Mindig örömmel dolgozom pályakezdőkkel – interjú Raisz Csabával, a Rail Cargo Hungaria pénzügyi vezérigazgatójával

Szerző: | 2025. február. 10. | Munka

„Nincsen annál környezetbarátabb megoldás a szárazföldi szállításban, mint hogy a vasútra tereljük a volumeneket” – emelte ki a vele készített interjúban Raisz Csaba, a Rail Cargo Hungaria pénzügyi vezérigazgatója.

Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2025-ös kiadványában jelent meg.

Milyen karrierút szükséges a pozíciódhoz? Elég fiatalon vállaltál ekkora felelősséget.

A chief financial officer a pénzügyi igazgató megfelelője az angolszász szakmai zsargonban. Cégtől és struktúrától függ, hogy mit tekintünk még a CFO feladatkörének. A klasszikus pénzügyi funkciókon és a beszerzésen kívül nálunk az IT, a HR, illetve az üzlet specifikumából adódóan – nagy eszközállománnyal, rengeteg járművel dolgozunk, számos stratégiai döntés kapcsolódik a működésünkhöz – a vasúti teherkocsik stratégiai menedzsmentje is hozzám tartozik (az üzemeltetésük, a karbantartásuk üzemeltetési feladat). Ez egy széles felelősségi kör. Mi egy osztrák hátterű cég vagyunk, egy osztrák–német nyelvterületre jellemző felállás szerinti kettős ügyvezetéssel: van egy vezérigazgató, akihez az üzleti területek, azaz az üzemeltetés és a kereskedelem tartozik leginkább, és van a CFO, akihez pedig a funkcionális  támogató terület. Ez a pozíció leginkább stratégiai látásmódot és pénzügyi végzettséget igényel, illetve tapasztalatot a pénzügy különböző területein. A szakmai pályafutásomat közgazdászként 2001-ben kezdtem, és az azóta eltelt időszak felét a BorsodChemben töltöttem, tehát vegyipari területen, ahonnan pénzügyi számviteli vezetőként jöttem el. Az időszak másik felében pedig a Molnál voltam, ahol különböző leányvállalati, illetve üzletági pénzügyi vezetői pozíciókban dolgoztam. Az idén, az év elején álltam a Rail Cargo alkalmazásába. Kevés vasúti árufuvarozásban tapasztalatot szerzett CFO van országban, sőt a régióban is, úgyhogy a választás során a korábbi releváns tapasztalataimra és a különböző beszélgetések során tanúsított stratégiai látásmódomra építhettek.

Találkozol pályakezdőkkel? Mik a tapasztalataid a velük való együttműködésben?

Igen, szinte minden pozícióban kell velük dolgozni. Én alapvetően úgy gondolkozom róluk, hogy minden pályakezdőnek, akkor is, amikor én munkába álltam, és most is ugyanazok a céljai: egy hátteret létrehozni, felépíteni egy életszínvonalat, érdekes, kielégítő munkát végezni, látni maga előtt a karrierlehetőségeket. Szerintem ez ma is alapvetően változatlan. Az kétségtelen, hogy a generációs különbségek, azaz hogy milyen szociokulturális, gazdasági háttérrel nőttek fel, meghatározó, de én erre inkább úgy tekintek, mint egy lehetőségre. Mindig örömmel dolgozom pályakezdőkkel, ez egyfajta célom is. Azt gondolom, hogy a kölcsönös tisztelet a nemzedékek között az, ami előre visz.

Hogyan működik együtt a Rail Cargo a technikumokkal, az egyetemekkel, van-e duális képzés?

Széles körű képzési lehetőségeket nyújtunk a közép- és a felsőfokú képzésben résztvevőknek. Az utóbbi területen hat egyetemmel működünk együtt. Alapvetően a gazdálkodási, a külkereskedelmi szakok, a gépészmérnökképzés, a logisztikai menedzsment, a mester-, a közlekedésmérnöki képzés vannak fókuszban, de például az iparági együttműködéseinknél nem árt, ha az adott területen is van valakinek releváns végzettsége. A felsőfokú duális képzésben jelenleg 17 hallgatót, kollégát foglalkoztatunk. Nagyon jók a tapasztalataink  mindannyiójukkal: viszonylag alacsony a fluktuáció a körükben. Tehát aki gyökeret eresztett a Rail Cargónál, és kompatibilis a cégkultúrával, az megmarad nálunk. Általában az a tapasztalat velük, hogy könnyen bevonhatók projektjellegű, szervezőkészséget igénylő munkákba, és új ötleteket, látásmódot hoznak. A vasúti szektorban általánosan jellemző, hogy a korfa magas, és ez gyakorlatilag bármelyik térségben lévő vasúti cégre igaz, legyen az személyszállítás vagy áruforgalom. Ennek az egyik oka, hogy a vasút nimbusza megkopott. Fontos elmondani, hogy az árufuvarozásra nem kell így tekinteni. Jó minőségű eszközökkel dolgozunk, nemzetközi hátterünk van, nagymértékben digitalizált rendszerekkel dolgozunk, komoly hálózatokat kezelünk. Tehát a vasúti áruszállítás ma már egész máshogy néz ki, mint ahogy korábban elképzeltük.

Miben más, és hogyan lehet vonzóvá tenni? Hiszen az alapvetés – és ezt talán a fiatalok is tudják –, hogy a környezetbarát szállításban jelentős szerep jut a vasútnak.

