A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.
„Az AI révén villámtempóban alakul át a munka világa és ez lényegében most történik. Fontos érteni: az egyetemi tudást, amit mi tudunk, AI-jal nem tudjuk pótolni” – mondja Filó Angéla Katalin, AI és digitális marketing fejlesztési szakértő, üzleti mentor.
Főként a kommunikáció és médiatudomány szakon végezve lehet valakiből marketinges, vagy pr szakember. Kinek való szerinted a marketinges pálya?
Szerintem, aki marketinges szeretne lenni, annak való. Nincs olyan, hogy valaki introvertáltabb, ezért kevésbé alkalmas erre a pályára, hiszen sok adatalapú munkakör létezik a területen; ők statisztikákkal vagy elemzésekkel foglalkoznak. Tény, hogy mi marketing és pr szakemberek azt tartjuk magunkról, hogy mi vagyunk a legjobb fejek, és ez persze annak is köszönhető, hogy ehhez a munkához tényleg nagy adag kreativitásra és emberismeretre van szükség.
Milyen életpályára számítson a fiatal, aki ebbe az irányba indul? Téged mik motiváltak a karriered első állomásain?
Fontos átgondolni, hogy valaki alkalmazotti létben gondolkodik, vagy már rögtön a vállalkozósdiban. Utóbbira is van már példa és jó tantárgyak is az egyetemeken, amelyek erre felkészítenek. A marketinges lét multi-környezetben nagyon mély tudás megszerzését teszi lehetővé, mert általában egyetlen márkán dolgozik a frissdiplomás munkába álló. Ha ügynökséghez megy valaki, akkor több márkán dolgozhat. A szakmai tudás elsajátítása mellett ma már nagy szükség van arra, hogy együttműködésre és állandó fejlődésre is kész legyen. Vállalkozócsaládból származom, tehát nekem általában a hazai vállalatok munkakultúrája volt komfortos, bár itt is voltak olyan pillanatok, amikor – abból fakadóan, hogy egy bizonyos cégtípusban a felsővezetők hajlamosak „mindent is” a marketinggel csináltatni – nagyon nehezen jutottam túl egy-egy megterhelő időszakon.
Hogyan készülhet valaki marketinges pályára már az egyetemi évek alatt?
Teljesen normális, hogy ijesztő a pályánk elején lenni, mert nem tudjuk a fogódzókat, és nem látunk bele azokba a munkakörökbe, amikről hallunk a szüleinktől, a környezetünktől, az ismerőseinktől. Nagyon jó, ha valaki mondjuk trainee-nek jelentkezik, és úgy dönt, hogy egy ügynökségnél eltölt 3-6 hónapot. Ezek nagyon nagy gyakorlati tudást adnak már az iskola közben. Tudom, hogy erőfeszítés, nagy lemondás – meg hogy a buli nagyon csábító, de a ráfordítás később a diplomával együtt sokkal eredményesebbé tesz és sokkal hamarabb fognak munkát találni azok, akik belefektették az időt a tapasztalatszerzésbe.
Az AI megjelenésével számítson arra a fiatal pályakezdő, hogy az első munkahelyén készségszinten kell majd ezt az eszköztárat is használnia?
Igen, valószínűleg, hiszen, ahogyan azt több előadásomban is elmondtam, ma már olyan dolgokra képes az AI, hogy egy korábban 7 hónapos marketing kampány előkészítési munkáit pár perc alatt állítja elő – ha jól van promptolva. És ebben van a kulcs: hogy már az szaktudást igényel, hogyan használjuk ezeket az eszközöket és az adott cég problémáira, feladatkészletére melyik lesz megfelelő. Pár évvel ezelőtt, amikor elindítottam a Marketing Mentor cégemet, tudatosan kezdtem el ezt a tudást rendszerszinten felépíteni.
Mit gondolsz a fiatal, most pályakezdő korosztályról és mit tanácsolsz nekik a pályájuk elején?
A pályakezdők előtt sokkal több lehetőség van, mint amit valaha láthattam magam előtt. Vigyázzanak magukra olyan tekintetben, hogy ne égjenek ki. Bár szerintem mindenkinek meg kell tapasztalni a kiégést egyszer-egyszer, hogy tudja, hol a határ. Azt gondolom, hogy nagyjából öt-tíz év, ennyi idő alatt mindent látsz a szakmából, megismered magad, megismered a környezeted, akkor mondhatni van már annyi tartalékod lelkileg, szellemileg, anyagilag, hogy képes vagy már valójában pályaorientálódni, ha közben is fejleszted magad. Én ezt így látom, de aztán lehet, hogy ez mára felgyorsult. Láttam olyan pályakezdőket, akik fantasztikus teljesítményre voltak képesek, és nagyon gyorsan regenerálódnak lelkileg, testileg egy-egy kudarc vagy nehézség után. Azt hiszem, hogy az a jó hozzáállás, hogy ki kell próbálni és megtapasztalni, hogy saját magunknak mik a határaink. Én nagyon bízom benne, hogy a mai fiatalok sem a könnyebb utat fogják választani.
Még több értékes tartalom vár!
Az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!
A teljes interjú ide kattintva olvasható el.















