Emberség, együttműködés, nyitottság – ELTE-PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézetének vezetőjével

Szerző: | 2023. május. 27. | Iskolák, Mi leszek?

Sokféle szakember dolgozik együtt az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE-PPK) Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézetében, ami az egész karra jellemző nyitottságot és befogadó szemléletet követi – vallja Boros Szilvia intézetvezető. A fő erősségük szerinte az együttműködési készség, valamint az alapító és intézetigazgató elődje által képviselt emberközpontú hozzáállás.

A cikk eredetileg 2022 decemberében, az UNI in&out Innováció 2023 kiadványban jelent meg.

Kezdjük egy különlegességgel, a tESI talks címmel indított sporttudományos podcastsorozatukkal. Mi ennek a szerepe és mennyire tudják bevonni a műsorkészítésbe a hallgatóikat?

A podcastsorozat a sportszervezés szakos oktatóink ötlete volt, akik különféle sportszervezeteknél is dolgoznak, a megvalósítást pedig Bukta Zsuzsanna tanárnő karolta fel, aki a Magyar Olimpiai Akadémia elnöke. Ő és egy sportszervezés szakos diák, Debreceni Gergő készíti a műsorokat a sport hátteréről, a sport és a társadalom kapcsolatáról, hazai, illetve nemzetközi aktualitásokról kérdezve a vendégeket. Ezek olyan szórakoztató és érdekes beszélgetések, amelyek jól hasznosíthatók a kar hallgatóinak a tanulmányai során is.

Számomra ez a podcast azt jelzi, hogy az ELTE PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézetet modern és újító szemlélet jellemzi. Így van ez? Ha igen, miben nyilvánul ez még meg?

Örülök, hogy ezt mondja, mert valóban erre törekszünk. Az oktatói csapatban eleve sokféle szakember képviselteti magát: testnevelő tanárok, biológusok, közgazdászok, pszichológusok, orvosok (mint én), és mindenki beleteszi a saját tudását, tapasztalatát a közös munkába, ami ettől nagyon színes és egyedi lesz. Azt gondolom, hogy ez a sokféleség hozza magával azt a nyitottságot, befogadó szemléletet és az újdonságra való fogékonyságot, ami szerintem az egész Pedagógiai és Pszichológiai Karra jellemző. Nagyon jól tudunk egymással együttműködni: ez az egyik erősségünk, és erre nagyon büszkék is vagyunk. Talán ennek köszönhető, hogy a pandémia alatt sem szűnt meg a sportmenedzser mesterszakunk oktatóira építő Sportgazdasági kerekasztal sorozat, amely egy-egy aktuális sporttémát állított középpontba, vagy a saját szervezésű konferenciánk, amely évről évre a rekreáció, a sport és az életmód aspektusából számol be a friss kutatási eredményekről.

Az intézetben osztatlan tanárképzésben, valamint alap-, mester- és doktori fokon is folyik képzés. Mennyire népszerűek ezek, mekkora a túljelentkezés, mennyi hallgatójuk van egy tanévben, illetve az egyes kurzusokon?

Országosan is kiemelkedő az érdeklődés az ELTE PPK rekreáció és életmód, illetve sportszervezés alapszakja iránt, mindkettőre több mint 80 hallgatót vettünk fel az idén is. Az intézet sportszakos képzésein egyébként szemeszterenként átlagosan 600, az általános testnevelés kurzusain mintegy 1500-1600 diák vesz részt.

Milyen szakokra lehet jelentkezni a sportszervezés, illetve a rekreáció és életmód szak mellett?

Nálunk is van edző alapképzés, ahol a kisebb csoportlétszám miatt személyre szóló figyelmet kapnak a hallgatók. Képzünk kajakkenu és kosárlabdaedzőket, 2022-ben indítottuk az úszóedző-, jövőre reményeink szerint az ökölvívóedző-képzést. Emellett 2020 óta ismét van osztatlan testnevelőtanár-képzésünk, amire még mindig kevesen jelentkeznek, pedig országos szinten is kiemelkedő intézetünkben a képzés színvonala és az oktatók elkötelezettsége. Emellett mesterszakon is folyik nálunk képzés sportmenedzser szakon, és az intézet a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemmel közösen részt vesz az ELTE PPK sportpszichológiai szakpszichológus szakirányú továbbképzésében is.

Országosan is kiemelkedő az érdeklődés az ELTE PPK rekreáció és életmód, illetve sportszervezés alapszakja iránt. Az intézet sportszakos képzésein szemeszterenként átlagosan 600, az általános testnevelés kurzusain mintegy 1500-1600 diák vesz részt. (Fotó: UNI in&out Innováció 2023)

Az ELTE-n belül részben az önök intézete felelős a tanulók általános testnevelési oktatásáért. Melyek a legnépszerűbb óráik, mennyire választják ezeket a hallgatók?

