1863. január 10-én nyitották meg a világ első földalatti vasútját Londonban, ami a Metropolitan Railway nevet kapta. Hogy az utasokat óvják a kopár alagútfal és a nagy sebesség látványától, a szerelvénynek nem voltak ablakai.
Az ötlet a felszíni közlekedés tehermentesítésére született
161 évvel ezelőtt adták át az utazóközönségnek a világ első földalatti vasútját, ami a londoni Bishops’s road (napjainkban Paddington) és Farringdon Street között közlekedett. A földalatti ötlete Charles Pearson londoni ügyvéd fejéből pattant ki, aki így szeretett volna könnyíteni a Londonban kialakult közelekési dugókon. Ötletét a parlament újra és újra elutasította, míg végül 1854-ben elfogadtak egy földalatti vasútvonal létrehozásáról szóló törvényt.
Az építkezés 1860-ban kezdődött meg John Fowler főmérnök vezetésével. Az alagutat a kor techológiájának megfelelően felülről ásva, nyitott munkagödrökből építették. A félbevágott ellipszis alakú, lapos keresztmetszetű alagutak a három legjelentősebb vasúti csomópontot kötötték össze a város északi részén.
Földalatti gőzmozdonyok
A szerelvényeket 1890-ig gőzmozdonyok vontatták, ezért az alagút födémjét több helyen nyitva hagyták, hogy a vonat füstjét elvezessék. Az állomásokat igényesen alakították ki, de a kocsiknak nem voltak ablakai, mivel az utasokat óvni akarták a kopár alagútfal látványától, és féltek tőle, hogy a nagy sebességtől pánikba esnek.
A kellemetlenségek ellenére a vonat azonnal sikeres volt, az első pár hónap alatt átlagosan napi 26 500 utas utazott rajta. A sikereken felbuzdulva az első szakaszt hamarosan újabbak követték, szinte évente adtak át egy-egy új vonalat, így 1884-re elkészült a London városa körüli körgyűrű, ami már valóban tehermentesítette a felszínt. A metró utolsó gőzmozdonyát 1961-ben vonták ki a forgalomból.
A Metropolitan vasút később számos nyelvterületen, így a magyarban is tovább élt, innen ered a városi földalatti vasutakra használt metró szó.
Gőzmozdonyok a hazai közlekedésben
Bár nem földalatti vasútként, de gőzmozdonyok hazánkban is hosszú évtizedeken keresztül közlekedtek. Az első hazai gyártású, a MÁVAG-ban készült gőzmozdonyt 1874. január 3-án állították üzembe. Magyarországon 1959-ig gyártottak gőzmozdonyokat, majd 1984-ben kivonták őket a rendszeres vasúti forgalomból.
Vasútijármű-szerelő technikus
Ha idáig eljutottál, valószínűleg téged is érdekel a vasúti közlekedés. A szakképzés több szakmát is találunk, aminek szakemberei a vonatok világával foglalkoznak, közülük most a vasútijármű-szerelő technikus szeretném kiemelni.
A vasútijármű-szerelő technikus olyan szakember, aki széleskörű szaktudással rendelkezik a vasúti járművek karbantartásában és javításában. Feladatai közé tartozik a pneumatikus és mechanikus fékszerkezetek, villamos gépek, valamint a védelmi, vezérlési és közlekedésbiztonsági berendezések vizsgálata, javítása és ellenőrzése. Ő felelős a dízel erőátvitelű járművek motorjának és hajtóművének alapos vizsgálatáért, a hibafeltárásért, a javításért és működéspróbáért is.
A vasútijárműszerelő-technikus önállóan vagy csapatban dolgozva végzi el a különböző ellenőrzéseket, vizsgálatokat, hiba feltárásokat, javításokat és karbantartásokat. technikus szakma izgalmas lehetőséget kínál mindazoknak, akik érdeklődnek a vasúti járművek biztonságos és hatékony működése iránt.
Ha többet szeretnél megtudni a vasútijárműszerelő-technikus munkájáról és feladatairól, az alábbi linken olvashatod a szakma leírását:
Kiemelt képünk forrása: commons.wikimedia.org