Göncz Bertalan jégfelújító- és karbantartó gépkezelő egy kisebb, szezonális jégpályán, de hogy pontosan mit is dolgozik, illetve, hogy mi is az a rolba, arról az interjúból többet is megtudhatsz.
Pontosan mi is ez a szakma?
A rolbás, vagy elegánsabb nevén jégfelújító- és karbantartó gépkezelő szakma szűken értelmezve, a rolba vezetését jelenti, viszont ez általában párosul egy másik jégkarbantartó gép, a szélmarógép kezelésével is a legtöbb jégpályán. A szélmaróval az ívekben, illetve a palánk mellett tartjuk karban a jeget.
Ezen túl a legtöbb pályán a rolbás feladata a rolbának a napi karbantartása, a hűtőgép kezelése és egyéb jéggel kapcsolatos feladatok elvégzése, például a hoki kapuk jégbe való befúrása, palánk karbantartás és egyéb műszaki feladatok is a feladatai közé tartozhatnak.
Szerintem ezt sokan nem tudják, esetleg el tudnád mondani, hogy mi is az a rolba?
A rolba hivatalos megnevezése a jégfelújító- és karbantartó gép. A rolba szó a magyar nyelvben azért terjedt el, mert az első ilyen gépek Magyarországon, azok Rolba márkájú gépek voltak. Például angol nyelvterületen zamboni néven hivatkoznak rá sokszor, ez is ahhoz köthető, hogy Frank Zamboninak hívják ennek a gépnek a feltalálóját, és a nevét viselő cég ma is az egyik legnagyobb gyártó világszinten.
Ezt a gépet arra használják a jégpályákon, hogy az összekorcsolyázott jeget elsimítsák. Egyrészt egy jégre lefeszített kés segítségével levág a gép pár millimétert, illetve összegyűjti a kés által levágott és a jégről felkorizott havat, a kés után pedig egy rongy segítségével vizet terít a jégre, ezzel visszapótolva a levágott jeget, és egyben simává is téve azt.
Érdekesség, hogy nem hideg, hanem forró, körülbelül 60°C-os vizet használunk, mert az megolvasztja kissé az alatta lévő jeget, és amikor megfagy, kevésbé lesz réteges a jég.
Mi kell ahhoz, hogy valaki a jégfelújító- és karbantartó szakmában elhelyezkedhessen?
Képesítést a szakmához jelenleg a Magyar Jégkorong Szövetség által szervezett képzéseken lehet szerezni. Ezek viszont csak nagyon rövid, pár napos tanfolyamok, ahol csak az alapok tanulhatóak meg. Ez a szakma azonban komoly gyakorlati tudást és tapasztalatot kíván. Ezt alapvetően munka közben, élesben lehet elsajátítani a tapasztaltabb kollégák segítségével.
Milyen készségek szükségesek szerinted ehhez a szakmához?
A jégpályák sajátossága, hogy hideg van, ezért elsőképpen mindenképp olyanoknak ajánlanám, akiknek ez nem okoz gondot. Ezentúl, én azért szeretem, mert ez egy nagyon komplex műszaki tudást és ismereteket kívánó munka, mind a rolba vezetés, mind a jéggel való foglalkozás. Tehát elsősorban hideget tűrő és műszaki érdeklődésűeknek tudom ajánlani. Nem szükséges kiemelkedően nagy fizikai erő a munkavégzéshez.
Mit csinálsz egy munkanapodon?
Nap kezdetén általában nem rolbázással kezdünk, mert már este lerolbázott jeget hagyott maga után a kolléga. Reggel még mielőtt az első csoport vagy bérlő felmegy a jégre, mindenképpen ellenőrizzük a pályát és a palánkot, hogy biztonságos-e a korcsolyázásra.
Általában ötven percenként van jégkészítés, ezelőtt tíz perccel kell elkezdeni melegíteni, illetve vízzel feltölteni a rolbát. Jégkészítések között gyakori, hogy a rolba karbantartásával kell foglalkozni. Például pár naponta végig kell zsírozni, ami egy hosszabb folyamat, illetve pár hetente kést kell cserélni benne.
Én egy kisebb jégpályán dolgozom, emiatt nekem a vendégekkel is kell foglalkoznom, akár a büfé pultba is beállok, illetve korcsolyát élezek, vagy csak a kérdéseikre válaszolok.
Nyáron mit csinál egy jégfelújító- és karbantartó?
Ez jégpályától függ. Nyitott vagy sátras jégpályák jellemzően csak téli, késő őszi és kora tavaszi hónapokban üzemelnek, de több nagyobb jégcsarnok is van, akik nyáron nincsenek nyitva. Ebben az időszakban a legtöbben más szezonális munkát végeznek. Viszont több egész évben üzemelő jégpálya is van jelenleg Magyarországon. Tehát ez lehet egy egész éves munka is.
A szezonális jégpályákon a jégpálya előkészítési és bontási munkálataiban való részvétel is része a munkának, tehát a csövek fektetése, a locsolás, a jégfestés és egyéb jégelőkészítő munkák, tavasszal pedig ezeknek a fordítottja a bontás során.
Ajánlanád a jégfelújító- és karbantartó szakmát pályaválasztás előtt álló fiataloknak?
Mindenképpen. Folyamatosan épülnek új jégpályák az országban, és nem telített ez a szakma, tehát keresnek rolbásokat folyamatosan sok városban.
Szezonális szakma sokszor a hajózás is. Ilyen például Peizer Szabolcs szakmája is, aki hajóparancsnokként dolgozik a BAHARTnál. Ha kíváncsi vagy, hogy ő mit csinál télen, akkor azt a vele készített interjúból megtudhatod, amit az alábbi linken olvashatsz el: