karácsony előtti bejelentés megtörtént. Szegeden a Pick Zrt. százhektáros területével együtt összesen egy háromszáz hektáros új ipari parkot alakított ki a Kormány. Éppen ezért konkrét helyszínt is tudtunk ajánlani a kínai autógyár legelső európai üzeméhez. Ám egy ilyen óriási beruházásért nemcsak a visegrádi négyek között folyik ádáz versengés, hanem sok esetben nyugat-európai és más hozzánk közel eső, Európai Unión kívüli országokkal is meg kell küzdenünk.