Önálló jogszabály határozza meg a tanév rendjét a szakképzésben

Szerző: | 2023. július. 26. | Fősodor

A képen egy törvénykönyv látható.

A 2023/2024. évi tanévtől kezdve a szakképzés sajátosságaihoz igazodik a tanév rendje, amelyről önálló jogszabály rendelkezik – tájékoztatta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szerdán az MTI-t.

 A tárca közlemény szerint az új rendszer bevezetését többek között olyan, a szakképzés jellegéből adódó eltérések indokolják, mint a nyári szakmai gyakorlat vagy a duális képzés.

  A szakképzési törvény 2023 tavaszi módosítása megteremtette annak jogalapját, hogy a szakképzésben is önálló jogszabály határozza meg a tanév, a tanítási év rendjét. A korábbi szabályozás szerint a szakképző intézményekben megegyezett a tanév rendje a köznevelési intézményekével. Az új rendszer bevezetését a szakképzés jellegéből adódó eltérések indokolják.

Legfontosabb különbség, hogy a szakképzésben a tanulók nyáron szakmai gyakorlaton vesznek részt, amit eddig a közneveléssel megegyező tanrend nem vett figyelembe. Továbbá vannak olyan sajátos, a szakképzés egészét érintő események, specialitások, oktatásszervezési lehetőségek és igények, amelyek egységes szabályozása miniszteri rendeleti szinten indokolt – tette hozza a tárca.

A rendelet lehetőséget ad a 2023/2024. tanév kereteinek, a szakaszainak, valamint a szünetek és vizsgaidőszakok időpontjainak rögzítésére. Mindez segítséget nyújt a szakképző intézményeknek a következő tanév megfelelő előkészítéséhez és lebonyolításához, a tanulóknak és a szülőknek a következő tanévre való megfelelő felkészüléshez és tervezéshez.

 Az önálló szabályozás a szakképzési sajátosságok mellett a köznevelés rendszerével történő összhang érdekében megerősíti, hogy a felvétel és a beiratkozás, a tizedik évfolyamos mérések, valamint az érettségi vizsga időszaka a szakképzésben és a köznevelésben továbbra is azonos, a köznevelési szabályozáshoz igazodó marad – olvasható a KIM közleményében.

MTI

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.