Az Országgyűlés előtt fekvő törvényjavaslat megteremti a jogszabályi alapját az iskolai mobiltelefon használat szabályozásának – közölte Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára az MTI-vel. Az új szabályozás célja, hogy javítsa a diákok koncentrációját és teljesítményét az iskolai órákon.
A mobiltelefon negatívan hat a koncentrációra
Rétvári Bence elmondta, hogy egyre több hazai és nemzetközi kutatás támasztja alá a mobiltelefonok negatív hatását a diákok iskolai koncentrációjára, figyelmére és teljesítményére. A diákok kevésbé tudnak figyelni a tananyagra, ha közben a mobil náluk van, vagy akár csak a táskájukban hever. A mobiltelefonok jelenléte elvonja a figyelmet, ami hátráltatja az oktatási folyamatot és csökkenti a tanárok oktatói munkájának hatékonyságát.
A tanárok és az igazgatók többsége egyetért a szabályozással
A törvényjavaslat benyújtása előtt a Belügyminisztérium digitális konzultációt tartott, amelyben a tanárok és igazgatók többsége szükségesnek tartotta az iskolai mobilhasználat szabályozását. A visszajelzések alapján a mobiltelefonok és a rajtuk futó alkalmazások elvonják a diákok figyelmét, nehezebb a tanárnak úgy oktatni és fenntartani a diákok figyelmét 45 percig a tanórán, ha az óra közben, vagy az óraközi szünetekben a diákok az ingergazdag mobiljaikon függenek.
„Fontos ugyanakkor, hogy természetesen megmarad a diák lehetősége a mobil használatára az iskolaidő előtt vagy után, szükséges esetben a szüleikkel a kapcsolatot ezen keresztül is tarthatják, illetve ha a tananyag elsajátításához a mobil is szükséges, akkor a tanár engedélyével bevihetik tanórára is a mobilt“
– mondta el az államtitkár.
Más országok is lépéseket tesznek az ügyben
Rétvári Bence hangsúlyozta, hogy nemcsak a magyar tudományos kutatások, hanem az UNESCO és az ENSZ kutatásai is igazolják, hogy a túlzott mobiltelefon használat csökkenti az oktatás hatékonyságát.
Éppen ezért Franciaország, Finnország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Anglia már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolából.
Az iskolai mobiltelefon használat visszaszorítása nemcsak az oktatási teljesítményt javítja, hanem csökkenti az iskolai internetes zaklatások, azaz a cyber-bullying esetek számát is. Az államtitkár kiemelte, hogy az okoseszközök – mobilok, laptopok, tabletek – használatának az iskolában a diákok tanulását kell szolgálniuk, és nem a figyelmük elterelését a tanulásról.