A „Mi a pálya?” fesztivál tavaly új lendületet vett és a fővároson kívül számos vármegyeszékhelyen is megrendezésre került, hogy segítse a pályaválasztás előtt álló fiatalokat.
Pontosan hány városban került megrendezésre tavaly a „Mi a pálya?” rendezvény?
Magyarország hat nagyvárosában került megrendezésre az esemény, ahová elsősorban a műszaki pálya iránt érdeklődő fiatalokat várták. A rendezvénysorozat záró állomása Budapesten volt, a Vasas SC Sterbinszky Amália kézilabdacsarnokában november 15-én és 16-án. Így zárult a tavalyi mi a pálya rendezvénysorozat.
Mi a fesztivál célja?
Modernizáció, digitalizáció, a mesterséges intelligencia alkalmazása. A fejlődés, az új műszaki technológiák kivitelezése megfelelő számú és minőségi tudással rendelkező szakembert igényel, akiknek megszólítása és megtartása továbbra is komoly feladatot ró a vállalatokra, a szakképzésre, valamint a szakmai szervezetekre.
A jövőbe mutató iparági összefogás, példátlan helyi felelősségvállalás elengedhetetlen a szakemberhiány kezeléséhez, ezért a Magyar Elektrotechnikai Egyesület a nagy energiapiaci szereplők, a kis– és középvállalkozások, a helyi önkormányzatok, továbbá az oktatási intézmények támogatásával immár nyolcadik éve rendezi meg „Mi a pálya? Műszaki Pályaválasztó Fesztivál” című rendezvénysorozatát, ami évente több mint 10 000 fiatalnak segít a pályaorientációban.
Az eseménysorozat célja, hogy az ipari szereplők és az oktatási intézmények bevonásával látványos, vonzó, interaktív, élmény alapú bemutatókon keresztül felkeltse az érdeklődést a pályaválasztás előtt álló diákokban a műszaki és informatikai pályák iránt. A műszaki pályaválasztó fesztiválon olyan szakterületekkel – elektrotechnika, elektronika, gépészet, épületgépészet, távközlés, informatika, vegyipar – ismerkedhetnek meg a pályaválasztás előtt álló fiatalok, melyek a jövő világát is működtetik majd.
Hogyan zajlik pontosan a program?
A szervezők szándéka szerint a hat állomásos, országos roadshow évről évre hozzájárul és tovább erősíti azt a tendenciát, hogy egyre magasabb a műszaki szakmákat választó diákok száma. Szeretnék, ha ez a tendencia tovább folytatódna, hiszen nagyszámú új szakembert igénylő területekről van szó, ahol a végzett fiatalok biztos munkalehetőségekre számíthatnak.
„A három turnusban érkező, szigorú forgatókönyv szerint zajló program első részében a hang és a mesterséges intelligencia kapcsolatába nyerhetnek betekintést a gyerekek” – mondta Danyi Vilmos, a rendezvény alapítója.
A rendezvények állandó házigazdája Szabyest, a fiatalok körében népszerű influenszer, ő adja át rendszeresen a nyerteseknek a díjakat.
Végezetül interjút készítettünk a project menedzserével, Lepp Klárával:
– A rendezvényen mely szakképzési centrumok jelentek meg kiállítóként?
– BKSZC, BMSZC, Berettyóújfalui SZC, Debreceni SZC, Győri SZC, Miskolci SZC, Ózdi SZC, Baranya Vármegyei SZC, Tolna Vármegyei SZC, Hódmezővásárhelyi SZC, Szegedi Szakképzési Centrum.
– Az egyes helyszíneken hány kiállító jelent meg?
– Helyszínenként 20-25 kiállító, összesen 120 kiállító, köztük a Szakképzési Centrumok iskolái, egyetemi csapatok és egyéb intézmények képviselték magukat.
– Hány tanulót sikerült elérni a rendezvények révén?
– Közel 9 000 résztvevőt a helyszínen, 120 vidéki helyszínről, plusz a főváros térsége, összesen közel 200 településről érkeztek a gyerekek. Az online felületek révén jóval több tanulót értünk el. Bizonyos helyszíneken elértük a csarnokok maximális befogadóképességét.
– Hogyan alakult a rendezvény kiállítóinak száma az elmúlt években?
– A korábbi évekhez képest 20-25 százalékkal emelkedett a résztvevők és a kiállítók létszáma is.
– Milyen partnerekkel, pályaválasztást segítő szervezetekkel működtek együtt a rendezvényeken?
– A helyi kereskedelmi– és iparkamarák pályaválasztási szervezeteivel, helyi egyetemekkel és különböző a szakképzés területén tevékenykedő intézmények felé is nyitottunk.
– Melyik helyszínen volt a legmagasabb a rendezvény látogatottsága?
– A fővárosban a kétnapos rendezvényen volt a legnagyobb a látogatottság.
– A jövő évi rendezvények tervezésekor lesz-e valamilyen újdonság? Szeretnék-e kibővíteni a rendezvényt? Tervezik-e újabb cégek, szervezetek megszólítását? Ha igen, melyek ezek?
– Folyamatosan szeretnénk fejleszteni a rendezvényt. Újdonságokat és akár új helyszíneket is tervezünk. Bővítjük a kiállítók és együttműködő partnerek körét. Nagymértékben számítunk továbbra is az iparági szereplők és a helyi szervezetek támogatására. Célunk, hogy a gyerekek utaztatásában is további kedvezményeket érjünk el.