Vannak olyan szakmák, amelyek szerintem bőven kimerítik a művészet fogalmát. Némely mesterek élettelen anyagokkal, például fémekkel foglalkoznak, és olyan ékszereket terveznek, amelyek lenyűgöznek mindenkit. És vannak, akiknek mi, emberek vagyunk a vászon, és rajtunk alkotnak. Nőként mondom, hogy aki már állt fel egy szépségszalonban a székből úgy, hogy érezte, ő királynő, az megérti, amit mondok.
Számomra művészeti kategória a fodrászat is. Belépni egy szalonba megfáradtan, és kilépni a szalonból színes, szálldosó hajjal, ez nem csak a testnek jó, hanem a léleknek is. És ha mindeközben jó társaságban telik az idő, akkor a lélek is felfrissül.
A FruFru Szépségszalon Budapesten, a József körúton található. Az üzlet vezetője Csányi István, fodrász. Elfogult vagyok, de szerintem ő egy művész, aki kívülről szépít, és közben szinte észrevétlen módon tölti fel a lelket a véleményével, gondolataival, világlátásával. Ő az az ember, akinek szívesen mondom azt, hogy csináljon bármit a hajammal, legyen kreatív, mert tudom, sosem fogom megbánni, és szerintem ez a valódi bizalom egy szakemberrel szemben.
– Mikor kezdted el a fodrászatot tanulni?
Csányi István: Képzeld el, amúgy ez nagyon vicces, mert a Covid-19 alatt.
– Ez most komoly?
Csányi István: Az. Tudod, én az a fodrász vagyok, aki tizenöt éves kora óta vágja az egész család haját. Csináltam a barátok frizuráját, befestettem akárki haját, és mindig iszonyúan élveztem. Viszont fiatalabb koromban a táncművészeti pályát választottam a fodrászat helyett, majd jött a világjárvány, a lezárások. Akkor már táncórákat nem tarthattam, tanítani sem tudtam. Ezért úgy voltam vele, hogy rendben, akkor most eljött az én időm! Hiszen van még egy álomszakma, amit meg szeretnék tanulni, ami talán menne is, így aztán jelentkeztem fodrász tanulónak.
– És így hogyan tudtál gyakorolni?
Csányi István: A képzés gyakorlati része elég nehéz volt az elején, mert az online képzés borzalmas volt. Én is iskolai képzést végeztem, csak épp a felnőttképzési oktatási rendszerben. Viszont én nagyon hamar kijöttem szalonba. Tudtam, hogy csak online képzéssel nem fogok eljutni odáig, ahová én szerettem volna. Ezért amint lehetett, szinte az elsők közt kerestem magamnak gyakorlati képzőhelyet. Ezzel sokkal egyszerűbb volt a tanulás, hogy egy szalonban zajlott a képzésem. Szerencsém volt abban is, hogy mivel én éveken át tanítottam táncot, és nők között mozogtam, ezért bármikor, bármire kellett vizsgamodell, segítettek a régi tanítványok.
– Milyen érzés az első hajvágás? Megvan ilyenkor az a stressz az emberben, hogy Uramisten, el ne rontsam?
Csányi István: Ez laza kifejezés, „hogy el ne rontsam”. Ennél sokkal rosszabb érzés volt. Tudod, amikor tanulsz, az elején elmondják az alapokat. Én az az ember voltam, akinek ez a szájbarágósan kellett elmagyarázni. Ezt miért úgy választom le? Miért így vágom le? Elmagyarázzák, te ezt így megtanulod, és megvan fejben, de nagyon más az elképzelés és a gyakorlat. Az első hajvágásnál konkrétan megvágtam mind a tíz ujjamat, vert a víz, többet izzadtam, mint egy aerobikos. Nagyon stresszes volt, és ahogy elnézem a jelenlegi tanulókat, ők is ugyanezen mennek keresztül. Szóval ez szerintem soha nem fog megváltozni. Hozzáteszem, évek után ez az izgalom még mindig így van. Ha szereted, amit csinálsz, akkor mindig benned van az első stressz, az az Úristen, csak jó legyen. És hiába csináltad már neki tízszer-húszszor, nekem vannak ugye havi vendégeim is, akik négyhetente jönnek, mind a négy hétben izgulok az első öt percben, hogy minden olyan legyen, amilyet ő szeretne.
– Ez nem egyszerűen csak megfelelési kényszer, ugye?
