Kulcskompetenciák és érettségi – a digitális kompetencia

Szerző: | 2023. május. 15. | Iskolák

A képen egy férfi egy tabletet tart

Gyorsan változó, egyre inkább digitális világunk egyre több kihívást támaszt az emberek elé. Már nem elegendő megtanulnunk egy szakmát, hanem képesnek kell lennünk arra, hogy tudásunkat folyamatosan fejlesszük, pallérozzuk. 2000-ben az Európai Tanács elfogadta a Lisszaboni stratégiát, amelyben meghatározták az egész életen át tartó (lifelong learning) tanuláshoz szükséges alapvető készségeket. Az Európai Tanács célja, hogy az Európai Unió a világ legversenyképesebb és legdinamikusabban fejlődő, legtöbb tudást felhalmozó gazdaságává váljon. A folyamatos növekedéshez a népesség alapkompetenciáinak szüntelen fejlesztésére van szükség. Az alapkompetenciákat kulcskompetenciáknak is nevezzük, cikksorozatunkban ezeket fogjuk bemutatni.

Összesen 8 kulcskompetenciát különítünk el egymástól:

A grafikán okoseszközök láthatók
A mindennapi éltünkben az okoseszközök használata is fejleszti a digitális kompetenciát (Fotó: 123rf.com)

A digitális kompetencia

A digitális kompetencia a digitális technológiák készségszintű és kritikus használatát foglalja magában. A cél az információszerzés, a kommunikáció és az alapvető problémamegoldás digitális platformok, módszerek segítségével.

Napjainkra a digitalizáció minden területen áthatja az életünket. Konkrétan frusztrációt okoz az emberekben, ha megvonjuk tőlük a számítógépet, az okostelefont, vagy a megszokott szoftvereket (appokat). Éppen emiatt hozott furcsa eredményt a Digitális Menetrend eredménytáblája, ami szerint Európa lakosságának a 40 százaléka nem rendelkezik megfelelő szintű digitális kompetenciával, és ezen belül 22 százalékuk még az internetet sem használja.

A kompetencia fejlesztése érdekében az Európai Bizottság kidolgozta a European Digital Competence Framework for Citizens keretrendszert (DigComp), amely öt kompetencia területből áll:

  • műveltség az információ és az adatok tekintetében;
  • kommunikáció és együttműködés;
  • digitális tartalomkészítés;
  • biztonság;
  • problémamegoldás.
A képen egy férfi egy tabletet tart
A digitális kompetenciák fejlesztését az Európai Unió és a tagállamok is fontosnak tartják (Fotó: 123rf.com)

Emellett elkészült a DigCompEdu ami egy, a pedagógusok számára létrehozott keretrendszer, ami további hat fejlesztési területet határoz meg:

  • a szakmai környezet,
  • a digitális források kidolgozása és megosztása,
  • a digitális eszközök használatának kezelése,
  • a kiértékelés,
  • a tanulók önálló cselekvőképességének fejlesztése,
  • a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztése.

Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb európai ország rendelkezik a digitális kompetencia fejlesztésére vonatkozó nemzeti stratégiával (Magyarország Digitális Stratégiáját itt tekintheted meg). A digitális kompetenciát általános iskolai szinten kettő kivételével az összes, középiskolai szinten pedig valamennyi EU tagállamban kereszttantervi megközelítési móddal fejlesztik Emellett az IKT-t egyes tantárgyak oktatásába integrálva, vagy az IKT-használatot külön tantárgyként oktatva támogatják a digitális kompetenciák fejlesztését.

Az informatika és a digitális kultúra érettségi

A mai napon 8 órakor elkezdődtek a 2023-as érettségi időszak informatika és digitális kultúra érettségi számonkérései. Mindkét tantárgyból lehet vizsgázni magyar nyelven és idegen nyelven is. A digitális kultúra tárgyat azok a tanulók választhatják, akik a 2020-as NAT szerinti oktatásban vettek részt.

A képen egy nő a néző felé mutat
Az informatika és a digitális kultúra tantárgyak érettségi vizsgája során a digitális kompetenciák jelenléte létfontosságú (Fotó: 123rf.com)

A központi előírás szerint a vizsgák során a gépeken található szoftverek csak online súgóval rendelkeznek, ezek a vizsga alatt nem elérhetőek. A kódolási feladatokhoz a Zeal programhoz felsorolt offline súgók használhatóak.

Az operációs rendszerek mind a középszinten, mind az emelt szinten a magyar szabványok szerint kerülnek beállításra. Az irodai szoftvercsomagban szerepelni fog a magyar nyelvű helyesírás-ellenőrző, elválasztó és szinonima modul is.

Kompetenciák a munka világában

Fontos kiemelnünk, hogy a kompetenciák folyamatosan változnak a munka világának elvárásai alapján. A Világgazdasági Fórum készített egy felmérést, amelyből az derült ki, hogy várhatóan 2025-re a munkavállalók legalább felének új kompetenciákat kell elsajátítania. Gondoljunk csak bele, milyen gyorsan fejlődik a cégek eszköz- és gépparkja, vagy épp milyen gyorsan változnak a digitális fejlesztések. Ezekkel a változásokkal egyenesen arányosan alakulnak át a munkakörök, a szakmák, illetve az ezekhez szükséges kompetenciák is.

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.