Társadalmi érzékenyítés a szakképzésében

Szerző: | 2023. június. 14. | Iskolák

A képen a DSZC építőipari ágazatban tanulói diákok láthatók festés közben.

Egy karitatív kezdeményezés keretében indult programban a gyakorlati oktatás mellett az érzékenyítés és a társadalmi szerepvállalás is helyet kap a Debreceni Szakképzési Centrumban (DSZC) tanulók képzésében.

A nemrég indult program keretében DSZC Építéstechnológiai és Műszaki Szakképző Iskola diákjainak segítségével a Debreceni Hospice Ház Alapítvány kórtermeinek kifestése valósult meg. Hankó Balázs a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára kiemelte, hogy a modell alapján a következő tanévtől szakképzésben zajló segítő programokat szeretnék országossá szélesíteni.  

A DSZC a Szakképzés 4.0 stratégia mentén kialakított szakképzési-nevelési stratégiai programjának egyik kiemelt célkitűzése a tanulók társadalmi felelősségvállalásának erősítése. E cél megvalósításához kapcsolódóan került sor a Debreceni Hospice Ház Alapítvány épületének festésére. A társadalmi munkát az építőipari ágazatban tanuló diákok kihelyezett gyakorlat során végezték. 

A gyakorlat részeként segítettek a betegek környezetének szépítésében. A méltó körülmények kialakítása mellett, a társadalmi program a fiatalok érzékenyítését és elősegítette azzal, hogy a tanulók megismerhették, a hospice ház lakóinak környezetét, hogyan telnek az itt kezelt betegek napjai, hogyan élik meg életük utolsó szakaszát- adta hírül a dszc.hu.

Szilágyi Sándor a centrum főigazgatója elmondta, hogy a társadalmi szerepvállalást szeretnék tovább folytatni. Terveik szerint az építőipari, munkák mellett más ágazataihoz tartozó karitatív feladatokat is ellátnak majd a tanulók. 

Itt nem állunk meg, a kórterem és a kezelő kifestését követően tovább fogunk haladni és több kórtermet is szeretnénk ilyen formában kifesteni, megvalósítani és az életkörülményeket jobbá tenni a betegek számára – hangsúlyozta Szilágyi Sándor főigazgató.

A csoportképen a DSZC eseményén részt vettek láthatók.
A Debreceni Szakképzési Centrum szakképzési-nevelési programjában a versenyképes tudás megszerzése mellett a tanulók társadalmi érzékenyítése is kiemelt helyen szerepel. ( Fotó: Debreceni Szakképzési Centrum)

A társadalmi eseményén Hankó Balázs a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára is részt vett- számolt be róla a dszc.hu.  Hankó Balázs kiemelte, hogy a szakképzésben zajló segítő programokat szeretnék országos modellé tenni.

Ezek mind-mind olyan segítő szándékú dolgok, amelyeket ez alapján a modell alapján a következő tanévben szeretnénk országossá is tenni a szakképzésben, hogy így adjunk még több értelem mellett még több értéket a szakképzésnek – mondta az államtitkár. 

Itt mindazzal, amit tesznek a szakképző iskola diákjai, segítenek a nehéz helyzetben lévő betegeknek jobb környezetet, örömet adni, amivel aztán maguknak is örömet adhatnak, mivel „aki segít, az önmagán is segít” – fogalmazott

A programnak tehát a gyakorlati munkán túl van egy magasabb dimenziója, mégpedig az, hogy hogyan segítsünk, hogyan támogassuk mindazokat, akik rászorulnak. Dr. Hankó Balázs áttekintette a távlati terveket is. Szeretnék, ha a szakképzésben tanulók több területen is karitatív tevékenységet végeznének. 

Példakánt említette a kreatív szakmákat tanuló diákokban rejlő lehetőséget, akik rászorulók lakásait, életkörülményeit szépíthetnék meg. Lehetőséget lát a vendéglátói ágazatban tanuló fiatalok esetében is, akik a gyakorlaton készített ételekkel szolgálhatnák a jó ügyet.

Megemlítette a járműipari ágazatban tanuló diákokat is, akik a nehéz helyzetben élők autóinak javításához járulhatnának hozzá. Az államtitkár kiemelte, ez mind-mind olyan segítő szándékú tevékenység, amelyeket a következő tanévben országos szinten szeretnének megvalósítani olvasható a DSZC honlapján.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.