Idegenvezető a zsebemben – A Wingman – interjú Sziki Brigittával és Motyovszki Bettinával

Szerző: | 2023. augusztus. 17. | Kikapcs

A képen az interjúalanyok láthatók egy grafikában

A Wingman turisztikai appról már korábban is beszámoltunk nektek. Egy magyar startup, a Safis készített egy olyan applikációt, amely lehetőséget biztosít arra, hogy saját magunk fedezzük fel az úticéljaikat. A Wingman valós idejű útvonaltervezéssel támogatja az utazásunkat, és izgalmassá teszi a városi barangolásokat. Minden sarkon tud nekünk mutatni valami újat, tehát az élmény valóban olyan, mint amikor kapunk egy saját idegenvezetőt. Az applikáció fejlesztésében részt vett Sziki Brigitta és Motyovszki Bettina, akik frissen végzett idegenvezetőként támogatták a fejlesztők munkáját, velük beszélgettem az appról.

– Ti, mint idegenvezető szakemberek hogyan szoktátok megtervezni a saját nyaralásotokat?

Sziki Brigitta: Nekem most van egy párom, és vele tudok példálózni, tehát amikor utazunk, akkor ő tipikusan az az ember, aki csak belefizet a programokra, én pedig az vagyok, aki megnézi, hogy mit érdemes megnézni, utánajár az érdekességeknek, beleveti magát a történelembe, megtervezi az útvonalat és listázza, hogy milyen múzeumokat, épületeket érdemes meglátogatni. Ezt én mind összesítve szeretem látni magam előtt, néha konkrétan excel táblázattal indulok útnak.
Motyovszki Bettina: Én ennek az ellenkezője vagyok. Egy nagyon spontán személyiség vagyok ebből a szempontból, mert megyek a magam feje után, és úgy gondolom, hogy úgyis szembejön majd velem minden látnivaló. Van egy módszerem, amivel felkészülök az útra, hogy a utánajárok a közösségi médiában a városok oldalainak, és a helyi lakosok segítségével fedezem fel a várost. Ez sokkal személyesebb élmény szerintem.

A képen egy nő ül a bőröndje mellett, kezében mobillal
A nyaralását mindenki másképp tervezi meg, de egy app mindig sokat segíthet (Fotó: 123rf.com)

– És ahogy végeztetek a szakmatanulással, azonnal elkezdtetek a Safis-nál dolgozni. Hogyan találtátok meg ezt a céget?

Motyovszki Bettina: Az iskolánkon keresztül. Amikor megkaptuk az idegenvezetői szakmai bizonyítványunkat, akkor az iskola küldött egy hírlevelet, amiben láttuk a Safis hirdetését, hogy frissen végzett idegenvezetőket keresnek. Jelentkeztünk rá Brigivel, és szerencsére fel is vettek minket.

Sziki Brigitta: Igen, a Wingman app fejlesztése már nagyjából tavaly ilyenkor indult el, mi pedig két hónapra rá csatlakoztunk a csapathoz, tehát még viszonylag a fejlesztés elején. Ez még az a munkafolyamat volt, amikor kitaláltuk, hogy milyen irányba kellene elindulni, hogy mit kell tartalmazzon minden túra. A projekt kezdetekor, mikor a csapat alakult, turisztikai szakember még nem dolgozott az appon, így bevontak minket abba a munkába is.

Motyovszki Bettina: A Safis most is próbálja bevonni a tanulókat a turisztikai munkába. Jövőre végző tanulókkal is dolgozunk együtt, ők állítják össze a New York városát érintő túrákat, így élesben gyakorolhatják a szakmát, beleláthatnak kicsit egy vállalkozás működésébe.

–  Meséltek kicsit a Wingman appról?

Sziki Brigitta: Az ötlet Guttman Tamástól ered, a Safis vezérigazgatójától. Ő nagyon szeret utazni, és ő álmodta meg az az appot, ami újragondoltatja mindenkivel a városlátogatások megszokott menetrendjét. Tamás egy olyan fejlesztést akart, ami mindenkinek szól, amit egyszerű kezelni, és valóban hasznos az utazások során. A cél az volt, hogy ne kelljen idegenek segítségét kérni, ne kelljen csoportos túrákra befizetni, de ha a legeldugottabb városi helyeken is van bármi érdekes, akkor arról mindent meg lehessen tudni. Az app neve egy belső körös szavazás után lett Wingman, ami azt jelenti, hogy “szárnysegéd”. Azért, mert ez az app egy igazi szárnysegéd olyanoknak, akik szeretnek utazni, és mindent látni akarnak az utazásuk során, vagy épp maguk akarják megtervezni az útjukat.

Motyovszki Bettina: Egyébként az appon keresztül minden információ elérhető a városokról. Arról, hogy hol van a legközelebbi mosdó, az étterem, hol lehet parkolni, hol találhatók a látnivalók, minden egyes információt egy helyen láthat a turista.

A képen a Wingman app reklámja látható, egy férfi grafikákkal díszítve
A Wingman turisztikai app segít megtervezni a nyaralást (Fotó: 123rf.com)

– Miben különbözik más turisztikai fejlesztésektől a Wingman app?

Sziki Brigitta: Leginkább abban különbözik, hogy itt egy igazi idegenvezetőtől kapod a hasznos információkat, még akkor is, ha személyesen nem áll előtted az ember. Ha nem is fizettél be egy olyan túrára, amiben tényleg ott van veled az idegenvezető, elég egy apró letöltés, és máris ott vagyunk veled helyben. Tehát idegenvezetőktől kapod azt a túrát, amit amúgy az előtted álló élő személy nyújtana neked. Így biztos, hogy azt a minőséget kapod, amit akkor kapnál, hogyha befizettél volna egy ilyen túrára.

– Tehát ez a fejlesztés egy plusz kényelmi faktort nyújt az utazás során?

Sziki Brigitta: Az egyik előnye a kényelem, azaz hogy a saját ritmusodban járhatod be a választott úticélodat. Nem kell semmihez és senkihez sem alkalmazkodnod, hiszen a csoportban több embernek többféle igénye van. Az épp aktuális hangulatod alapján járhatod be a várost, így tudod felfedezni a látnivalókat. De nem vesznek el az információk, ugyanúgy történeteket kapsz az épületekről, a látnivalókról. Olyan érzés, mintha hozzád beszélne egy helyi lakos, hogy „gyere velem, megfogom a kezedet, és akkor most olyan dolgokat fogok neked elmondani, amit más nem tudhat”. Mi a Wingman appon keresztül olyan információkat adunk át az utazóknak, amik különlegesek.

Ezzel most kíváncsivá tettél. Tudsz mondani egy különleges példát, ami csak a Wingman appban érhető el?

Motyovszki Bettina: Persze. Például egy budapesti érdekesség, hogy az Operaház előtt állnak szfinx szobrok. A városi legenda szerint Ady Endre költő egy átmulatott éjszaka után annyira illuminált állapotban volt, hogy azt hitte az egyik szfinxre, hogy a kedvese, Léda az, ezért meglovagolta a szobrot.

– Honnan gyűjtitek össze ezeket az infókat, hogyan jártok utána az ilyen érdekességeknek?

Sziki Brigitta: Bettivel a mi feladatunk a túrák tervezésének része. Mi mondjuk meg, hogy mi legyen benne az útvonalban, mit tudunk elképzelni egy adott témához, vagy épp városrész bemutatásához. Vannak különleges túráink is, például ha rövid utazásra érkezel, és például csak 24 órád van a városra, akkor mit érdemes megnézni. Van olyan túra, ami az egyházi épületekre, templomokra, műremekekre helyezi a hangsúlyt. És van túránk azzal a céllal, ha kevés az időd, és csak néhány helyet tudsz megnézni, de azt posztolni akarod a közösségi médiában, akkor ehhez ajánl érdekes helyszíneket. Mi ezeket a megtervezett túrákat továbbadjuk az íróknak, és ők az általunk adott támpontok alapján kreatívan elő tudják készíteni a szöveget. Például a legutolsó városunk Lisszabon volt, ahol egy történelmi túrát készítettünk elő. Van ott egy olyan múzeum, ami a nagy lisszaboni földrengésről szól (ami nagy hatással volt az országra). Találtunk a városban egy olyan éttermet, ami érdekes módon sértetlenül túlélte a földrengést. Ezt a támpontot megkapta az író, és ebből ő olyan sztorit varázsolt, amit garantáltan érdemes lesz hallgatni.