Mi azt gondoljuk, hogy a vasútban hatalmas a potenciál. Nincs annál környezetbarátabb megoldás a szárazföldi szállításban, mint hogy vasútra tereljük a volumeneket. Természetesen ehhez rengeteg feltételnek meg kell felelni, fejlett infrastruktúra, modern eszközpark szükséges, és ezek mind hatalmas beruházási összegek. Ezt a stratégiai jövőképet tudjuk felvázolni a hozzánk jelentkező pályakezdőknek. Szerintem nagyon fontos a fiatal generációknál, hogy a digitalizációs igényeiket nálunk nagymértékben kiélhetik: a digitalizációnak hatalmas szerepe van az irányításban, a tervezésben, a vasút ugyanis rengeteg adattal dolgozik. Rengeteg adat keletkezik a vonatok közlekedtetésében: többek között kocsikra, mozdonyokra, menetvonalakra vonatkozó adatok, fuvarlevél-, vámadatok és még hosszasan sorolhatnám. Rengeteg adatbázissal dolgozunk, és ezek hatékony kezelése számunkra is kihívás, és a jövőben ezekre építve, akár a mesterséges intelligencia felhasználásával további üzleti előnyökre tehetünk szert. A hívószavaink a fenntarthatóság, a digitalizáció, a vasútban megjelenő okoseszközök, amelyek egy fiatal számára is felrajzolják a jövőképet. Jelenleg a cégnél dolgozó, illetve a duális képzésben részt vett, és már a nálunk lévő fiatalok szinte mindannyian végeznek kisebb-nagyobb projektjellegű feladatokat, hiszen nagyban építünk a kommunikációs és a koordinációs képességeikre.

Van-e tervezett karrierút, milyen juttatások vannak, milyen pályaképre számíthatnak, akik fiatalként a Rail Cargónál kezdenek dolgozni?

Az előbb beszéltem a fenntarthatóságról, a digitalizációról, az okoseszközök megjelenéséről, ami egy hosszú távú pályakép. Ami még a cégcsoportban vonzó lehet, hogy a térségben lévő nyelvek ismerete számunkra értéket jelent, így a határon túli magyarságra is számítunk munkavállalóként. Az agilis, megfelelően teljesítő fiatal kollégákat a szervezet észreveszi. A Rail Cargo csoporton belül 6000 fő dolgozik, nálunk 1800, azaz aki hozzánk jön, tervezhet külföldi karrierrel is. Több példa is volt erre korábban a fiatal pályakezdő vagy duális képzésből felvett kollégák esetében. Rendszeresen adunk visszajelzést, teljesítményértékelést és a projektjellegű feladatokba bevonjuk a kezdőket is. Az a célunk, hogy minél hamarabb integráljuk a nálunk kezdőket a vasút világába, hogy megkapják azt a speciális tudást, ami ahhoz szükséges, hogy hosszú távon megmaradjanak ebben az iparágban.

A home office a fiataloknak általában fontos, ezt a cégünk biztosítja, ezenfelül magánegészségügyi szolgáltatásokat adunk és támogatjuk a képzésüket. A Rail Cargónál a legtöbb munkakörben szükségesek a vasúti ismeretek, ezt minden belépő megkapja.

Milyen területeken dolgoztok legfőképp, és ki lesz igazán sikeres ezen a pályán?

Gyakorlatilag a gazdaság minden területének dolgozunk, legyen az vegy-, olaj-, vasipar, tehát mind a feldolgozóiparban, mind az agrárszektorokban jelen vagyunk.

A legnagyobb létszámot az üzemeltetésben foglalkoztatjuk, ahol a vasútszakmai tudás a legfontosabb, itt általában a gépészmérnöki, a logisztikai, a logisztikusi végzettség előnyt jelent, de minden területen veszünk fel fiatalokat. Természetesen a digitalizáció színre lépésével egyre nagyobb szerepet kap az irányítás, mivel a vonatok irányításában a számítástechnikai tudás is jelen van. Természetesen a funkcionális területeken a klasszikus közgazdász-, közgazdasági, marketing-, jogi, kereskedelmi végzettség szükséges.

Nagy szerepe van a back-office funkcióknak, hiszen mi szolgáltatásokat értékesítünk, amelyeket megtervezni és menedzselni kell. Fontos nálunk a hálózati gondolkodás, az tud igazán sikeres lenni, aki ezt az infrastruktúra-üzleti mátrixot át tudja látni. Nagyon széles palettán tudunk kollégákat alkalmazni a logisztikai végzettségtől a gépészmérnök informatikusiig. És természetesen bármilyen munkakörről is van szó, hangsúlyt fektetünk arra, hogy a megfelelő vasútszakmai tudás felépüljön hozzá.

Raisz Csaba

  • 45 éves, házas, a lányai 5 és 11 évesek.
  • Közgazdasági és informatikai diplomáját a Miskolci Egyetemen szerezte 2001-ben.
  • Elsőként a BorsodChem pénzügyi és kontrollingosztályán, Kazincbarcikán helyezkedett el 2001-ben. Ott nem sokkal később különböző vezető pénzügyi irányítási feladatokat kapott, 2006-tól pedig pénzügyi és számviteli igazgató volt. A Mol csoporthoz 2012 elején csatlakozott. Előbb a Mol Pakisztán pénzügyi vezetője lett, majd átvette a kutatás-kitermelés nemzetközi portfólió és a kutatás-kitermelés pénzügyi irányítását. 2017-ben CFO-ként csatlakozott a Mol óriás vegyipari beruházásainak menedzselésére létrejött Downstream Stratégiai Projektek nevű szervezethez. A tiszaújvárosi Mol Petrolkémia pénzügyi vezetői feladatait 2022. március 1. óta töltötte be.
  • A Rail Cargo Hungariánál mint CFO, azaz pénzügyi vezérigazgató 2024 januárjában kezdett, ahol a pénzügy mellett a HR, a teherkocsi-üzembentartás, az üzletfejlesztés és projektmenedzsment, továbbá az informatika területei tartozik a felelősségi körébe.

 

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Promó

Promó

Kövess minket