Pedagógusok az allergia ellen – újabb országos képzés indult

Szerző: | 2025. október. 21. | Iskolák

Magyarországon ma már minden harmadik gyermek érintett valamilyen allergiás tünettel — ez az arány az elmúlt két évtizedben megduplázódott. Miközben egyre több iskolás küzd légúti, étel- vagy bőrallergiával, a pedagógusok felkészítése is kulcsfontosságúvá vált. Az Oktatási Hivatal és az Országos Mentőszolgálat újra elindította országos képzését, hogy a tanárok az életmentő helyzetekre is készen álljanak.

Az elmúlt években Magyarországon is egyre nagyobb teret nyer az allergiás megbetegedések növekvő előfordulása. Az adatok azt mutatják, hogy ma már a gyerekek 20–30 százaléka produkál valamilyen allergiás tünetet – legyen az légúti allergia, ételallergia vagy bőrjellegű elváltozás.
Különösen az ételallergiák esetében a 3–18 éves korosztályban a gyermekek 2,5  százaléka, nagyjából 40 000 gyermek él ezzel a kihívással.

Ez a helyzet új követelményeket állít az iskolák, óvodák és pedagógusok elé: nem elég felismerni az allergiás tüneteket,  tudatos, jól begyakorolt elsősegélynyújtási ismeretekre is szükség van. Különösen olyan súlyos állapotokban, mint az anafilaxia.

Ezért az Oktatási Hivatal és az Országos Mentőszolgálat 2025 őszén ismét elindítja az „Elsősegélynyújtási ismeretek – A légutat veszélyeztető állapotok és az anaphylaxia” képzést, melyen várhatóan 1200 pedagógus készül fel elméleti és gyakorlati modulokon keresztül az allergiás gyermekek ellátására.
A képzés országjáró jelleggel, 42 gyakorlati alkalommal valósul meg 19 megyében és Budapesten. A résztvevők mentőszolgálati tapasztalattal rendelkező szakemberek irányítása alatt sajátíthatják el az autoinjektor használatát és a légúti vészhelyzeti protokollt.

Ez a kezdeményezés nem mindennapi — hiszen az elmúlt két évben már mintegy 2000 pedagógus részesült hasonló felkészítésben.

Miért kiemelten fontos a pedagógusok felkészítése?

Az iskolai és napközis környezetben egyre gyakoribbak az allergiás reakciók, amelyek időnként súlyos formában is jelentkezhetnek. Ilyen helyzetekben a pedagógusok felkészültsége döntő jelentőségű: a tünetek gyors felismerése és a megfelelő beavatkozás szó szerint életet menthet. Éppen ezért az oktatási intézmények számára nemcsak szakmai, hanem jogi és etikai felelősség is, hogy biztonságos környezetet teremtsenek az allergiás gyermekek számára, és gondoskodjanak arról, hogy a pedagógusok rendelkezzenek a szükséges ismeretekkel és gyakorlati készségekkel a vészhelyzetek kezeléséhez.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Promó

Kövess minket