Valóban, amellett, hogy az intézet jelenleg több mint 600 diák szakos képzéséért felelős, az általános testnevelés tárgy oktatását is ellátja az ELTE sportklubjával, a BEACcal karöltve, szemeszterenként 1500 tanulóval. Ebben a képzési formában nagyságrendileg negyvenféle sportágra lehet jelentkezni. A legnépszerűbb a labdarúgás, a kosárlabda, a röplabda, a tollaslabda, az asztalitenisz, a gerinctorna, az alakformálás, az úszás, az akvafitnesz, de a küzdősportokra is sokan jelentkeznek, így az idén indított újdonságokra, az ökölvívásra és a biztonságos esés kurzusra is. Ezekre az egy kredit értékű kurzusokra a többi tárgyhoz hasonlóan a Neptunon keresztül lehet regisztrálni, a térítés összege pedig kedvezményesen hatezer forint. A pandémia alatt online kurzusokat is kifejlesztettek a kollégák, ezeket aztán a járványt követően is megőriztük, mert nagyon népszerűek lettek. Ez egy „svédasztalos” kurzus, minden héten 5-6 mozgásformából lehet összeállítani a heti edzésprogramot.

A honlapjukon azt írják, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a hallgatók szakmai, emberi, intézményi tevékenységgel kapcsolatos készségeinek fejlesztésére. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Az intézet alapítója, Bárdos György professzor nemcsak hatalmas tudással büszkélkedhet, de hozzáállásával, emberközpontúságával is példát mutat. Az ő szemléletét vitte tovább Köteles Ferenc professzor, és ezt igyekszünk mi, oktatók is képviselni, és a saját példánkon keresztül továbbadni a diákjainknak. Minden segítséget megadunk a tanulóinknak ahhoz, hogy ki tudják hozni magukból a maximumot, hogy élményként és sikerként éljék meg az itt töltött időt. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a hallgatóinkat kondicionáljuk az életre, ezért nálunk viszonylag sok a határidős beadandó. Azonban az alapszakos képzéseinkről elmondható, hogy meglehetősen gyakorlatorientáltak. A rekreáció és életmód, valamint a testnevelő tanár szakos diákjainknak a képzés alatt három tábort is teljesíteniük kell (vízi-, sí- és turisztika tábor). Emellett a szakmai gyakorlatokra is nagy hangsúlyt fektetünk.

Mennyire széles körűek az itt végzettek választási lehetőségei a pálya- és szakmai orientáció tekintetében?

A sportszervezés szakosok többsége valamilyen sportegyesületnél, sportszervezetnél helyezkedik el, ugyanez igaz a mesterszakos sportmenedzserekre. A rekreáció szakosokat is alkalmazzák sportszervezetek, de sokan fognak saját vállalkozásba, sportos utazás- és túraszervezésbe, vagy olyan cégeknél helyezkednek el, amelyek ezekkel foglalkoznak. A turizmuson belül a szállodák és a fürdők is előszeretettel foglalkoztatják az itt végzetteket. Kétségtelenül vannak, akik az alapképzéseinket ugródeszkaként használják, hiszen az ELTE-s diploma mindig is érték volt és ma is az, sokan mennek tovább a saját mesterképzéseinkre vagy más irányt választanak, és végül dietetikára, gyógytornára, humán kineziológiára szakosodnak.

Mit kell tudni a két doktori iskolájukról?

A Neveléstudományi Doktori Iskolában a Sport- és egészségnevelés Programot visszük, míg a Pszichológiai Doktori Iskolában a Sport- és egészség-pszichofiziológia Programot. Büszkék vagyunk arra, hogy egyre többen vesznek részt a doktori képzéseinkben is, a felkészült jelentkezőket pedig állami ösztöndíjjal tudjuk támogatni.

Az oktatás mellett az egyetemek fontos feladata a tudományos kutatás. Milyen kutatócsoportjaik vannak, és mit kell tudni ezek tevékenységéről?

Az intézet keretein belül négy kutatócsoport működik, amelyek a sport- és egészségtudományok minden fontos területét lefedik. Elsősorban az egészségmegőrzéshez, az egészségfejlesztéshez, a sporthoz és szabadidőhöz kapcsolódó tudományterületekre fókuszálnak, de a sportgazdaság területén is vannak értékes kutatásaink.

Boros Szilvia

  • Szolnokon született, alapdiplomáját a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvosi Karán vehette át 1996-ban.
  • Sportszakorvosi képesítést 2004-ben szerzett, 2010-ben doktori fokozatot szerzett sporttudományból, 2019-ben elvégezte a Semmelweis Egyetem Táplálkozástudományi mesterképzését. Az egyetemi oktatás és kutatás mellett 2012 óta búvárorvoslással is foglalkozik.
  • Szabadidejében az Almádi P-Art Alapítvány kuratóriumának elnökeként szobrászművészeknek teremt bemutatkozási lehetőséget, valamint művésztáborok, művészeti események szervezésében vesz részt.

A szerzőről:

Németh Eszter

Promó

Promó

Promó

Kövess minket