Az elektronikus levél- és csomagküldés mellett az 1867-ben alapított Magyar Posta még mindig fontos szerepet tölt be a küldemények célba juttatásában. Leveleink feladásában és csekkjeink befizetésében a postai üzleti ügyintéző nyújt szakszerű segítséget.
Posta a múltban
A magyarok már a honfoglaláskor jól működő hírtovábbító rendszert hoztak magukkal a Kárpát-medencébe. Ez a következő évszázadokban a történelmi változások következtében folyamatosan átalakult, de alapvető szerepét, az üzenetek továbbítását mindig betöltötte.
A mai értelemben vett postai funkciók a 11. században jelentek meg hazánkban. Míg a királyok üzeneteit és államügyekkel kapcsolatos leveleit udvari futárok és lovas hírnökök hozták-vitték, a köznép az üzeneteit vándorkereskedőkre bízta. A lovas levélvivő futárok mellett fokozatosan alakult ki a személy-, csomag- és pénzszállítás.
156 éves a Magyar Posta
A ma is működő Magyar Posta Zrt. jogelődje 1867. május 1-jén jött létre Magyar Királyi Posta néven. Gervay Mihály, a posta országos főigazgatója megtett mindent, hogy a hazai posta magyar arculatot kapjon: a postahivatalok magyar címertáblákat és feliratokat kaptak, a postakocsikat piros-zöldre festették, a hivatalos ügyintézés nyelve a magyar lett.
A postások eleinte kerékpárral közlekedtek, majd a világon elsőként Magyarországon kezdtek gépjárműveket használni a kézbesítéshez.
Az első telefonközpontot 1881 májusában alapította Puskás Tivadar és Puskás Ferenc Budapesten.
Az 1925-ben meginduló rádiózás és az 1957-ben indult Magyar Televízió technikai hátterét is a posta biztosította.
1973-ban a Magyar Posta bevezette az irányítószámokat, majd 1978-ban megkezdődött a levelek automatikus gépi feldolgozása.
A rendszerváltást követően, 1990-ben a posta három nagy szolgáltatási ágazata különvált, így jött létre a Magyar Posta Vállalat, a Magyar Távközlési Vállalat és a Magyar Műsorszóró Vállalat.
A Magyar Posta 1993-ban alakult részvénytársasággá. 1993-tól a kistelepüléseken ismét megjelentek a postaügynökségek, 1996-tól pedig a postamesterek. Tért hódított a postai szolgáltatásban az informatika, 2004-ben korszerű levélfeldolgozó központ épült Budaörsön. Napjainkban a Magyar Posta Zrt. országos hálózatában több mint 2700 posta és több száz mobilposta járat működik. Az ország több pontján Postamúzeum is található.
A postai üzleti ügyintéző feladatai
A postai üzleti ügyintéző segíti a postára érkező ügyfeleket a postai szolgáltatások igénybevételében. Postai és pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújt, a szakirányú informatikai rendszereket ismeri és használja. Tájékoztatja az ügyfeleket a posta által nyújtott befektetési-, biztosítási és megtakarítási szolgáltatásokról, segíti őket a szolgáltatások kiválasztásában.
Feladatai közé tartozik az ügyfelek által feladott levél-, és csomagküldemények felvétele és a postán forgalmazott termékek értékesítése is.
Postai üzleti ügyintéző képzés
A közlekedés és szállítmányozás ágazat 5 éves, érettségit és technikus szintű szakképzettséget adó képzése. Ajánlott minden fiatal számára, aki szívesen foglalkozna ügyfelekkel a postai ügyintézés területén és szeretne részt venni a posta által nyújtott szolgáltatások terjesztésében.
A jó szakember önálló és határozott, ugyanakkor empatikus, udvarias és segítőkész. Képes hatékonyan kérdezni és tömören fogalmazni, precíz és ügyfélorientált. Jó stressztűrő képességgel és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
A szakmát az ország számos intézményében elsajátíthatod, többek között Csongrád-Csanád vármegyében a Szegedi SZC Gábor Dénes Technikum és Szakgimnáziumban, vagy Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a Miskolci SZC Baross Gábor Üzleti és Közlekedési Technikumban.
A képzés részletes és szakszerű leírásáért kérjük keresd fel az Innovatív Képzéstámogató Központ Zrt. (IKK) weboldalát.