2023. augusztus 24-én együttműködési megállapodást kötött egymással a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Pedagógus Kar. Az együttműködés aláírói Csák János kulturális és innovációs miniszter és Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke voltak.
Átfogó együttműködés három területen, a fiatal nemzedék érdekében
A megállapodás három kiemelt terület érintésével támogatja a fiatal nemzedéket, amely azért is fontos, mert ezek az intézkedések hosszútávon az egész nemzet sorsát meghatározzák.
Csák János miniszter elmondta, hogy a Kulturális és Innovációs Minisztériumhoz tartozik a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttoktatás is, és ezek a területek érintettek a megállapodásban. A miniszter a szakképzés rendszeréről elmondta, hogy sikeresen átalakult az elmúlt években. Ugyanez elmondható a megállapodás második területéről, a felsőoktatásról, ami szintén jelentős változásokon ment keresztül az elmúlt években. A felsőoktatás eredményei között kiemelte, hogy nőtt a felvételizők, azon belül is a pedagógus- és tanárképzésre jelentkezők száma. A megállapodás harmadik érintett területe a tehetséggondozás, amely terület biztosítja a fejlődés lehetőségét a kiemelkedő képességű fiatalok számára.
Csák János elmondta, hogy „… abban bízik, hogy a Nemzeti Pedagógus Karral kötött együttműködési megállapodás eredményei a gyermekeket és a családokat szolgálják. A KIM őket tekinti a legfontosabbnak, az ő érdekükben van szükség a szakértelemmel és odaadással tanító pedagógusokra.”
A Nemzeti Pedagógus Kar közreműködése
A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) a minisztérium stratégiai partnereként csatlakozott az együttműködési megállapodáshoz. Az NPK szakmai érdekképviseleti feladatokat lát el, amelyek keretében foglalkoztak a pedagógusokra vonatkozó életpályatörvénnyel, a tanárok kereseti lehetőségeivel is. A testület legfontosabbnak feladata, hogy támogassák a pedagógusokat a feladataik ellátásában, és közvetítsenek a köznevelésben dolgozók, valamint a kormányzat között.
Horváth Péter elnök kiemelte a felzárkóztató programok, a szakképzés, a tehetséggondozás, a pályaorientáció tapasztalatainak értékelését. Emellett fontos feladatnak tartja annak a kérdésnek a kezelését is, hogy kik és hogyan fognak tanítani a jövőben. A testület vezetője hangsúlyozta, hogy a kormány a tehetséggondozás terén is elkötelezett a hátrányos helyzetű térségek felemelésében, és úgy véli, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar országszerte hatékonyan segítheti a tehetséges diákok felkarolását.