Napjainkban a különböző közösségi médiaplatformok megkerülhetetlenül az életünk részévé váltak. Fontos azonban, hogy helyesen tudd kezelni ezeket!
Ilyen volt a közösségi média a Facebook előtt Magyarországon
A mai általános- és középiskolások többsége már a Facebookra is gyakran azt mondja, hogy „az arra való, hogy a nagymamák recepteket cseréljenek”. Pedig a Mark Zuckenberg által 2004. február 04-én alapított közösségi hálózat anno hazánkban is nagyot robbant. Egészen konkrétan 2009 nyarán kezdtek el regisztrálni az akkori tinédzserek, és szép lassan feladták iWiW és MyVip profiljukat. Ezek magyar közösségi hálók voltak. Az iWiW 2002. április 14-én kezdte meg működését, a MyVip 2006. április 8-án indult el. Előbbit már felszámolták, utóbbi még működik, de a Facebook szinte teljes mértékben kiszorította.
Már a korai oldalaknál látszódtak problémák
A Facebookkal ellentétben a MyVipnek volt egy olyan funkciója, hogy mindenki nyilvánosan láthatta, hogy a képeire hányan kattintottak rá. Az pedig, hogy kinek az oldalát nézték többen, azonnali rivalizáláshoz vezetett a 2000-es évek elejei tinikben.
Ez csak a kezdet volt
A 2020-as évek tinédzserei körében egyértelműen a TikTok a legnézettebb közösségi platform. Emellett fent vannak még nagy valószínűséggel Instagramon és Facebookon is, utóbbin mostanra már kisebb gyakorisággal.
A TikTokot 2011-ben alapították Kínában, de csak 2017-ben indították el Android és iOS alkalmazásokra Kínán kívüli piacokon.
A hirtelen elterjedést követően rögtön kezdetén vették az úgynevezett „challenge”-ek, amelyek sokszor oly mértékben veszélyesek, hogy nem egy tinédzser életét követelték már.
Kezdetben még csak olyan „vicces kihívások” voltak, mint például, hogy nyakadon önteted magad egy lavórnyi jeges hideg vízzel. Ez még a hazai celebvilágban is népszerű volt anno, hogy különböző híressségek kihívtak három másikat, miután véghez vitték a feladatot.
Ezt követően hamar tragikussá vált a helyzet
Ahogyan a filmvilágban is egy nagy bevételt hozó film esetében a folytatásban az az alapvető elv, hogy az alkotók még durvább karaktereket és helyzeteket teremtenek, így történt ez a TikTokon is.
Hamar jött például „só és jég challenge”, aminek következtében sok tinédzser másod- és harmadfokú fagyási sérüléseket szenvedett, mivel az összetevők akár -28 Celsius fokos testhőt is eredményezhetnek.
Ezek a sérülések még orvosolhatók operációval, azonban van, akin már ez sem segíthet. Létezik ugyanis az úgynevezett „skullbreaker challenge”, melynek lényege, hogy három fiatal egymás mellé áll, a középső felugrik, a két szélső pedig kirúgja a lábai alól a talajt. Ebbe – egészen konkrétan – egy 16 éves fiú belehalt, két társa pedig jelenleg éppen a börtönbüntetését tölti. Nyilvánvalóan nem érte meg néhány lájk, hogy három ember élete is tönkre menjen…
Hazai Tiktokkerek esetében is akadnak egészen extrém példák. Például előfordult, hogy valaki úgy próbált meg még nagyobb népszerűségre és követőtáborra szert tenni, hogy élő live-ozás közben felgyújtotta a haját.
Hidd el, felnőttként már nem a lájkok fognak számítani
Nyilvánvalóan minden kamasz és tinédzser keresi a helyét az iskolai hierarchiában, és próbál megfelelni a környezetének. Legyetek azonban óvatosak, nehogy olyan hibát kövessetek el, amely visszafordíthatatlan!
Ebben a korban szinte mindenki számára fontos a népszerűség. Azonban nem szabad, hogy ez átforduljon egyfajta, már-már beteges magamutogatásba. És ne feledd, az internet nem felejt! Amit egyszer feltöltesz oda, az valamilyen formában mindig előkereshető marad. Felnőtt életedben, a munka világában pedig már a legkisebb problémád lesz az, hogy hányan lájkoltak. Így egyáltalán nem éri meg, hogy jelenleg a lájkok határozzák meg a mindennapjaidat. Azt pedig pláne nem, hogy egy kihívás miatt akár ilyen fiatalon végérvényesen tönkretedd akár a saját magad, akár egy társad életét.