A harmadik napon – keresztény gyökereink húsvét ünnepén

Szerző: | 2023. április. 8. | Kikapcs

A kép egy grafika, amelyen egy hegy szerepel, a hegy lábánál egy imádkozó alak, a hegytetőn egy keresztre feszített alak

A Húsvét keresztény ünnep. Található más nagy világvallásokban is a húsvéthoz hasonló ünnep. Például az iszlám vallásban a ramadán is böjttel kezdődik, és spirituális felkészülést jelent egy profetikus eseményre. A zsidó vallásban a pészah az az ünnep, amely a húsvéti időszakhoz kötődik. Ezek a vallási szokások mutathatnak hasonlóságokat megjelenésükben, bizonyos részletekben, de nem ugyanaz a vallási eseménysorozat áll a szokások hátterében.

A húsvét időpontja a tavaszi nap-éj egyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnap. Erről a niceai zsinat döntött i. sz. 325-ben. A húsvét szó eredete az ünnepet megelőző böjthöz kötődik. A böjt a húsvét előtt egyfajta húst elhagyó táplálkozást jelent, így a húsvét a hús magunkhoz vételének első napját jelenti.

A húsvéti böjt

A nagyböjt a húsvét előtti negyvennapos felkészülési, bűnbánati időszak. Célja a bűnbánat tanúsítása, a megtisztulás, az áldozatvállalás és az Isten iránti szeretet kifejezése. A nagyböjti időszak hat vasárnapját a katolikus egyház nem tekinti böjti napnak, hiszen minden vasárnap Krisztus feltámadásának az ünnepe, így a böjt hamvazószerdától tart egészen Húsvétvasárnapig. Ez azt jelenti, hogy a böjt valójában hamvazószerdától nagyszombatig összesen 46 napig tart, ha a vasárnapokat is számoljuk. A böjt utolsó hetének neve „nagyhét”.

A képen egy üres tányér látható, mellette egy feszület
A böjt hamvazószerdától Húsvétvasárnapig tart (Fotó: 123rf.com)

A nagyhét eseményei

Nagycsütörtökön a keresztények Krisztus utolsó vacsorájára, majd Jézus elfogatására és szenvedéseire emlékeznek. Nagypénteken halt meg Jézus a kereszten, ez a nap a legmélyebb gyász ideje. A szombati nap volt a húsvéti ünnep előnapja, a csend és a reményteli várakozás ideje. Végül Húsvétvasárnap a húsvéti időszak legfontosabb napja, a feltámadás napja. Ha megszámoljuk, ez bizony 4 nap. Miért mondják akkor mégis azt, hogy Jézus a harmadik napon feltámadt?

A válasz a korra jellemző időszámításban keresendő. Manapság egy nap éjféltől éjfélig tart, azonban a régi korokban nem az óra által mutatott órák szerint éltek az emberek. Elődeink a Nap mozgása alapján határozták meg az időt. Egészen pontosan egy napnak napnyugtakor lett vége, és napnyugta után kezdődött az új nap.

Eszerint a logika szerint az első nap Nagycsütörtök napnyugtától tartott Nagypéntek estéig. A második nap Nagypéntek estétől Nagyszombat estéig, és végül a harmadik nap Nagyszombat estétől Húsvétvasárnap estig. És máris megvan a három nap, amiről a Biblia is említést tesz.

Nézzük hát, hogy mely napon mi történt a keresztény hit alapján!

Kezdjük az előzményekkel. Jeruzsálemben a lakosság a pészah, azaz a zsidó húsvét ünneplésére gyűlt össze. A Biblia azt mondja, hogy Jézus Krisztus a halála előtti vasárnapon érkezett a városba. Tevékenyen telt az utolsó hete, hiszen tanított, gyógyított és példabeszédeket mondott, prédikált. Emellett pedig kiűzte a kereskedőket és pénzváltókat a templomból, amivel nem mindenki tetszését nyerte el.

A képen egy korai művész munkája, rajta Krisztus bevonulása Jeruzsálembe.
Jézust ünneplő tömeg kísérte be Jeruzsálem városába (Fotó: 123rf.com)

Az első nap

Az első nap Nagycsütörtök estétől Nagypéntek délutánig tartott. Nagycsütörtökön történt meg az utolsó vacsora. Jézus és tanítványai egy asztalhoz ültek, és ekkor hangzott el a híres mondat: “Bizony, bizony, mondom nektek: egyikőtök elárul”. Ez igaz volt, hiszen Iskarióti Júdás 30 ezüstpénzért megállapodott a főpapokkal, hogy Jézust kiszolgáltatja nekik. Péter apostol is ezen a vacsorán esküdözött, hogy életét is adná a megváltóért, mire Jézus ezt válaszolta: “Bizony, bizony, mondom neked: mire megszólal a kakas, háromszor megtagadsz.”

Ezek után Jézus a Gecsemáné-kertbe vonult a tanítványaival, ahol az olajfák alatt készült a rá váró áldozatra, az apostolok pedig lefeküdtek pihenni. Ezen az éjjelen katonák ütöttek rajtuk a Gecsemáné-kertben, akiknek Iskarióti Júdás egy csókkal jelezte, hogy melyik társa Jézus.

Jézust megkötözve vitték a főpap, Kaifás elé, Péter utánuk lopakodott. Szemmel tartotta az eseményeket, de felismerték őt. Két szolga is rákérdezett arra, hogy ő Jézus tanítványa vagy sem, és Péter háromszor tagadta ezt le, mire a kakas kukorékolt.

