Kulcskompetencia és érettségi – az anyanyelvi kommunikáció

Szerző: | 2023. május. 8. | Iskolák

a képen egy magyar zászlós szövegbuborék körül sok üres buborék látható

Gyorsan változó világunk egyre több kihívást támaszt az emberek elé. Már nem elegendő megtanulnunk egy szakmát, hanem képesnek kell lennünk arra, hogy tudásunkat folyamatosan fejlesszük, pallérozzuk. 2000-ben az Európai Tanács elfogadta a Lisszaboni stratégiát, amelyben meghatározták az egész életen át tartó (lifelong learning) tanuláshoz szükséges alapvető készségeket. Az Európai Tanács célja, hogy az Európai Unió a világ legversenyképesebb és legdinamikusabban fejlődő, legtöbb tudást felhalmozó gazdaságává váljon. A folyamatos növekedéshez a népesség alapkompetenciáinak szüntelen fejlesztésére van szükség. Az alapkompetenciákat kulcskompetencia néven is nevezzük, cikksorozatunkban ezeket fogjuk bemutatni.

Összesen 8 kulcskompetenciát különítünk el egymástól:

Az anyanyelvi kommunikáció kulcskompetencia

Az anyanyelvi kommunikáció kulcskompetencia magában foglalja a fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények kifejezését, valamint ezek értelmezését szóban és írásban egyaránt. A kulcskompetencia részei a hallott és az olvasott szöveg értelmezése, az önálló szövegalkotás, valamint nagy jelentőségű a helyes és kreatív nyelvhasználat is.

A magyar nyelvi kompetencia fejlesztését a magyar nyelv és irodalom oktatás támogatja. Része a szövegértés, szövegértelmezés, valamint saját vélemény megfogalmazása a nyelvi elemek helyes használatával. Röviden a kompetencia célja, hogy az egyén képes legyen magát maradéktalanul kifejezni, társait pedig megérteni.

a képen két nő nagy gesztusokkal vitatkozik
Az anyanyelvi kommunikációs kompetencia célja önmagunk helyes kifejezése, és társaink megértése (Fotó: 123rf.com)

Azok a személyek, akiknek az anyanyelvi kommunikációja nem megfelelő, nyelvi hátrányba kerülhetnek. Nyelvi hátrányt okozhat például

  • a kiejtés, hangképzés eltérése az átlagtól,
  • a szegényes szókincs,
  • a kommunikációs gátak,
  • a szövegértési és a szövegalkotási gondok stb.

De nem kell aggódni, az anyanyelvi kompetenciák fejleszthetők. Sok gyakorlással a kompetenciák akár rövid idő alatt jelentősen fejlődhetnek.

A magyar érettségi

A tanulók a mai napon írták meg a 2023-as érettségi időszak magyar nyelv középszintű és emeltszintű vizsgáit. Az első napon 72 579 diák vágott neki a középszintű magyar érettséginek, 1771 tanuló pedig emelt szintű feladatokat fogja megoldani.

A középszintű magyar érettségi első részében a diákoknak Máté Andrea „A bikavér legendája” című írását kellett elemezni, majd a szöveghez kapcsolódó 12 kérdést válaszolták meg. Az első rész második felében egy rövid szövegalkotási feladatot kaptak, ahol választhattak, hogy diákszövetség titkárként a „Kiváló tanuló és sportoló” díj elnyeréséhez egy ajánlólevelet írjanak, vagy egy érvelést írhattak arról, hogy a „Bringázz a suliba!” program szerint az iskolába érdemes kerékpárral járni.

Azt azonban már most tudjuk, hogy 2024-től változni fog a magyar érettségi. A szövegértési feladatsor kiegészül majd nyelvtani kérdésekkel, a gyakorlati szövegalkotást és az érvelést pedig törölni fogják. Új feladat lesz egy irodalmi-műveltségi teszt kitöltése. A szóbeli vizsgakövetelmények is megváltoznak: míg idén hat életmű volt kötelező, jövőre ez a lista már tízre bővül.

A képen sok színes betű látható, és a skills felirat
A kulcskompetenciák gyakorlással mind fejleszthetők (Fotó: 123rf.com)

Kulcskompetencia a munka világában

Fontos kiemelnünk, hogy a kompetenciák folyamatosan változnak a munka világának elvárásai alapján. A Világgazdasági Fórum készített egy felmérést, amelyből az derült ki, hogy várhatóan 2025-re a munkavállalók legalább felének új kompetenciákat kell elsajátítania. Gondoljunk csak bele, milyen gyorsan fejlődik a cégek eszköz- és gépparkja, vagy épp milyen gyorsan változnak a digitális fejlesztések. Ezekkel a változásokkal egyenesen arányosan alakulnak át a munkakörök, a szakmák, illetve az ezekhez szükséges kompetenciák is.

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.