A vidámparkok kedvence: a hullámvasút

Szerző: | 2024. január. 20. | Kikapcs

A hullámvasutak a vidámparkok örök kedvencei. (Fotó: 123RF)

Pontosan 139 évvel ezelőtt történt az első hullámvasút szabadalmaztatása.

Mi is pontosan a hullámvasút?

Egy olyan több kocsiból álló speciális vasúti szerelvény, amely bár kötött pályán mozog, képes különböző irányokba kanyarodni, illetve le-fel mozogni. Szinte nincs is olyan vidám– vagy vízipark, ahol ne lenne legalább egy hullámvasút.

Mennyit fejlődtek az évtizedek során a hullámvasutak?

Rengeteget. Ma már rengeteg olyan típus van, amely többször leír menet közben egy 360 fokos kört, így az „utasok” többször átélhetik, hogy fejjel lefelé lógnak a levegőben. Az első hullámvasutak még fából, majd később – ahogy fejlődött a technika – már acélból gyártották őket.

Mennyire biztonságos felülni egy hullámvasútra?

Az elmúlt 139 évben sajnos nem egy baleset történt a világ különböző tájain. Így fokozatosan egyre több biztonsági elemmel látták el az újonnan épülő hullámvasutakat. A legfontosabb a blokkolórendszer, hiszen a nagyobb hullámvasutakon több vonat megy egyszerre. A blokkolórendszer lényege, hogy felosztja a hullámvasutat különböző szakaszokra, és nem engedi, hogy egy szakaszon belül több vonat is legyen. Ha bármilyen meghibásodást érzékel, akkor a hátrébb lévő szerelvényt lefékezi, ezzel elkerülve az ütközést.

A másik fontos biztonsági elem a programozható logikai vezérlő használata. Ez felismeri a hibákat és azonnali döntést hoz, milyen eszköz lépjen működésbe válaszul.

További fontos szempont a rendszeres karbantartás, illetve hogy a tervezésnél figyelembe vegyék hogy a gyorsulás ne terhelje meg túlságosan az emberi testet.

A budapesti hullámvasút története

A budapesti hullámvasút fából készült, 1922-ben adták át. Ezzel elmondhatjuk, hogy hazánk az elsők között volt, melynek volt saját hullámvasútja. Több évtizeden keresztül volt a Vidámpark ékessége, melyen remekül szórakoztak kicsik és nagyok egyaránt.

2013 óta műemléki védettséget élvez, és a 2015-ös bezárás óta nem használják. Azóta folyamatosan korhad a faszerkezete. Felújítás hiányában ma már életveszélyes lenne utazni rajta.

A szerzőről:

Bodzás Szabolcs
Bodzás Szabolcs a szakmatszerzek.hu felelős szerkesztője. Elhivatott a szakmák népszerűsítésében, hisz abban, hogy a szórakozva tanulás sokkal hatékonyabb lehet a jövő tanulói számára, mint a száraz tények ismertetése. A jövő folyamatosan változik, minden megújul, de a tudás sosem veszít értékéből. Fontosnak tartja a tájékoztatást, a digitális fejlesztéseket, a naprakész információk átadását.