Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2024-es nyári kiadványában jelent meg.
„A csapatom jelentős része első munkahelyes az ügynökségen, és közülük sokan a gyakornoki programból kerültek ki” – mondta Ferling József, a Ferling PR alapító tulajdonosa az UNI-nak adott interjújában.
Mennyire sikeres a gyakornoki programjuk? Ennek milyen a megtartó ereje, maradnak-e ebből állandó munkatársnak?
Több mint tíz éve van gyakornoki programunk a Pécsi Tudományegyetem több karával, ahonnan rövidebb és hosszabb időszakokra is érkeznek hozzánk gyakornokok. A csapatom jelentős része első munkahelyes az ügynökségen, és közülük többen a gyakornoki programunkból kerültek ki, sőt van, aki már középvezetői pozícióban dolgozik nálunk.
Ugyanazzal a módszertannal választjuk ki a gyakornokokat, mint a munkatársakat. Az eszközhasználat, a digitális ismeretek, az idegennyelv-tudás és különböző típusú ügynökségi feladatok várják őket, a végén pedig prezentálniuk is kell, tehát elég komoly állásinterjú előzi meg a gyakornoki pozíciókat is.
Amire igazán kíváncsiak vagyunk, az az, hogy van-e munka- vagy külföldi tapasztalata a jelentkezőknek. PR-ügynökségként sok olyan cégnek
dolgozunk, ahol külföldi tulajdonosokkal kell tárgyalni, és ehhez fontos a nyelvtudás.
Milyen típusú fiatalok lehetnek sikeresek az önök szakmájában?
A mi munkánkban kell a kíváncsiság, a rugalmasság, ezek a legfontosabbak. Nagyon jó tapasztalataim vannak a fiatalokról, mi is sok új dolgot tanulunk tőlük. Nálunk a gyakorlat végén van egy gyakornoki kilépőinterjú, több kérdésre kell válaszoljanak a fiatalok, és ebben kérünk tőlük javaslatokat, hogy ők mit csinálnának másképp. Nem egy esetben előfordult, hogy olyasmire figyelmeztettek minket, amit mi nem vettünk észre, de volt olyan is, amit ők jeleztek felénk, és mi magyaráztuk el nekik, hogy az miért úgy van. Mi egy 33 éves cég vagyunk, viszonylag konzervatívak és a piacaink is konzervatívak. Az új munkatársak trendeket keresnek. Tehát nekünk nem azért kell trendivé válni, hogy a piacainkat meghódítsuk, hanem hogy a kollégáinkat megszerezzük és megtartsuk.
Milyen életpályára készülhetnek azok, akik ebben az irányban tanulnak tovább?
Azt szoktam mondani, hogy a PR- és az ügynökségi munka életviteli kérdés. Annak való, aki szereti azt, hogy mindig minden változik körülötte, hogy minden nap új kihívások jönnek. Nyilván ehhez stabil családi háttér, nyugodt környezet, kiegyensúlyozott személyiség kell.
Mit gondol a mai pályakezdőkről, milyen tapasztalataik vannak?
Mindenben mások a fiatalok, de azt gondolom, hogy ezekben a legfiatalabb generációkban is ott van az a 20 százalék, amely jó értelemben vett alázattal közelít a munkához, aki szeretne egzisztenciális biztonságot magának és tisztában van a saját értékeivel. Nagyon érdekes, hogy nekik az, hogy negyedévente van egy értékelő beszélgetés, nagyon távol van az elvárásaiktól, ők azonnal várják a visszajelzést. Ma rugalmas munkarendre vágynak, nálunk az ügynökségben például hibrid munkarend van. Applikációban tudja foglalni a helyet a munkavállaló, hogy melyik napokon jön be dolgozni. Ez a gyakornokra nem vonatkozik, mert ők akkor tudnak tanulni és fejlődni, ha bejönnek.
Mit javasolna annak, aki most áll pályaválasztás előtt?
Elsősorban azt, hogy minél több helyre menjen el dolgozni, próbálja ki magát. Elsősorban tényleg azt kell megtanulniuk, hogy mi ez a felnőtt világ. Az a nehéz ma a fiataloknak, hogy nem egyedül vezetnek háztartást, nem fizették még ki önállóan a gázszámlájukat sem.
Előfordul, hogy a Pécsett tanuló, három nyelvet beszélő summa cum laude egyetemista nem tudja, hogy hol van a Zsolnay Negyed, és ez nem kulturális szempontból érdekes, hanem hogy hiányzik számára ez a kitekintés a gyakorlati világra. A munkasikerekhez, az összefüggések megértéséhez sok olyan alapinformációra is szükség van, amit nem az egyetemek dolga megtanítani. Ezeket az életben kell összeszedni, és az „öregektől” ellesni. És sokat kell olvasni. Nagyon sokat. Olyasmit is, amit nem azért olvasok, mert szórakoztat, hanem azért, hogy megértsem a világot, a történéseket. Hogy jobb legyek! Ennek hiányában a rengeteg impulzus között a lényeg sokszor elveszik.
Ferling József
- 43 éve él boldog házasságban, 3 felnőtt gyermeke van.
- 1991-ben FerlingPRess néven indította első vállalkozását, a Ferling PR alapító tulajdonosa, a Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense.
- Az ügynökség 2018-ban Szerethető Munkahely, 2020-ban Vállalat kategóriában országos Zöld Iroda díjat nyert.
- 2015-től a Magyar Public Relations Szövetség örökös tagja, 2000 és 2002 között alelnöke, majd 2005-ig elnöke.
- A Pécsi Tudományegyetemen 2002 óta több karon is tart kurzusokat. 2013-ban a PTE Felnőttképzési és Emberi Erőforrás-fejlesztési Karával közösen PR Kutató és Szolgáltató Központot hozott létre.
- 1999-ben humánmenedzser szakon szerzett diplomát a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen.