Az európai szakképzési politikák kidolgozását és végrehajtását támogató Cedefop jelentést készített a szakképzési rendszerek összehasonítása céljából. A szakképzés 50 dimenziója címmel megjelent tanulmány öt év alatt készült el.
Az elemzési keretrendszert öt év alatt, interdiszciplináris szakképzési kutatók egy csoportja közösen dolgozta ki a Cedefop szakképzés jövőjével kapcsolatos kutatásának részeként. A keretrendszer 50 dimenziót vezet be a szakképzés rendszereinek elemzéséhez és összehasonlításához, amelyek három, egymást átfedő fő perspektíva szerint strukturálódnak: ismeretelméleti és pedagógiai, oktatási rendszer, valamint társadalmi-gazdasági vagy munkaerőpiaci. A modell rugalmasan adaptálható és alkalmazható a szakképzéssel kapcsolatos bármely összehasonlító kutatásban vagy nemzetközi szakpolitikai tanulási tevékenységben.
Az elemzés a 2015-18 között megvalósított „A szakképzés természetének és szerepének változásáról az európai képzésben” projekt eredményeire épül, amely azt vizsgálta, hogyan változott az 1990-es évektől a szakképzés. Továbbá ezek a változások, hogyan befolyásolják a jövőbeni lehetőségeket, kihívásokat. A kutatással a szakképzés jövőbeli trendjeinek megértését célozták a kutatók.
A kutatás öt különálló, de egymással összefüggő témára épül:
- a szakképzés változó tartalma és profilja; episztemológiai kihívások és lehetőségek;
- szakmai alapképzés biztosítása; intézményi diverzifikáció és/vagy bővítés;
- a szakmatanulás elősegítése; az értékelések hatása;
- az egész életen át tartó tanulás megvalósítása;
- európai szakképzés; szintézis és trendek.
Mint arról korábban írtunk hatékonyabbá válhat a duális képzés a szakképzési törvény társadalmi egyeztetésen lévő módosításának hatására. Eszerint több tanuló és partnercég kapcsolódhat majd a duális képzési formákba.