A hajóparancsnok szakma, mint hivatás – interjú Peizer Szabolcs hajóparancsnokkal

Szerző: | 2023. december. 11. | Mi leszek?

Peizer Szabolcs hajóparancsnok vezeti a hajót.

Tudod-e, hogy mit csinál egy hajóparancsnok télen? Többek között erre is fény derül Peizer Szabolcs hajóparancsnokkal készült interjúból.

Mi a munkaköröd pontos elnevezése?

A meghatározásom szerint gépüzemvezető hajóparancsnok vagyok. A képesítéseim hajóvezető és hajógépész.

Mit csinálsz, mint gépüzemvezető hajóparancsnok?

A BAHART (Balatoni Hajózási Zrt.) vállalatnál dolgozom már 33. éve. A feladatom a hajók üzemeltetése, mint hajóvezető. Konkrétabban a feladataim közé tartozik a hajó irányítása, kormányzása, vezetése, A-ból B-be való eljuttatása, valamint az utasok biztonságos elszállítása egyik pontról a másikra. Ezen felül feladatom a hajók tavaszi felkészítése és karbantartása is.

Összességében a legfontosabb, hogy ezeket a feladatokat koordináljam a hajón. Valamint, amit sokan nem tudnak, hogy teherhajózás is van nálunk, illetve úgynevezett vízépítési munkák, amikben szintén részt kell venni.

Miért ezt a szakmát választottad?

Nem akartam hajós lenni, de amikor az 1980-as évek közepén nyári gyakorlaton voltam, találkoztam egy munkással. Őki mesélt nekem a Lékai János Hajózási Szakközépiskoláról, és amikor jelentkeznem kellett, akkor végül oda jelentkeztem. Balatoni gyerek voltam, és felkerültem Budapestre, ahol a budapesti élet jobban érdekelt, mint a hajózás.

Nyári gyakorlatra az Al-Dunára kerültem, ami annyira megtetszett, hogy úgy döntöttem, hajós leszek. Amikor érettségiztem és technikusiztam 1990-91-ben, akkor volt a rendszerváltás. Ebben az időben az úgynevezett MAHART volt, de a rendszerváltás miatt leállt, és egyedül a balatoni szárny élt. Ezért léptem be ebbe a cégbe, és azóta is itt dolgozom.

Szakma vagy hivatás, mi a véleményed?

Én inkább hivatásnak hívnám. Ezen a munkahelyen nem úgy van, hogy bemegyünk reggel nyolcra, és délután négyig dolgozunk, hanem minden hajós szakmában általában sokkal több a munkaidő. Maximum 14 órát lehet dolgozni egy nap, de mivel utána már nincs sok értelme hazamenni, így ott is kell aludni lehetőség szerint a hajón. Főleg, ha valaki elszegődik Nyugat-Európába, azaz külföldre megy, akkor ott is kell élnie.

Ezt megszokni valakinek nehéz lehet, de itt az a fontos, hogy a legelső mindig a munka. Éppen azért hívom ezt hivatásnak, mert nekem ez igazából mindennél fontosabb, szabadidőmben is ezzel foglalkozom.

Milyen készségek kellenek ahhoz, hogy valaki a hajóparancsnok szakmában dolgozzon?

Ez egy fizikai munka, hidegben és szélben kell lenni, de cserébe nincsen benne monotonitás. Elmegyünk A-ból B-be, mindig történik valami. Ha személyhajón vagyok, akkor az utasokkal is kell foglalkozni. Ez egy szolgáltató ipar, tehát ki kell szolgálni az utasokat. Arra kell figyelni, hogy ők jól érezzék magukat.

Mi történik télen?

Itt a BAHART-nál éves munkaidőkeretben dolgozunk, ami azt jelenti, hogy ugyanannyit dolgozunk, mint aki napi nyolc órát dolgozik, csak később kezdjük az évet, a nyári szezonban viszont mindennap dolgozunk, abban a 2,5-3 hónapban. (Persze, ha valakinek kell váltó, akkor azt lehet kérni.) Utána pedig szeptember-októberben leáll a munkaidő, és akkor el lehet menni. Tehát gyakorlatilag lecsúsztatom az időt, fizetésem ugyanúgy van.

Badacsony katamarán a Balatonon, amelyen hajóparancsnok Peizer Szabolcs.
Napközben járjuk a menetrendet, este pedig mindig vannak esti programok. (Fotó: Szigetvári Vilma)

Hogyan telik egy munkanapod?

Nálunk, egy erősebb hajón kilenc órakor kezdődik a munkaidő, akkor éledeznek a kollégáim. Mivel ott is alszanak, már ott kelnek a hajón. Mi végezzük a hajón a takarítást, mert nincs takarítónő. A hajó minden részének makulátlan tisztának kell lennie. Van ilyenkor hajómosás, takarítás, WC-tisztítás, pókhálózás és porszívózás is. Ezeknek a nagy részét már este elvégezzük, de ami marad, azt reggel csináljuk.

Eztán mi a hajónkkal mindig 11-kor indultunk el. Utasbeszállítás után járjuk a kikötőket, ki-be kell szállítani az utasokat, és meg kell kötni a hajót. Napközben járjuk a menetrendet, este pedig mindig vannak esti programok. Szokott lenni naplemente-túra, gyerekhajó vagy valami hasonló.

Nekünk van esténként 9-től 11 óráig egy kétórás diszkóhajó is. Miután ez a program is befejeződik, és a hajó nagy része ki van takarítva, akkor van vége a napnak. Ez gyakorlatilag éjfél környékén szokott lenni.

Szerinted miért érdemes ezt a hajóparancsnok szakmát választani?

Ha valaki szabadon akar élni, világot akar látni, van kedve emberekkel foglalkozni, és egy társaságban mindig középpontba akar kerülni, akkor nagyon tudom ajánlani ezt a munkát. Ehhez a ranglétrát végig kell járni – matróz, kezelő gépész, kormányos –, tehát kell az emberben a törekvés, hogy ezt végigcsinálja, eredményként  cserében van ennek a munkának egy romantikája. A sok év után még mindig nem tudtam megunni.

Ha újra választanál, újra ezt választanád?

Persze. Próbálkoztak velem, hogy menjek be irodába, de nem. Újra ezt választanám.

Ha egy szóval kellene jellemezned a munkádat, akkor mit választanál?

Hogy boldog vagyok ebben a munkában.

Ha érdekel a képesített hajós szakma, akkor olvasd el a szakmaleírásunkat:

Nyitókép forrása: Peizer Szabolcs

A szerzőről:

Szigetvári Vilma
Pszichológia alapképzését nemrég fejezte be, így még frissen élnek benne az egyetemi hallagatóként szerzett tapasztalatai a felsőoktatási rendszerről. Sok éves cserkészvezetői múltjával fontos küldetésének érzi a fiatalok segítését. Számára is nehéz feladat volt a szakmájának megtalálása, így szeretne minél inkább segíteni, hogy másoknak megkönnyíthesse ezt a folyamatot.

Promó

Promó