Szászi István, a Bosch csoport vezetője: Hisszük, hogy a fiatalok a jövő innovátorai!

Szerző: | 2024. november. 24. | Iskolák, Mi leszek?

„Az ipari és az akadémiai szféra együttműködésével, közös projektekkel és versenyekkel inspiráljuk a hallgatókat arra, hogy már most részt vegyenek a jövő alakításában” – interjú Szászi Istvánnal, a Bosch hazai és adriai régióért felelős vezetőjével.

A cikk eredetileg 2024. szeptemberében, az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban jelent meg.

Önnek mit jelent a BoschxRichter Innovátorok Napja?

Jómagam alapvetően mérnök vagyok, aki hét év kutatói munka után döntött úgy, hogy nemcsak az egyetem falain belül, hanem az iparban is szeretné alakítani a mobilitás jövőjét. Vezetőként célom az akadémia és az ipar ökoszisztémába kapcsolása, hogy együtt, az innováció segítségével hasznosat és maradandót alkossunk. Ez a rendezvény többek között ezt szimbolizálja, így különösen nagy öröm számomra, hogy a Bosch Budapesti Fejlesztési Központja adhat otthont a Bosch és a Richter közös rendezvényének. Bármiről is legyen szó, iparról, egészségügyről, a saját otthonunkról vagy a mi esetünkben a mobilitásról, a Bosch célja az, hogy valódi értéket teremtsünk.

A Bosch Budapest Innovációs Kampusz más, innovációban fontos eseménynek is otthont adott már. Miért fontos, hogy az innovációs folyamatokba minél korábban bevonjuk a fiatalokat?

A technológiai fejlődés szempontjából kulcsfontosságú, hogy már korán bevonjuk őket ezekbe a folyamatokba. A Bosch Budapest Innovációs Kampuszon rendezett események és más hasonló kezdeményezések kiváló lehetőséget adnak arra, hogy a felsőoktatásban részt vevők első kézből tájékozódjanak az ipari trendekről és bekapcsolódjanak a fejlesztésekbe. Ez a Bosch számára is előnyt jelent, hiszen a fiatal tehetségek új szemléletmódot és friss ötleteket hoznak be a kutatás-fejlesztési ökoszisztémánkba.

Hisszük, hogy ők a jövő innovátorai, ezért elengedhetetlen, hogy már egyetemistaként megtanulják az innovatív és kreatív gondolkodás alapjait, így aktív alakítóivá válhatnak az innovációs folyamatoknak, elősegítik a kreatív problémamegoldást és a gyors alkalmazkodást a folyamatosan változó technológiai környezetben.

Az ipari és az akadémiai szféra együttműködésével, közös projektekkel és versenyekkel inspiráljuk a diákokat, hogy vegyenek részt a jövő alakításában, a tudományos világ gazdagítása mellett a gyakorlatban is alkalmazzák az egyetemen megszerzett tudást, felkészülve sikeres szakmai karrierjükre. A Bosch elköteleződött a startupszemlélet elmélyítése mellett házon belül is: a kollégák támogatást kapnak ahhoz, hogy belső startupként validálják és megvalósítsák üzleti ötleteiket, mindezt vállalati környezetben.

Milyen gyakornoki programot, duális képzést működtetnek, és ennek milyen a megtartó ereje, hányan maradnak állandó munkatársnak?

A Bosch csoport, így a magyarországi is hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az oktatásra, hiszen ez kulcsfontosságú a jövő szakembereinek képzésében és a vállalat folyamatos fejlődésében. A cégünk gyakornoki programja németországi mintára alakult ki, és nagy sikerrel működik. A programban a felsőfokú tanulmányaik utolsó egy-másfél évében lévő diákoknak nyújtunk lehetőséget arra, hogy a tanulmányaik mellett valós ipari környezetben szerezzenek gyakorlati tapasztalatot. A Bosch különböző területein – a fejlesztéstől a pénzügyön át a logisztikáig – jó néhány pozícióban dolgoznak gyakornok kollégák, akik a betanulási időszakot követően önálló feladatokat és kisebb projekteket is koordinálnak. A program egyik erőssége a mentorálás, hiszen mindegyikük mellé kijelölünk egy tapasztalt szakembert, aki segíti őket a szakmai fejlődésükben. A nálunk gyakornokoskodók jelentős része a program befejezését követően főállású munkatársként folytatja karrierjét a cégnél.

A duális képzés nagy múltra tekint vissza a cégcsoportnál: Robert Bosch a kezdettől szívén viselte a szak- és továbbképzés ügyét, 1913-ban erre a célra a vállalatánál úgynevezett tanoncrészleget hozott létre tanműhellyel. A modell ma is sikeresen működik, fontos pillére a cég stratégiájának. Ebben a formában a hallgatók az elméleti oktatásukat gyakorlati tapasztalatszerzéssel ötvözhetik, hogy a munkaerőpiacon versenyképes, naprakész tudást szerezzenek. Az ilyen együttműködések révén a Bosch tovább erősíti kapcsolatait az oktatási intézményekkel, és hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon is olyan szakemberek kerüljenek ki az iskolapadokból, akik értéket tudnak teremteni az iparban.

Az interjú folytatását elolvashatod az UNIside oldalán, ide kattintva

Szászi István

  • 49 éves, nős, három gyermek édesapja.
  • A Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, a Budapesti Fejlesztési Központ irányításáért felel, valamint a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója.
  • A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szerezte járműmérnöki diplomáját 1997-ben, majd 2004-ban PhD-fokozatát a hibatűrő járműdinamikai rendszerek irányításának területén.
  • A Robert Bosch Kft. Budapesti Fejlesztési Központjában passzív biztonsági rendszerek projektmérnökeként kezdett 2004-ben, majd vezető tanácsadóként folytatta a karrierjét Németországban, ahonnan 2009-ben jött haza, és itt nevezték ki a járműdinamikai rendszerek üzletág osztályvezetőjének 2011-ben. Két év múlva egy újabb, immár öt évre szóló, szintén osztályvezetői németországi kinevezés következett, 2018-tól pedig gépjármű-elektronikai üzletágvezetőként folytatta Magyarországon.
  • Egy évvel később, 2019-ben a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, majd 2021-ben a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, valamint a Robert Bosch Kft. egyik ügyvezető igazgatója.

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Promó

Promó

RSS hiba: WP HTTP Error: cURL error 60: SSL certificate problem: unable to get local issuer certificate