Nagypéntek hajnalán, a jeruzsálemi főpap házában eközben Jézust faggatta a Nagytanács, a Szanhedrin. Azt kérdezték tőle, hogy úgy gondolja, ő az Isten fia, és Jézus erre igennel válaszolt. Kajafás erre megtépte a ruháját, a Nagytanács pedig istenkáromlás miatt halálra ítélte Jézust. A halálos ítélet megerősítése érdekében azonban a Nagytanácsnak Pilátushoz, a római helytartóhoz kellett fordulnia.

Ezért pénteken délelőtt Jézust Pilátus elé hurcolták. Pilátus számára nem volt lényeges ez az ügy, ezért a néphez fordult a kérdéssel, hogy Jézust vagy a hírhedt bűnözőt, Barabbást engedje szabadon. A nép közfelkiáltással többször egymás után Barrabás nevét kiáltotta, így a döntés megszületett. Pilátus a nép szeme láttára megmosta a kezét, hogy jelezze: ártatlan Krisztus elítélésében. A “Mosom kezeim” mondásunk is innen ered.

Jézus Krisztust börtönbe zárták. Az őt őrző katonák gúnyolták, megkínozták. Vállára vörös köpenyt terítettek, homlokára töviskoszorút tettek, és a zsidók királyának nevezték, végül pedig megkorbácsolták.

A képen egy töviskoszorú látható, és mellette egy szeg
Fejére töviskoszorút nyomtak, és azzal gúnyolták, hogy ő a zsidók királya (Fotó: 123rf.com)

A kínzás végeztével Jézust a Golgotára, azaz a Koponyák hegyére vitték. Itt végigjárta a 14 stációt, kereszttel a hátán. Útközben a nép ütlegelte, gyalázta és köpködte őt. Végül a Golgotán keresztre feszítették: kezeit és lábait szegekkel ütötték át, két oldalára pedig két lator került.

A Biblia szerint Nagypéntek estéjén Jézus arra kérte a katonákat, hogy adjanak neki inni. A katonák egy lándzsahegyre szivacsot tűztek, amelyet ecetbe mártottak, és azt tartották a szája elé. Nem sokkal később Krisztus meghalt.

Másnap nagy ünnep volt (a már említett pészah), emiatt a zsidók arra kérték Pilátust, hogy adjon kegyelmet: töresse el a keresztre feszítettek lábait, hogy gyorsabban véget érjen a megfeszítettek szenvedése. A katonák így is tettek, és észrevették, hogy Jézus már halott. Hogy erről megbizonyosodjanak, egyikük lándzsát döfött az oldalába: a sebből vér és víz folyt. Végül a testek leemelhetők lettek a keresztről, nem zavarták az ünnepet ülő tömeget.

Egy József nevű tehetős ember elkérte Pilátustól Jézus holttestét, és meg is kapta. A testet megtisztították és friss gyolcsba tekerték, majd egy sírba tették.

A képen az látható, ahogyan Krisztust leemelik a keresztről
Jézust leemelik a keresztről (Fotó: 123rf.com)

A második nap eseményei

A Biblia szerint másnap, egészen pontosan Jézus péntek esti halálától szombaton estig történt Jézus pokolra történő alászállása. Mivel Jézus istenség, neki hatalma volt a halál és az alvilág fölött is. Bár a teológiai értelmezés szerint ez az alászállás valójában a halál átélése. Ezen a napon a tanítványok bujkáltak.

És végül harmadnapra… 

Vasárnap kora reggel Mária Magdolna kiment Jézus sírjához, amit üresen talált. A sír nyitva volt, a  gyolcs és a kendő, amibe a testet tekerték, a földön hevert. Az asszonyt a sírásból két fehér ruhás angyal megjelenése zökkentette ki. Végül Jézust hallotta, amint elmondja, hogy még nem ment fel a mennybe. Krisztus később a tanítványoknak is megjelent, átadta nekik a szentlelket, és vasárnap megtörtént a mennybemenetel.

Utótörténet

Iskarióti Júdás összeomlott árulása súlya alatt. Az árulás bérét, a 30 ezüstöt a templomba szórta, és felakasztotta magát egy fára.

Péter, aki háromszor tagadta meg a Megváltót, később a korai keresztény egyház első vezetője lett. A legenda szerint Pétert akkor kapták el és tartóztatták le, amikor Néró felgyújtotta Rómát, és ezen tettéért a keresztényeket gyanúsította. Pétert fejjel lefelé szegezték fel a keresztre, így érte a halál.

A képen Szent Péter látható, és egy szöveges bemutatás olvasható róla
Szent Péter a korai katolikus egyház első vezetője lett (Fotó: 123rf.com)

Pilátus még három évig volt Júdea helytartója. Azonban i.sz. 36-ban egy próféta elhitette a szamaritánusokkal, hogy Mózes szent ereklyéit találták meg. Emiatt hatalmas tömeg indult meg a hegy – és a feltételezett ereklyék – felé. Pilátus azt feltételezte, hogy fegyveres zendülés zajlik, így legionáriusaival szétverette a tömeget. A szamaritánusok a sok halott miatt bepanaszolták Pilátust a prokonzulnál, aki azt javasolta, hogy a helytartó utazzon Rómába, és közvetlenül a császár előtt tisztázza magát. Azonban a Rómába tartó hajóút alatt Tiberius császár meghalt, így Qintus Pontius Pilatus száműzetésbe kényszerült, és két évvel később elfeledve halt meg Galliában.

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.