Jön a Rolls-Royce légi taxi

Szerző: | 2024. január. 29. | Fősodor

A Rolls-Royce már a levegőben is velünk van.

Bár a szakmai közönség jól ismeri, talán a fiatalabbak közül kevesen tudják, hogy a neves Rolls-Royce repülőgépgyártó részlege több éve Magyarországon fejleszti többek között az elektromos „légi taxik” hajtásrendszerét. A Siemens belső technológiai startupját, az eAircraftot 2019-ben vásárolta meg a Rolls-Royce, a mérnök csapat 2021-ben mutatta be a világon egyedülálló H3PS hibrid-elektromos repülőjét. A Rolls-Royce Magyarország ügyvezető igazgatóját, Balázs Gergely Györgyöt kérdeztük az eredményekről, a tervekről és arról, hogy a STEM-területek iránt érdeklődő fiatalok hogyan kapcsolódhatnak be egy ilyen hazai sikertörténetbe, ahol már ma is 120 kreatív, agilis munkatárs, többségében mérnök dolgozik.

Beszéljünk néhány mondatban a magyarországi Rolls-Royce-leány-cégről, hiszen a többségnek először talán inkább a luxusautó-márka ugrik be, és csak másodjára a repülőgépipari vállalat.

A Rolls-Royce Magyarország 2019 októberében kezdte meg működését, miután a repülőgépipari Rolls-Royce Holding megvásárolta az eAircraft divíziót a Siemenstől. Az eAircraft a működését körülbelül 10 éve kezdte, a mérnöki csapat munkája főként a technológiai demonstrátorok fejlesztésére fókuszált. Olyan elektromos rendszerek fejlesztésére, amelyek bebizonyították, hogy az elektromos hajtás használata biztonságosan alkalmazható a légiiparban is, nem csak az elektromos földi járművekben.

Honnan indult a Rolls-Royce munkája Magyarországon?

Kezdetben elektromos hajtásrendszereket fejlesztettünk, amelyeket kisrepülőgépekbe integráltunk, és valós körülmények között, repülési teszteken vizsgáltuk. Ezzel fontos tapasztalatokat szereztünk az elektromos technológiákkal kapcsolatosan, amelyeket a jelenlegi termékfejlesztésünkben tudunk használni.

Holt tart ma ez a fejlesztés? Milyen eredményeket tudnak felmutatni?

A dinamikusan bővülő mérnöki csapatunk jelentős eredménye, hogy 2021-ben egy a világon egyedülálló párhuzamos hibrid-elektromos repülőgép, a H3PS sikeres repülést hajtott végre. A magyar Rolls-Royce-csapat volt a felelős a módosított repülőgép elektromos hajtásrendszerének, az elektromosmotornak, az inverternek, az akkumulátornak és az irányító rendszernek a tervezéséért, gyártásáért és integrációjáért.

Milyen egyetemekkel működnek együtt?

Itthon és világszerte erős a Rolls-Royce Electrical üzleti terület. Hogyan kapcsolódik a nemzetközi értékláncba a hazai operáció?

Milyen előnyöket jelent önöknek a magyarországi munkaerő?

Bár a szakmai közönség jól ismeri, talán a fiatalabbak közül kevesen tudják, hogy a neves Rolls-Royce repülőgépgyártó részlege több éve Magyarországon fejleszti többek között az elektromos „légi taxik” hajtásrendszerét.

Ez az interjú teljes terjedemében megtalálható az alábbi – UNI In& Out Innováció – nyomtatott kiadványunkban is, amelynek a fő támogatója a Siemens Zrt.

Itt megtalálod továbbá a STEAM képzési területek listáit is. Benne vannak az innovációhoz kapcsolódó képesítések, szakmák, és a top középiskolák listája is

Nézz bele az innovációs kiadványunkba, amit nyomtatott verzióban most meg is vásárolhatsz!

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Ez is érdekelhet:

[difl_blogcarousel post_display=”by_category” item_spacing=”10px” speed=”1000″ centered_slides=”on” loop=”on” autoplay=”on” autospeed=”6000″ pause_hover=”on” equal_height=”on” wrapper_margin=”||0px||false|false” wrapper_padding=”||0px||false|false” item_wrapper_padding=”||0px||false|false” item_margin=”||0px||false|false” item_padding=”||0px||false|false” item_spacing_tablet=”10px” item_spacing_phone=”0px” item_spacing_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.20.0″ _module_preset=”default” max_height=”300px” custom_margin=”||0px||false|true” custom_padding=”||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][difl_postitem type=”image” _builder_version=”4.20.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/difl_postitem][difl_postitem type=”title” title_tag=”p” element_padding=”|20px||20px|false|true” _builder_version=”4.20.0″ _module_preset=”default” post_font_style_font=”Montserrat|700|||||||” post_font_style_text_color=”#030E6E” post_font_style_font_size=”0.9rem” post_font_style_line_height=”1.3em” global_colors_info=”{}”][/difl_postitem][/difl_blogcarousel]