Pontosan 139 évvel ezelőtt történt az első hullámvasút szabadalmaztatása.
Mi is pontosan a hullámvasút?
Egy olyan több kocsiból álló speciális vasúti szerelvény, amely bár kötött pályán mozog, képes különböző irányokba kanyarodni, illetve le-fel mozogni. Szinte nincs is olyan vidám– vagy vízipark, ahol ne lenne legalább egy hullámvasút.
Mennyit fejlődtek az évtizedek során a hullámvasutak?
Rengeteget. Ma már rengeteg olyan típus van, amely többször leír menet közben egy 360 fokos kört, így az „utasok” többször átélhetik, hogy fejjel lefelé lógnak a levegőben. Az első hullámvasutak még fából, majd később – ahogy fejlődött a technika – már acélból gyártották őket.
Mennyire biztonságos felülni egy hullámvasútra?
Az elmúlt 139 évben sajnos nem egy baleset történt a világ különböző tájain. Így fokozatosan egyre több biztonsági elemmel látták el az újonnan épülő hullámvasutakat. A legfontosabb a blokkolórendszer, hiszen a nagyobb hullámvasutakon több vonat megy egyszerre. A blokkolórendszer lényege, hogy felosztja a hullámvasutat különböző szakaszokra, és nem engedi, hogy egy szakaszon belül több vonat is legyen. Ha bármilyen meghibásodást érzékel, akkor a hátrébb lévő szerelvényt lefékezi, ezzel elkerülve az ütközést.
A másik fontos biztonsági elem a programozható logikai vezérlő használata. Ez felismeri a hibákat és azonnali döntést hoz, milyen eszköz lépjen működésbe válaszul.
További fontos szempont a rendszeres karbantartás, illetve hogy a tervezésnél figyelembe vegyék hogy a gyorsulás ne terhelje meg túlságosan az emberi testet.
A budapesti hullámvasút története
A budapesti hullámvasút fából készült, 1922-ben adták át. Ezzel elmondhatjuk, hogy hazánk az elsők között volt, melynek volt saját hullámvasútja. Több évtizeden keresztül volt a Vidámpark ékessége, melyen remekül szórakoztak kicsik és nagyok egyaránt.
2013 óta műemléki védettséget élvez, és a 2015-ös bezárás óta nem használják. Azóta folyamatosan korhad a faszerkezete. Felújítás hiányában ma már életveszélyes lenne utazni rajta.