A PISA-felmérés friss eredményeit bemutató sajtótájékoztatón, december 5-én, kedden kiderült, hogy a 2018-as eredményekhez képest a magyar eredményekben nem volt szignifikáns változás.
A 2022-es PISA (Programme for International Student Assessment) mérés eredményeit bemutatva Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal elnöke kiemelte, hogy nemzetközi színtéren figyelemreméltó eredmények születtek. A mérés a világ 81 országát ölelte fel tavaly tavasszal, és adatai alapján Magyarország stabilan teljesített, miközben az OECD átlagos eredményei globálisan romlottak.
Nemzetközi Összehasonlítás
Az OECD-országok átlagos matematikai eredményei 2018-hoz képest csökkentek, ugyanakkor Magyarország esetében nem volt szignifikáns változás. Azokban az országokban, amelyeket az oktatási mintaországoknak tekintenek, mint például Finnország, súlyos visszaesést tapasztaltak. Magyarországon viszont a járvány és a gazdasági nehézségek ellenére sikerült megtartani vagy akár javítani az eredményeken.
Digitális átállás és járványhatás
A PISA-felmérés szokásos háromévenkénti időpontját a Covid-járvány miatt később tartották, és teljesen digitális formában zajlott le. Brassói Sándor hangsúlyozta, hogy a pandémia világszerte visszavetette a diákok teljesítményét, és a tantermen kívüli oktatás hátráltató hatású volt. Ugyanakkor Magyarországon a diákok sikeresen alkalmazkodtak a digitális átálláshoz, és a rosszul teljesítő diákok aránya csökkent.
PISA-felmérés eredmények és átlagok
A PISA 2022-es mérésében Magyarország az OECD átlag feletti eredményeket ért el mind matematikából (473 pont), mind természettudományból (486 pont). Szövegértésből (473 pont) kicsivel az átlag alatt teljesítettek. A magyar diákok átlaga stabil és versenyképes az OECD-tagországokkal összehasonlítva.
(Az OECD-országok átlageredményei: matematika: 472; természettudomány: 485; szövegértés: 476)
Az eredményeikkel kiemelkednek egyes kelet-ázsiai és európai országok, mint például Szingapúr, Japán és Észtország.
Diákbiztonság és elégedettség
A magyar diákok a PISA-mérés szerint erős baráti kapcsolatokról számoltak be az iskolában, és magasabb elégedettségi szinttel rendelkeznek az élettel kapcsolatban az OECD-átlagnál. Az iskolába menet, a tanteremben és más helyiségekben a diákok biztonságérzete kedvezőbb, mint az átlagos nemzetközi eredmények.
Az Oktatási Hivatal elnöke, Brassói Sándor, összegzésként elmondta, hogy a magyar oktatási rendszer stabil és kiváló teljesítményt nyújtott a PISA 2022-es mérésében. A diákok elégedettsége és az eredmények szempontjából is pozitív tendenciákat tapasztalhatunk, amelyek a digitális átállás és a járványhelyzet ellenére is fennmaradtak.
A részletes eredményeket a PISA hivatalos oldalán, illetve a az Oktatási Hivatal oldalán lehet megtekinteni.
A 2025-ös PISA-felmérés változni fog, ha érdekel, hogy milyen irányba, és pontosan mi fog benne változni, akkor olvasd el az alábbi cikkünket: