161 éves a londoni földalatti – Vasútijármű-szerelő technikus

Szerző: | 2024. január. 10. | Mi leszek?

A képen a korabeli londoni földalatti látható egy rajzolt képen.

1863. január 10-én nyitották meg a világ első földalatti vasútját Londonban, ami a Metropolitan Railway nevet kapta. Hogy az utasokat óvják a kopár alagútfal és a nagy sebesség látványától, a szerelvénynek nem voltak ablakai. 

Az ötlet a felszíni közlekedés tehermentesítésére született

161 évvel ezelőtt adták át az utazóközönségnek a világ első földalatti vasútját, ami a londoni Bishops’s road (napjainkban Paddington) és Farringdon Street között közlekedett. A földalatti ötlete Charles Pearson londoni ügyvéd fejéből pattant ki, aki így szeretett volna könnyíteni a Londonban kialakult közelekési dugókon. Ötletét a parlament újra és újra elutasította, míg végül 1854-ben elfogadtak egy földalatti vasútvonal létrehozásáról szóló törvényt. 

Az építkezés 1860-ban kezdődött meg John Fowler főmérnök vezetésével. Az alagutat a kor techológiájának megfelelően felülről ásva, nyitott munkagödrökből építették. A félbevágott ellipszis alakú, lapos keresztmetszetű alagutak a három legjelentősebb vasúti csomópontot kötötték össze a város északi részén.

A szerelvényeket kezdetben kizárólag gőzmozdonyok vontatták, a metró utolsó gőzmozdonyát 1961-ben vonták ki a forgalomból. (Fotó: commons.wikimedia.org)

Földalatti gőzmozdonyok

A szerelvényeket 1890-ig gőzmozdonyok vontatták, ezért az alagút födémjét több helyen nyitva hagyták, hogy a vonat füstjét elvezessék. Az állomásokat igényesen alakították ki, de a kocsiknak nem voltak ablakai, mivel az utasokat óvni akarták a kopár alagútfal látványától, és féltek tőle, hogy a nagy sebességtől pánikba esnek. 

A kellemetlenségek ellenére a vonat azonnal sikeres volt, az első pár hónap alatt átlagosan napi 26 500 utas utazott rajta. A sikereken felbuzdulva az első szakaszt hamarosan újabbak követték, szinte évente adtak át egy-egy új vonalat, így 1884-re elkészült a London városa körüli körgyűrű, ami már valóban tehermentesítette a felszínt. A metró utolsó gőzmozdonyát 1961-ben vonták ki a forgalomból.

A Metropolitan vasút később számos nyelvterületen, így a magyarban is tovább élt, innen ered a városi földalatti vasutakra használt metró szó.

A londoni metró napjainkban 268 állomást szolgál ki, és több mint 400 kilométeres pályán futnak a szerelvények. (Fotó: 123rf.com)

Gőzmozdonyok a hazai közlekedésben

Bár nem földalatti vasútként, de gőzmozdonyok hazánkban is hosszú évtizedeken keresztül közlekedtek. Az első hazai gyártású, a MÁVAG-ban készült gőzmozdonyt 1874. január 3-án állították üzembe. Magyarországon 1959-ig gyártottak gőzmozdonyokat, majd 1984-ben kivonták őket a rendszeres vasúti forgalomból. 

Hazánkban 1984-ig használtak gőzmozdonyokat a rendszeres vasúti közlekedésben. (Fotó: 123rf.com)

Vasútijármű-szerelő technikus

Ha idáig eljutottál, valószínűleg téged is érdekel a vasúti közlekedés. A szakképzés több szakmát is találunk, aminek szakemberei a vonatok világával foglalkoznak, közülük most a vasútijármű-szerelő technikus szeretném kiemelni.

A vasútijármű-szerelő technikus olyan szakember, aki széleskörű szaktudással rendelkezik a vasúti járművek karbantartásában és javításában. Feladatai közé tartozik a pneumatikus és mechanikus fékszerkezetek, villamos gépek, valamint a védelmi, vezérlési és közlekedésbiztonsági berendezések vizsgálata, javítása és ellenőrzése. Ő felelős a dízel erőátvitelű járművek motorjának és hajtóművének alapos vizsgálatáért, a hibafeltárásért, a javításért és működéspróbáért is.

A vasútijárműszerelő-technikus önállóan vagy csapatban dolgozva végzi el a különböző ellenőrzéseket, vizsgálatokat, hiba feltárásokat, javításokat és karbantartásokat.  technikus szakma izgalmas lehetőséget kínál mindazoknak, akik érdeklődnek a vasúti járművek biztonságos és hatékony működése iránt.

Ha többet szeretnél megtudni a vasútijárműszerelő-technikus munkájáról és feladatairól, az alábbi linken olvashatod a szakma leírását:

Kiemelt képünk forrása: commons.wikimedia.org

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Nyereményjáték

Promó

Promó