Vonz a repülés, a repülőgépek világa? Ezeket a szakmákat neked találták ki!

Szerző: | 2024. május. 14. | Mi leszek?

Az első utasszállító repülőgép felszállása úttörő volt a repülés történetében, bár akkori formájában ez még jelentősen eltért a mai légi utazás fogalmától. Napjainkban a légijármű-szerelő technikusok és légijármű-műszerész technikusok végzik a repülőgépek karbantartását és gondozását, hozzájárulva a légi közlekedés biztonságához és fejlődéséhez.

116 évvel ezelőtt, 1908. május 14-én indult útjára az első utasszállító repülőgép. Az akkori légi utasszállítás fogalma azonban jelentősen eltért a mai értelemben vett légi utazástól. Akkoriban ez mindössze annyit jelentett, hogy a pilóta mellé ült egy ember, akiben az első légi utast tisztelhetjük, és 600 métert repültek együtt. 

A valódi utasszállítás az első világháború kezdetére tehető, majd az 1920-as években indult fejlődésnek. Ekkortól beszélhetünk a mai értelemben vett légi utasszállításról, amikor a tehetősebb utazók már több, akár ezer kilométeres repülőutakat is megtehettek.

A repülés úttörői: A Wright fivérek

A Wright fivérek, Orville és Wilbur, az amerikai repülés úttörői, akik az első működőképes, ember vezette repülőgépet építették és repülték. 1903. december 17-én Kitty Hawk közelében, Észak-Karolinában hajtották végre történelmi repülésüket. A Wright Flyer névre keresztelt gépük, amelyet maguk terveztek és építettek, 12 másodperc alatt 36,5 métert tett meg az első sikeres repülés során. 

A testvérek szisztematikus kísérletei és innovációi, mint például a kormányozható szárnyfelületek és a saját tervezésű motor, alapjaiban változtatták meg a repülés technológiáját. Ezzel a repüléssel nem csak saját nevüket írták be a történelembe, hanem megnyitották az utat a modern légi közlekedés fejlődése előtt is. 

1908. május 6. és 14. között a Wright fivérek gyakorló repüléseket hajtottak végre repülőgépükkel az észak-karolinai Kill Devil Hills közelében, hogy teszteljék az új vezérlőrendszereket és a gép utasszállító képességeit. 1908. május 14-én ismét történelmet írtak, amikor véghez vitték a világ első kétszemélyes repülőgépes repülését.

Napjainkban a légijármű-szerelő technikusok és légijármű-műszerész technikusok végzik a repülőgépek karbantartását és gondozását, hozzájárulva a légi közlekedés biztonságához és fejlődéséhez. (Fotó: 123RF)

Nézzük, milyen szakmák közül választhatnak a szakképzésben azok, akiket a repülés világa vonz:

Légijármű-szerelő technikus szakma

A légijármű-szerelő technikus szakember feladata a légijárművek hajtóművének és sárkányszerkezetének javítása, karbantartása és cseréje. A karbantartási munkák során a légijárművek berendezéseit cseréli, javítja és ellenőrzi, valamint működéspróbákat végez a legaktuálisabb karbantartási dokumentáció alapján.

A szakma technikumban 5 év alatt elsajátítható, a képzés érettségivel és technikus szintű szakképzettség megszerzésével zárul. A munka közepesen nehéz fizikai igénybevétellel jár, és erős műszaki érzéket, kézügyességet, problémamegoldó képességet, térlátást, kreativitást és matematikai gondolkodást igényel. A végzett szakemberek jellemzően repülőtereken helyezkedhetnek el karbantartó, műszerész vagy gépszerelő munkakörben.

A képzés a Budapesti Gépészeti SzC Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikumban és a Szolnoki SzC Baross Gábor Műszaki Technikum és Szakképző Iskolában érhető el.

Légijármű-műszerész technikus

A légijármű-műszerész technikus olyan szakember, aki a légijárművek villamos és repülőelektronikai rendszereinek gondozásával és karbantartásával foglalkozik. A munkájához elengedhetetlen a repülőelektronikai és villamos rendszerek alapos ismerete, valamint a légijárművekre vonatkozó karbantartási dokumentációk precíz alkalmazása. A fedélzeti műszereket, hírközlő és rádiónavigációs rendszereket, hajtómű-ellenőrző és -vezérlő berendezéseket, valamint a villamosenergia- és automatikus repülésvezérlő rendszereket ellenőrzi, tartja karban és javítja.

A szakma technikumban 5 év alatt elsajátítható, a képzés érettségivel és technikus szintű szakképzettség megszerzésével zárul. A munka közepesen nehéz fizikai igénybevétellel jár, és erős műszaki érzéket, kézügyességet, problémamegoldó képességet, térlátást, kreativitást, valamint matematikai és információtechnológiai készségeket igényel. A végzett technikusok jellemzően repülőtereken helyezkedhetnek el karbantartó, műszerész vagy gépszerelő munkakörben.

A képzés a Budapesti Gépészeti SZC Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikumban érhető el. 

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.