Csányi István: Nem. Szerintem egyszerűen csak mindenki jó szeretne lenni a szakmájában. Persze ebben ott van a megfelelés is, nem csak a modelljének, hanem saját magának, a mesterének, az oktatójának. Emiatt aztán mindenki izgul. Az első hajvágás borzalmas volt, de most már azt tudom mondani, hogy 40 perc alatt vágok egy frizurát beszárítással együtt. Úgy, hogy már oda se kell néznem. Az első hajvágás négy óra volt, szóval az első sosem egyszerű. De ugyanilyen szerintem egy első festés is. Pedig korábban sok barátom haját festettem be otthon, de akkor nem volt tét. Felkenjük? Persze! Levágjuk? Persze! De amint ez a munkád, és amint van tét, te onnantól kezdve mindent úgy akarsz csinálni, hogy „jajj, csak el ne rontsam”!
– Mennyire gondolatolvasás a fodrász szakma? Jönnek a vendégek, kitalálnak valamit, mennyire kell neked képben lenned azzal, hogy amit ő kitalált, az esetleg nem lesz olyan jó, mint ahogy ő elképzeli?
Csányi István: Szerintem vannak dolgok, amiket meg lehet tanítani ebben a szakmában, és vannak, amiket nem. Az, hogy ráérezz a vendégre, azt nem lehet megtanítani, az vagy megy magától, vagy sem. Vannak azok a fodrászok, akik úgy dolgoznak, hogy hoz a vendég egy képet, és nekik tök mindegy, hogy hogy néz ki a vendég, megcsinálják neki a frizurát. Lehet így is dolgozni, szerintem a végeredmény nem feltétlenül lesz jó, mert aztán vágsz neki egy olyan frizurát, vagy megfestesz egy olyan hajat, ami nem áll jól neki. És ez a szakma már a művészetről is szól, ahogy egy csomó minden másik szakma is. Szerintem nagyon fontos az, hogy amikor bejön a vendég, akkor elmondja, mit szeretne, és onnantól kezdve muszáj látnod magadban a végeredményt. Ehhez hozzátartozik, hogy muszáj azt is látnod, hogy neki ez mennyire illeszkedik az egyéniségéhez, a személyiségéhez, az arcformájához, a stílusához, a karakteréhez. Amint ezt látod, onnantól kezdve tudod kitalálni, hogy mit lehet megcsinálni. Lehet tanácsot adni, hogy keressünk egy másik vonalat, mert mondjuk az arcformádhoz az jobban passzolna.
– Erről az jutott eszembe, hogy Michelangelo mondta azt, hogy „Minden kőtömbben ott a szobor, csak a felesleget kell róla lefaragni”. Így van ez a fodrászattal is?
Csányi István: Igen. Szerintem mindenhol. Ugyanez a helyzet a festéssel, a vágással. Amikor jön a vendég, hogy ezt a hajszínt szeretném. Mutatja a képet, és te tudod, hogy egy melegebb árnyalatú haj nem áll majd jól neki, mert ő egy hideg típus. Érted, hogy szeretne egy olyan hajat, amit a képen látott, de ha a karakteréhez nem illik, akkor a munka végén belenéz a tükörbe, és azt mondja, “ez nem én vagyok”. Na, ilyeneket kell kiküszöbölni, és aki jó szakember szeretne lenni, annak ezt mindig előre kell látnia. És ami szerintem a legeslegfontosabb, mint mielőtt elkezdenéd a munkát, látnod kell a végeredményt magad előtt. Mert akkor fogsz tudni szerintem jót csinálni, ha leül a vendég, te ránézel, belenézel a tükörbe, és ő még azt se tudja, mi lesz az eredmény, de te látod beszárított finishhel, meg készen az egész frizurát. És valószínű, hogy ez az előre gondolkodás, vagy látás nem tanulható. Szerintem nagyon sok fodrász pont ebből adódóan elvállal olyat is, amihez nem ért. Van olyan, hogy bejön valaki, és neked tudnod kell nemet mondani. Például most tavasszal jött be újra a mullett stílus, vagy épp nagyon sok nő elkezdte megint a pixie fazont kérni. Keresik az emberek azokat a fodrászokat, akik ebben tényleg jók. Én ezeket szeretem elvállalni, mert tudom, mit csinálok. Viszont nagyon sok fodrász azt mondja, hogy persze levágjuk, és köze nincs az egészhez. Egyszerűen soha nem vágott még olyat, vagy nem jó ebben a stílusban, de elvállalja. Megcsinálja, és végül a végeredmény olyan lesz, hogy többet nem jön vissza hozzá a vendég.
– Szóval az első lépés az, hogy az ember megtanulja az alapokat az iskolában, de azért muszáj, hogy képes legyen látni a vendégen, hogy mi lehet az a frizura, ami jól állhat neki a munka végén.
