Lezárult a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ), a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum (BKSZC) és a Startup Campus közös „Kerülj Képbe! – Év Felfedezettje” pályázata.
A verseny lehetőséget biztosított a divat, a design és a kreatív szakmákat tanulóknak, az iparág jövőbeli szakembereinek az ország teljes területén. Közel 100 jelentkező jelentkezett a pályázatra, ebből végül hat csapat nyert el értékes díjakat.
A Magyar Divat & Design Ügynökség szakképzésfejlesztési támogatása
Az ügynökség feladata a hazai kreatív ipari szakképzés fejlesztésének támogatása, az iparág utánpótlásának biztosítása. Ennek érdekében 2019 őszén az ügynökség közös munkát kezdeményezett a Startup Campus-szal. Az együttműködés célja, hogy egy értékteremtő divat- és designipari ökoszisztémát hozzanak létre az ágazat fellendítése érdekében. Így született meg a „Kerülj Képbe! – Év Felfedezettje” pályázat, amely a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum szakmai támogatásával a jövő szakembereinek tehetséggondozására, inspirálására és kreativitásának fejlesztésére fókuszált.
„Ipari forradalmak – Varrógéptől a Robotokig”
Ezzel a tematikával került kiírásra a pályázat a kreatív ágazat nappali tagozatos, szakképzésben tanuló diákjai számára. A szervezők olyan csapatok jelentkezését várták, akik innovatív alkotásaikkal, inspiráló ötleteikkel szerették volna felhívni a figyelmet szakmájuk szépségeire. A programra összesen 26 csapat jelentkezett, azaz közel 100 diák adott le pályamunkát. Közülük a szakmai zsűri döntése alapján három divat és három design tematikájú csapat vehette át nyereményét az áprilisi díjátadón.
„A pályázat iránt mutatott országos érdeklődés megerősít minket abban, hogy a kreatívipari szakmák iránt van érdeklődés a fiatalok körében is. A pályamunkákat rendkívül sokszínű témaválasztás jellemezte, az ötletek visszatükrözték az ipari forradalmak változásait, a technológiai fejlődést és annak környezeti kihívásait. Bízom benne, hogy a karrierjük előtt álló diákok a program során szerzett tapasztalataikat és szakmai kapcsolataikat kamatoztatni tudják a jövőben is.” – fejtette ki Forintos-Szűcs Anita, a Magyar Divat & Design Ügynökség általános vezérigazgató-helyettese. Majd hozzátette: „Szeretném megköszönni a szakképzésben oktató tanárok támogatását és rugalmasságát, amivel hozzájárultak a csapatok sikeréhez.”
A program lehetőséget biztosított a kapcsolatépítésre is. A verseny alatt a tanulókat szakértő mentorok segítették, akik a konzultációk során saját tapasztalataik alapján, tudásukkal és kiemelkedő hozzáértésükkel segítették a pályamunkák megvalósítását. A mentorok között volt Csalár Bence, divatújságíró és szakértő, Ferencz Borbála, divattervező, Horváth Szilvia, a Mod ’Art divattervező tanszékvezetője. A designipar pályázóit pedig Pap Dávid, a Fablab Budapest ügyvezetője, Kele Sára, formatervező és Horváth Máté, formatervező támogatta.
A díjátadón bemutatott prezentációk a diákok elhivatottságáról tanúskodtak. A pályamunkák mind hangsúlyosan kezelték a fenntarthatóságot, a környezet iránti felelősséget, de társadalmi kérdéseket is felvetetettek. A hat döntős csapat értékes nyereményekkel térhetett haza, többek között nagyértékű utalványokkal, digitális eszközökkel és szakmai workshopokon való részvételi lehetőséggel gazdagodhattak.
Divat területen az első helyet a Budapesti Komplex SZC Kreatív Technikum tanulói, a „Scelestis” csapat szerezte meg, második helyezett a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Technikum és Kollégium diákjai, a „Krea-Team” lett, míg a dobogó harmadik helyét a „Dekorvarázs” csapata foglalta el a Zalaegerszegi SZC Báthory István Technikumból.
Design oldalon a Szegedi SZC Vedres István Technikumból pályázó „SonicON” csapat vehette át a győzteseknek járó első díjat, másodikként a Budapesten található Kozma Lajos Faipari és Kreatív Technikum „Vágjuk a fát!” csapata végzett, míg a harmadik helyet a fővárosi BKSZC Kreatív Technikum tanulói, a „Csillagok” csapat zsebelte be.
A Magyar Divat & Design Ügynökség
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-ban alakult. Célja a szakmai koordináció, a hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása. Emellett nagy hangsúlyt helyeznek az oktatásfejlesztésre és a gyártásfejlesztésre. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket rendeznek évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week, vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Továbbá külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, például a Milano Fashion Weeken. Kiemelt ügynökségi cél a szakmai szervezetekkel történő együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramok szervezése a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.