A képen Lisszabon város egy részlete látható
Lisszabon túrája is elérhető már a Wingman appban (Fotó: 123rf.com)

– Az appok esetében nagyon fontos szempont a könnyű kezelhetőség. Ennyi infó egy appon belül, de vajon mindenki tudja majd ezt kezelni?

Motyovszki Bettina: Rendkívül egyszerű a Wingman kezelése. Amint megnyitod az alkalmazást, eléd tárulnak a városok, amelyekben elérhetők a túrák. Utána felsorolja az app azokat a túrákat, amiket már létrehoztunk, ezek kredit ellenében megnyithatók. Kreditet egyébként pénzért tud később vásárolni az ügyfél. Végül megnyitható a túra, az ember beteheti a fülest a fülébe, és hallgathatja a túra szövegét.

– Beszéljünk egy kicsit a fejlesztési folyamatokról! Mennyi időbe telik egy túrát lefejleszteni?

Motyovszki Bettina: Első lépésben a menedzsment meghatározza a következő útvonalat. Másodjára mi elkezdünk adatokat gyűjteni, és ezek alapján összeállítjuk a túra útvonalát. A kész útvonalat átadjuk az íróknak, akik megírják a pontos szöveget. Ezután a szinkronstúdióban felveszik a hanganyagot, ami feltöltésre kerül az appba. Természetesen ezzel a folyamattal párhuzamosan zajlik a technikai fejlesztés. Ez az egész, amit eddig elmondtam, körülbelül 2-3 hónap folyamatos munka.

– Hogyan döntitek el azt, hogy mi legyen a következő úti cél?

Sziki Brigitta: Ezt mindig a menedzsment szokta eldönteni, meghatározni. Kovács Pál, a Hilton Budapest korábbi PR igazgatója a Wingman turisztikai tartalmi szakértője, tanácsadója. Ő nagyon szeret utazni, és a munkájából adódóan is, sokat utazik, így ő határozza meg a következő úti célokat. Megbeszéli velünk az elvárásait arról, hogy milyen legyen a túra, de egyébként szabad kezet kapunk, tehát utána mi Bettivel megbeszélünk egy irányt, hogy milyen típusú túrákat kellene készíteni. Például szerelmeseknek szóló túrát, instagram központú túrát, egy nap alatt bejárható túrát, vagy valami az országra nagyon jellemző túrát. Ezeket mi ketten elkészítjük, majd elküldjük jóváhagyásra Kovács Pálnak. Ő véleményezi, esetleg még kiegészíti a munkánkat, felhívja a figyelmünket olyan dolgokra, amit esetleg nem tudunk, ajánlhat akár új témákat is.

Túrákat gondolom a célcsoport alapján készítetek, de nektek mindenki célcsoport lehet, aki utazni készül. Mi alapján válogatjátok akkor a túra ötleteket?

Motyovszki Bettina: Most azon vagyunk, hogy „minden is” legyen a választható programok között. Legyen benne egy kis kultúra, egy kis templomlátogatás, műemlék nézegetés, pihenés, fotózható helyek és érdekességek. Az a célunk, hogy minden város esetében legyen a túrákban benne minden kötelező látnivaló. Például ha Budapestre érkezik valaki, akkor kihagyhatatlan látványosság a Hősök tere, a Parlament, satöbbi. Ezekre törekszünk minden város esetében, hogy meglegyen a kötelező látnivalók listája, de azért közben a turista meg tudjon állni, pihenni, enni, inni.
Sziki Brigitta: Ez utóbbi különösen fontos. Az appban a városról készített leírás mellett mindig találhatók hasznos információk arról, hogy hol van a legközelebbi WC, hol van a legközelebbi parkoló, hol érdemes vásárolni.

A képen egy mobil látható, a kijelzőjén a világtérkép
Az alkalmazásban megtalálható minden fontos információ a városról, amit be szeretnénk járni (Fotó: 123rf.com)

– Ha röviden kellene meghatároznotok, hogy úgy igazából kinek szól a Wingman app, akkor mit mondanátok?

