Mennyit ér egy like?

Szerző: | 2023. május. 24. | Kikapcs

A képen két like jel mutat egymás felé

Napjainkra a közösségi média komoly szerepet kapott mind a magánéletben,  mind az üzleti világban. A korábban csak kedvelésre használt „like” szó már a mindennapi élet része, és talán sosem volt ennyire erős bennünk a megfelelési kényszer és az igény a kapcsolódásra, az embertársaink elismerésére.

A közösségi média szerepe

A közösségi média először a magánéletünket hódította meg. Megkerestük barátainkat,  ismerőseinket, régi osztálytársainkat, korábbi kollégáinkat. Akkor a verseny arról szólt, hogy ki mennyi ismerőssel rendelkezik. Az ismerősök gyűjtögetésének ma az 5 ezer fős korlát vetett véget, ennyiben maximalizálta ugyanis a Facebook a kapcsolatok számát. 2009-ben pedig a Facebook bevezette a like gombot, és az elmúlt 14 évben ez a funkció megváltoztatta az életünket.

A képen egy like jel látható
A like funkciót 2009-ben vezette be a Facebook (Fotó: 123rf.com)

A Facebook – azóta már Meta – időközben vesztett népszerűségéből, és a like-ok helyét átvették az egyéb platformok és a követések. Mégis, a 2021-es évben a leggyakrabban használt emojik között a 4. helyre került a felfelé mutató hüvelykujj jele, és a 2022-es évben is benne volt az első 10 leggyakrabban használt ikon között. Annak ellenére, hogy a Facebook egyre kevésbé népszerű, naponta még mindig közel 6 milliárd like keletkezik, amelyek sok embertársunk számára többet jelentenek néhány bitnyi adatnál.

Önbizalom és like 

A like egyfajta megerősítés lett a közösségi média felületeken. Egy jel, ami gyors, amihez nem kell gondolkodás. Ismerősünk külföldön nyaral? A kép alá mehet a like. Valaki érdekes étteremben fotóz egy tányér ételt? Egy nyomás, és már ott is van a like. Barátunk egy érdekes cikket posztolt? Csak egy érintés, és már repül is a like. Ez sokszor csak udvariasság, esetleg szimpátia. Lássuk be: igazából senkit nem érdekel más nyaralása, ami nem pihentet minket. Nem is igazán érdekes más vacsorája, aminek az ízeit nem mi fogjuk élvezni. Egyszerűen csak egy udvariassági gesztus, amelyhez a kulcsszó: megerősítés.

Napjainkra a megerősítés elengedhetetlenül fontos lett az emberek számára. Egy olyan közösségben, ahol az interneten arctalan álprofil mögé bújva bárki megtehet bármit, a tetszés kinyilvánítása erősen építi az önbizalmat. A közösségi médiában eladható a boldogság, eljátszható az az élet, amit mindenki irigyelhet majd tőlünk, és ezt erősíti minden like. Rosszabb esetben a like-oknak rendeljük alá az életünket, és már nem érdekel minket más, csak a jelenlét a platformon, az újabb és újabb képek készítése. Ekkor már az élmény, amelyet meg akarunk osztani, a háttérbe szorul, a cél nem az élvezet, hanem a megerősítés keresése. Ennek következő lépése, mikor már nem erősít a like, hanem rombol a like hiánya. Vannak, akik nem tudják feldolgozni azt, hogy nem kapnak elég pozitív visszajelzést, és ettől komolyan megroppan az önbecsülésük. Ezzel a témával kapcsolatosan már írtunk cikket korábban is, amit itt olvashatsz el.

A képen egy notesz látható, a lapon a social media felirat látható
A közösségi média nem csak magánéletünkre hat, már az üzleti élet is erőteljesen teret nyert ezeken a felületeken (Fotó: 123rf.com)

A like üzleti haszna

A cégek hamar rájöttek, hogy a közösségi média felületeken érdemes a hirdetéseket is megjeleníteni. Az a felület, ahol sok ember van jelen napi szinten, kihasználatlan reklámfelület, és ami a legfontosabb: kezdetben ez a „reklámfelület” ingyenes volt. Manapság már az emberek elkerülik a hirdetéseket, erre öntudatlanul is kialakult egyfajta elkerülési stratégia a felhasználók részéről. A harc folyamatos: a cégek hirdetésekkel akarják megtalálni a lehetséges vevőket, az emberek pedig ezt próbálják elkerülni. Manapság már külön stratégiák készülnek a közösségi médiafelületek elérésének növelésére, saját munkakört termelt ki az ipar.

A lényeg pedig, hogy mennyit ér a like az üzleti életben? Nem lehet tudni, nem lehet pontosan megbecsülni, hogy mennyi vásárló jut el a vásárlás folyamatáig a közösségi média felületeknek köszönhetően. Azt azonban ligen, hogy a hirdetések egyre drágábbak, és egyre nehezebben érik el a valódi célcsoportokat.

A like segítség?

Azok a felületek, ahol sok a felhasználó, nem csak a cégek és vállalkozások számára hasznosak, hanem a civil szervezetek számára is. Elég megnézni ezeknek a szervezeteknek a hírfolyamát: az emberek szívesen kifejezik együttérzésüket. Egyetértenek, protestálnak, kiállnak egy ügy mellett, legyen szó a gyermekvédelemről, az idősek támogatásáról, vagy épp az állatvédelemről, a posztok alatt sorakoznak a like-ok, szivecskék, ölelések. Ettől megnyugodhatunk, visszatérhet embertársainkba vetett bizalmunk, a világ nem rossz, tele van jó emberekkel.

Csak épp az a baj, hogy a like-ok és a szívecskék sorát nem követik valódi tettek. Ahogyan elfelejtettünk vitatkozni, és csak egy-egy emojival nyilvánítunk véleményt, úgy sajnos a civil szervezetek is csak a like-ok sorával kapnak segítséget, nem adományokkal és valódi támogatással.

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.

Promó

Promó