Csányi István: Én azt gondolom, hogy amikor az iskolában elkezdjük megtanulni az alapokat, nem rekedhetünk meg azon a szinten. Az csak egy nagyon jó alap, de már az iskolai évek alatt is el kell kezdeni továbbképezni magad. Nagyon sokszor van az, hogy vannak szakmai napok, továbbképzések, és amit egy csomó diák vagy tanuló nem tud, hogy nekik ezek – ameddig tanulói jogviszonyuk van – ingyenesen látogatható programok! Nagyon gyakori, hogy meghirdet egy márka egy továbbképzést, amire egy végzett fodrász több százezer forintért látogathat el, és nézhet meg, de amíg tanuló vagy, addig ezeken ingyenesen vehetsz részt! Szerintem, ha ezeket a lehetőségeket a tanulók kihasználják, akkor már az alapok mellé kapnak egy pluszt. Amúgy van egy csomó szakmai csoport pont ezekre az alkalmakra, és ezeket meg kell találni, ki kell használni. Ezáltal már ugye maga az alapképzés alatt kapnak a tanulók egy plusz rálátást a szakmára. Tök mindegy, hogy később nem azzal a termékkel fog dolgozni, ami a szakmai napon bemutatásra kerül. Legyen rálátása arra, hogy maga az anyag hogyan működik, mert megtanulja az alapokat, a színmélységet, az árnyalatokat, de lásson bele, és ha már ezeken túl van, tehát az első, akár a második évben, sokkal biztosabban és szebben fog dolgozni egy már meglévő márkával, akár választott, akár szalon által leszerződött márkáról beszélünk.
– Mennyire számítanak a trendek? Mennyire kell követni a trendeket?
Csányi István: Szakemberként nagyon. Ez megint egy fodrász habitus, mert nekem kell akarnom haladni a trenddel, nekem kell fontos legyen az, hogy a vendégeimnek átadhassam azt, hogy mi az új 2023-as, mi lesz a 2024-es irányvonal, vagy épp mi lesz a nyári, mi lesz az őszi trend. Például a mi szerződött márkánk, a Schwarzkopf minden negyedévben tart egy olyan estet, ahol 3-4 órán keresztül bemutatja az új trendeket, akár az új hajszínt, akár az új csavarás technikákat, akár a frizurákat. Az ilyen programokat Innet Floor Lightnak hívják, ami pont arra a célra szolgál, hogy mondjuk tudd előre, mi várható. Persze, ez se úgy van, hogy holnaptól jönnek az új színek. A gyártó kidob egy új színt, azt te meglátod egy ilyen szakmai programon, még két-három hónap, mire megjelenik egy üzletben, de már tudsz azon gondolkodni, hogy körülbelül a nyárra mit fogsz kapni, mi fog visszaköszönni az utcán. Tudod mi a legjobb? Amikor régi mestered van, és ő megtanítja, hogy mi a technika, majd elvisz egy továbbképzésre, ahol találkozol a régi módszer megújulásával. És azt mondod, hogy Úristen, ez akár egyszerűbb, akár szebb kivitelezés is lehet ezekkel a módszerekkel. És ha ezeket beépíted a szalonba, akkor mindig meg tudsz újulni.
– Mi lesz egyébként most a 2023-as trend?
Csányi István: 2023 az ultra természetesség jegyében zajlik. Minden természetes, a szürkék, a barnák, természetes göndörök. Ezeket ne úgy képzeld el, hogy innentől kezdve nem lesz senki szőke. De mondjuk két dologról beszélünk, az áttetsző és a telített színekről. Amikor egy szín áttetsző, az a természetes mód. Tudod, amikor mondjuk meg van festve egy haj, de azt tudom mondani, ha ránézek, hogy nem biztos, hogy festett. A másik meg ugye egy telített színű frizura. Telített frizuránál mondod azt, amikor szembejön veled az utcán, hogy oké, jó ez a szín, de annyira látszik, hogy festett, hogy az már nem természetes. Legyen akár egy fekete, akár egy sötétbarna, akár egy csoki, ezeket is mind tudod telítettebben, vagy természetesebben, áttetszőbben is készíteni. Hát erről szól január óta minden: a természetességről.
Ha érdekel a fodrászat, akkor látogass el a Kiscelli Múzeumba, ahol október végéig lehet megtekinteni A jólfésültség története – Fodrászipari forradalom Budapesten című tárlatot.
Tudod, hogy mivel ápolta Erzsébet királyné csodás hajkoronáját? Teszteld a tudásod a történelmi szépségkvízben!