A történelem tantárgy tanulásához szükséges kompetenciák

Szerző: | 2023. május. 10. | Iskolák

A képen régi könyvek és papírtekercsek láthatók

A mai napon a történelem tantárgy írásbeli feladataival folytatódik a 2023-as érettségi vizsgák sora. A történelem tanulása összetett folyamat, hiszen tudnunk kell a történelmi eseményeket, azok egymással történő kapcsolódásait, összefüggéseit, és ismerni kell a dátumokat, amikor az adott esemény történt. A történelem tantárgyat nem lehet úgy tanulni, hogy az új ismereteket ne illesztenénk az adott korszak általunk már ismert eseményei közé.

A történelem tantárgyhoz szükséges kompetenciák

A Nemzeti Alaptanterv (NAT) összefoglalta azt, hogy a diákok mely kompetencia területeit kell fejleszteni ahhoz, hogy a történelem tantárgyat sikeresen tanulják. Ehhez a tantárgyhoz nem elég egyetlen kompetenciával rendelkezni, mint a matematikai tantárgy esetében, hanem több területen kell fejlesztenünk magunkat. Tudnunk kell, hogy mely források hitelesek, honnan érdemes az információkat gyűjteni. Emellett szükség van arra, hogy folyamatosan tanuljunk, hiszen a történelem folyamatosan íródik, napról napra, és nekünk fel kell ismernünk azokat a motívumokat, amelyek vissza-visszatérnek az emberiség történelme folyamán. Emellett a kritikai gondolkodás és a kommunikációs készségek fejlesztése szintén elengedhetetlen a tanulás során.

A képen középkori csatajelenet látható
A történelem tanulásához nem elég egy kompetenciát erősíteni (Fotó: 123rf.com)

Az ismeretszerzés 

Ahhoz, hogy a tanulás sikeres legyen, szükség van a források pontos és magabiztos használatára. Tudnunk kell kiválasztani azt a forrást, ahonnan az ismereteinket be szeretnénk szerezni. Ha valaki nem tudja, hogy honnan gyűjthet információt, akkor számára a tanulási folyamat sikertelen lesz.

Ehhez a feladathoz kapcsolódik egy kulcskompetencia is, a tanulás tanulásának kompetenciája. A tanulási képesség fejlesztése elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy sikeressé váljunk. A minket körülvevő világ olyan gyorsan fejlődik, hogy ma még nem tudhatjuk, hogy holnap pontosan milyen tudásra, vagy épp készségre lesz szükségünk ahhoz, hogy a szakmánkban, vagy épp a tanulmányaink során sikereket érjünk el. Ezért folyamatosan résen kell lennünk, készen kell állnunk arra, hogy új – és hiteles – ismereteket szerezzünk.

A kritikai gondolkodás a történelem tanulása során

A történelmi tudás elsajátításához szükség van a kritikai gondolkodás elsajátítására is. A kritikai gondolkodás képessé tesz minket arra, hogy a lexikális tudásunkat elemezzük, értékeljük, esetleg bizonyos forrásokat vagy következtetéseket megkérdőjelezzünk. A kritikus kifejezés a görög kritikosz szóból ered, amelynek jelentése „képes megítélni vagy megkülönböztetni”. A kritikai gondolkodás célja, hogy a rendelkezésünkre álló tudás alapján megbízható döntéseket hozzunk. Tekintettel arra, hogy a történelem tantárgy célja nemcsak az ismeretek megszerzése, hanem a visszatérő történelmi minták felismerése, kiemelten nagy szükségünk van a kritikus gondolkodásra. Vannak olyan hibák, amelyeket az emberiség hosszú történelme alatt már elkövetett, és ennek köszönhetően már azt is tudjuk, hogy a későbbiekben ezeket hogyan kerüljük el.

A képen barlangrajzok láthatók
Az emberiség történelmi eseményeiből tanulnunk kell (Fotó: 123rf.com)

Kommunikációs kompetenciák és komplexitás

Ahhoz, hogy a döntéseinket és véleményünket megfelelő módon közvetíteni tudjuk, a kommunikációs kompetenciánkat kell fejleszteni. Ehhez ismernünk kell a történelmi szakkifejezéseket, főbb megnevezéseket, valamint képesnek kell lennünk arra, hogy a véleményünket tisztán, érthetően, egyértelműen fogalmazzuk meg. Emiatt a történelem tantárgy tanulása során jelentős szerepet tölt be az anyanyelvi kommunikáció kulcskompetenciája, amelyről korábban már írtunk cikket, amit itt olvashatsz el.

Végül a történelem tanulásához szükségünk van arra, hogy magabiztosan tájékozódjunk mind térben, mind időben. A magabiztos történelmi tudáshoz ismernünk kell azt, hogy az események mikor történtek és hogyan kapcsolódnak egymáshoz, és szükséges komplexitásában, összefüggéseiben látnunk a rendszert.

Ami még hasznos lehet számunkra a történelem tantárgy tanulása során, az az „elbeszélői kompetencia”. Ahhoz, hogy ne csak tanuljunk, hanem hogy számot adhassunk a  tudásunkról barátainknak, tanárainknak, szükségünk van arra, hogy a narratív kompetenciánkat is fejlesszük. Ez a kompetencia kifejezetten hasznos lehet majd a történelem szóbeli érettségi során.

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.