Szorongás az iskolában – Mit tehetünk ellene?

Szerző: | 2025. február. 19. | Iskolák

Az iskolai szorongás egyre gyakoribb jelenség a diákok körében, amely jelentősen befolyásolja a tanulmányi teljesítményt, és a mentális jóllétet. A teljesítménykényszer, a társas kapcsolatokból fakadó nyomás és az ismeretlen helyzetektől való félelem mind hozzájárulhatnak a szorongás kialakulásához. Hogyan vegyük észre az iskolai szorongást? Hogyan támogathatjuk a szorongó fiatalokat? Cikkünkben három fő szempontból vizsgáljuk meg a problémát: mit tehetnek a diákok, a szülők és a pedagógusok a szorongás csökkentése érdekében.

Diákoknak: hogyan küzdheted le a szorongást?

  • Ismerd fel és fogadd el az érzéseidet – A szorongás természetes reakció, és az első lépés a kezelésében az, hogy felismerd és elfogadd az érzéseidet.
  • Próbálj ki különböző stresszkezelési technikákat – Ilyenek lehetnek a mély légzés, a mindfulness, a rendszeres testmozgás vagy a naplóírás.
  • Készülj tudatosan a feladatokra – Egy jó időbeosztás és a hatékony tanulási technikák segíthetnek csökkenteni a vizsgák és dolgozatok előtti feszültséget.
  • Kommunikálj! – Beszélj egy barátoddal, tanároddal vagy iskolapszichológussal arról, ha túl nagy nyomást érzel magadon.
  • Találd meg a kikapcsolódás módját – A hobbik, sport vagy más kreatív tevékenységek segíthetnek ellazulni és oldani a feszültséget.

Szülőknek: hogyan támogassuk a gyermekünket?

  • Figyeljünk a jelekre – Ha gyermekünk visszahúzódóvá válik, alvásproblémái vannak vagy gyakran panaszkodik fizikai tünetekre (pl. hasfájás, fejfájás), érdemes beszélgetni vele.
  • Teremtsünk biztonságos légkört – Fontos, hogy a gyermek otthon érezze magát elég biztonságban ahhoz, hogy megossza az érzéseit és problémáit.
  • Ne helyezzünk rá túlzott elvárásokat – Támogassuk, de ne nehezedjen rá túl nagy teljesítménykényszer!
  • Tanítsuk meg a stresszkezelés alapjaira – Mutassunk példát saját stresszkezelési technikáinkkal, és beszélgessünk róla nyíltan.
  • Ha szükséges, kérjünk szakmai segítséget – Iskolapszichológus vagy más szakember bevonása sokat segíthet, ha a szorongás tartóssá válik.

Pedagógusoknak: hogyan segíthetünk az osztályteremben?

  • Építsünk támogató közösséget – Egy elfogadó, biztonságos osztálytermi légkör csökkentheti a szorongásos tüneteket.
  • Figyeljünk a diákokra – Ha észrevesszük, hogy egy tanuló visszahúzódóbb vagy teljesítményszorongással küzd, érdemes vele beszélgetni és támogatást nyújtani.
  • Rugalmas értékelési módszereket alkalmazzunk – Alternatív feladatmegoldási lehetőségek vagy szóbelizés helyett írásbeli válaszadás lehetősége csökkentheti a stresszt egyes diákoknál.
  • Tanítsunk meg stresszkezelő technikákat – Egy rövid légzőgyakorlat vagy nyugtató rituálé bevezetése órák előtt segíthet a diákoknak ellazulni.
  • Dolgozzunk együtt a szülőkkel és szakemberekkel – Egy hatékony támogató rendszer kialakítása érdekében érdemes együttműködni a családokkal és az iskolai pszichológusokkal.

Az iskolai szorongás komoly probléma, de megfelelő támogatással és eszközökkel kezelhető. A diákoknak érdemes megtanulniuk a stresszkezelési technikákat, a szülőknek pedig fontos, hogy támogató, biztonságos környezetet teremtsenek. A pedagógusok szerepe pedig kulcsfontosságú abban, hogy az iskolai légkör támogató és motiváló legyen. Együttműködéssel és tudatossággal hatékonyan csökkenthetjük az iskolai szorongás negatív hatásait.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Promó

Promó

RSS hiba: A feed could not be found at `https://tudas.hu/feed/`. This does not appear to be a valid RSS or Atom feed.

Kövess minket