Az európai szakképzés jövője

Szerző: | 2023. május. 4. | Fősodor

A képen egy szakállas férfi látható, kérdőívvel a kezében.

Az európai szakképzési politikák kidolgozását és végrehajtását támogató Cedefop jelentést készített a szakképzési rendszerek összehasonítása céljából. A szakképzés 50 dimenziója címmel megjelent tanulmány öt év alatt készült el.

Az elemzési keretrendszert öt év alatt, interdiszciplináris szakképzési kutatók egy csoportja közösen dolgozta ki a Cedefop szakképzés jövőjével kapcsolatos kutatásának részeként. A keretrendszer 50 dimenziót vezet be a szakképzés rendszereinek elemzéséhez és összehasonlításához, amelyek három, egymást átfedő fő perspektíva szerint strukturálódnak: ismeretelméleti és pedagógiai, oktatási rendszer, valamint társadalmi-gazdasági vagy munkaerőpiaci. A modell rugalmasan adaptálható és alkalmazható a szakképzéssel kapcsolatos bármely összehasonlító kutatásban vagy nemzetközi szakpolitikai tanulási tevékenységben.

Az elemzés a 2015-18 között megvalósított „A szakképzés természetének és szerepének változásáról az európai képzésben” projekt eredményeire épül, amely azt vizsgálta, hogyan változott az 1990-es évektől a szakképzés. Továbbá ezek a változások, hogyan befolyásolják a jövőbeni lehetőségeket, kihívásokat. A kutatással a   szakképzés jövőbeli trendjeinek megértését célozták a kutatók.

A kutatás öt különálló, de egymással összefüggő témára épül:

  • a szakképzés változó tartalma és profilja; episztemológiai kihívások és lehetőségek;
  • szakmai alapképzés biztosítása; intézményi diverzifikáció és/vagy bővítés;
  • a szakmatanulás elősegítése; az értékelések hatása;
  • az egész életen át tartó tanulás megvalósítása;
  • európai szakképzés; szintézis és trendek.

A tanulmány itt érhető el.

Mint arról korábban írtunk hatékonyabbá válhat a duális képzés a szakképzési törvény társadalmi egyeztetésen lévő módosításának hatására. Eszerint több tanuló és partnercég kapcsolódhat majd a duális képzési formákba.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Promó

Promó