Motyovszki Bettina: Én elsősorban azt mondanám, hogy annak szól, aki nem tervez, hiszen mi helyette is megtesszük. Helyette is megkeressük azokat az információkat, hogy neki már ne kelljen. De szerintem az is nyugodtan letöltheti, aki szeret tervezni, mert biztos tudunk neki valami újat mondani.
Sziki Brigitta: Én mindig mondom, hogy úgy dolgozunk, úgy készítjük a túraajánlókat, hogy a kritikus tömeget elérjük velük. Érdemes adni egy esélyt az appnak, ha valaki külföldre indul.

– Még csak európai városokban érhetők el a Wingman túrái, ugye?

Motyovszki Bettina: Nem, már Dubai esetében is elkészültek a túrák.
Sziki Brigitta: Az egyik fontos célunk, hogy olyan országokra készüljenek el az első túrák, ahova fapados járattal is el lehet jutni.

A képen Dubai láthartó felülnézetből
A Wingman appban már Dubai városa is elérhető (Fotó: 123rf.com)

– Ha valakit meg akarnátok győzni arról, hogy miért töltse le a Wingman appot, akkor mit mondanátok neki?

Motyovszki Bettina: Én mindenképpen a sztorikat emelném ki, a sztori fókuszú élmény sétákat, az érdekességeket, a városi különleges információkat. Szerintem nagyon fontos az, hogy élvezetes idegenvezetés mellett ismerjük meg a városokat, nem száraz matematikai módon, hogy ez az épület ekkor épült, ennyi méter magas, a tervezője XY, hanem tényleg izgi, szaftos sztorikkal elégítjük ki az utazók kíváncsiságát. Emellett pedig hivatásos szinkronszínészek mesélik el a sztorikat, amelyek folyamatosan fenntartják az érdeklődést, magával ragadják az app használóit.

Dolgozik bennem a kíváncsiság, ezért muszáj megkérdeznem: minden helyszínre elmentetek már, amely a Wingman appban szerepel, amelyre túrákat készítettetek?

Sziki Brigitta: Sajnos nem tudtunk minden helyszínt személyesen is bejárni. Budapesttel kezdtük az appot, tehát az itteni túrákat végigjártuk, a következő város pedig London volt. Időben körülbelül ekkor érkezett meg a csapatba Kovács Pál, a turisztikai szakértő is, és vele már lehetőségünk volt meglátogatni Prágát, kijutottunk Brüsszelbe, Bécsbe és Amszterdamba is. Egyébként ekkor forgattuk a TikTok csatornánkra is az anyagokat, amellyel népszerűsítjük a Wingmant. Nagyon nagy élmény volt ez a munka is.

– Az általatok készített túrák közül melyik volt a kedvencetek? Melyik az a helyszín, amelyet mindenképpen végig akartok majd járni a Wingman-nel?

Motyovszki Bettina: Nekem London városában a Soho túra az, amit mindenképpen szeretnék megnézni. London számomra annyira szabad, annyira multikulturális város, hogy azt mindenképpen látnom kell, és az egyik írónk elképesztően jó túrát állított össze a Sohoról, szóval oda mindenképpen szeretnék elmenni, és meghallgatni a Wingman túrát.

A képen egy lány és egy fiú egy térképet böngész
Az utazás még mindig egy személyes élmény, amelyet a digitalizáció csak kiegészít (Fotó: 123rf.com)

– Az utolsó kérdésem a digitális fejlődéssel kapcsolatos. Nem féltek attól, hogy a digitális fejlesztések hatására eltűnik az idegenvezetői szakma?

Sziki Brigitta: Nem. Én úgy gondolom, hogy a digitális fejlesztések kiegészítik a szakmát, emberi igényeket elégítenek ki, de sosem fogja pótolni a személyes emberi jelenlétet.

Motyovszki Bettina: Egyetértek. Amiről már a korábbi interjú során beszéltünk, hogy nyaralás alatt az emberek számára mindig megnyugtató egy idegenvezető jelenléte, biztonságban érzik magukat, ha van valaki, aki segíteni tud nekik, ha problémájuk van például a szobával, vagy eltűnnek az iratai. A Wigman applikáció kiegészíti az idegenvezetők munkáját, nem elveszi azt.

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.

Nyereményjáték

Promó

Promó