Aki nem szeret az íróasztal mellett ülni, az itt megtalálhatja a számításait, de fel kell arra készülni, hogy a kreatív szakma nem feltétlenül családbarát – mondja Tokaji József, a Livepoint Kft. tulajdonosa.
Az interjú eredetileg 2022 decemberében, az UNI in&out Innováció 2023 kiadványban jelent meg.
A Livepoint mint integrált digitális produkciós cég 2007 óta működik. Milyen munkákon dolgoznak? Említene néhány produkciót, amely az önök nevéhez fűződik?
A szolgáltatáspalettánk széles körű, ezért nehéz néhányat kiemelni a sok munka közül, mert mindegyik egyformán fontos számunkra. Ismertebb lehet a nagyközönség előtt az MVM Zenergia komolyzenei nagykoncertsorozat, amelynek immár hetedik éve mi készítjük és tervezzük a teljes vizuális megjelenését, televíziós műsorát. A Red Bull Pilvaker, a Music Clash, a Liszt Remix, a Ládaderbi és a Röpnap rendezvény vizuális munkálatait is mi készítettük, de egyéb területeken is komoly referenciáink vannak. Ezek közé tartozik a Ferencváros labdarúgócsapata, ahol a digitális játékoskártyákat és a perimeter, illetve giant screen tartalmakat készítjük, de nemzetközi szinten is sok nagyszabású munkánk van többek között az UEFA-val vagy az EHF-fel.
Milyen szakmákból dolgoznak önöknél munkatársak, mennyien vannak?
A tartalomgyártás sok szakmát érint, de mi szegmentálunk, és a partnereink által a legjobban keresett munkafolyamatokra koncentrálunk. Ezért elsősorban motion designereket, kreatív grafikusokat, projekt- és eventmenedzsereket keresünk, vagy ezekből a szakmákból jelentkeznek hozzánk valamely ügynökségen keresztül. Általában 10-15 fős állandó stábbal, emellett csaknem 150 alvállalkozóval dolgozunk együtt a projektjeinken.
Mik az alapvető elvárások képességben, tudásszintben a céggel dolgozókkal szemben, legyenek azok állandó munkatársak vagy külsősök?
Minden jelölt kap tőlünk egy feladatot, és mi azt vizsgáljuk, hogy mit tud kihozni belőle. Sok esetben egy már elvégzett munkáról van szó, és mi két dolgot kérünk a jelentkezőtől: egyrészt, hogy próbálja megreprodukálni, illetve hogy mondja és mutassa meg, hogy ő miként csinálná másképp. Ez alapján el tudjuk dönteni, mennyire jó szakmailag, milyen a látásmódja, a kivitelezése. Ha azt látjuk, hogy szakmailag még nem tökéletes, de látjuk benne az elszántságot és a lelkiismeretességet, hogy proaktív és képes improvizálni, akkor segítünk abban, hogy a rutint gyorsan megszerezze. Fontos, hogy lássuk azt is, hogy hogyan dolgozik, mert előfordulhat, hogy egy másik kollégának kell átvennie a munkáját, vagy fordítva. Szimultán kell tudni dolgozni a projekteken, ez nálunk alap. Nincs idő lazsálni, sok a projekt és rövidek a határidők. Aki nem tudja felvenni a ritmust és nem tudja hozni a szintidőket a minőségi elvárásoknak megfelelően, annak nincs itt helye. Meg kell érteni azt, hogy mindenkinek ki kell termelnie a munkabérét. Csapatban gondolkodunk, mindenkinek megvannak a saját feladatai és a workflow-ban is a helye. Nem tudunk egymás nélkül működni, minden területnek hozni kell a kiemelkedő formát, sőt még annál is jobbat. Ez rám ugyanúgy vonatkozik tulajdonosként. Óriási a piaci nyomás, és csak a legjobb elfogadható! A középszerűség nálunk elfogadhatatlan, és közhely, de egy munkát egyszer kell csak jól megcsinálni, nem sokadikra, mert az csupán az időt viszi, és a hozzáállást, a morált rombolja, mert nincs sikerélmény. A szervezeti gondolkodást és a kreativitást együtt nehéz párba állítani, de nálunk ezt megtanulják a kollégák, és ettől még jobb szakemberekké válnak.

A Red Bull Pilvaker, a Ládaderbi és a Röpnap rendezvény vizuális munkálatait is a Livepoint készíti. (Fotó: UNI in&out Innováció 2023)
Működtetnek gyakornoki programot?
Korábban volt mentorprogramunk, de ma már csak egyénileg fogadunk gyakornokokat. Vannak jó tapasztalataink a korábbi gyakornoki programjaink kapcsán, de többnyire rossz érzések maradtak meg bennünk, ezért is döntöttünk a megszüntetése mellett. Leginkább azt láttuk, hogy a kezdeti lelkesedés után volt egy ugyanekkora visszaesés, pedig kész programokkal, érdekes feladatokkal, profi eszközparkkal készültünk. Volt persze örvendetes példa is, amikor valaki jelentkezett a gyakornoki programunkra, majd az iskola elvégzését követően hozzánk jött dolgozni, és három évet nálunk töltött alkalmazásban. Később vállalkozó lett, ráadásul sikeres, és a mai napig jó üzleti és emberi kapcsolatban vagyunk ugyanazon a piacon. Ezt kifejezetten sikernek könyvelem el, de általánosságban a befektetett munka közel sem hozta meg a várt eredményeket. Egy gyakornoki programba mindkét félnek bele kell tennie energiát, és ha valaki érdeklődő, kitartó, jó a hozzáállása és lelkes, akkor az előtt ma is nyitva áll az ajtónk.
Mire kell még felkészülnie annak, aki kreatív területen szeretne érvényesülni?
Csak olyanoknak javasolnám ezt a pályát, akiknek a munkájuk a hobbijuk, akik ennek élnek. Nagyon változatos itt az élet, de rengeteg lemondással is jár. Aki nem szeret az íróasztal mellett ülni, az itt megtalálhatja a számításait, de fel kell készülni arra, hogy ez a munkaterület nem feltétlenül családbarát. A mi szakmánkban a home office nem működik. Szinte a nap 24 órájában rendelkezésre kell állni, persze nem minden esetben, de a rendezvények alatt biztosan, és ezek ráadásul jellemzően este vagy hétvégén vannak. Nem létezik a hagyományosan vett munkaidő, és az önállóság felelősséggel jár. Vonzó ugyanakkor, hogy rengeteg eseményre be lehet jutni, olyan helyekre is, ahová csak keveseknek. Ha valaki ezen a területen jó akar lenni és érvényesülni szeretne, annak ezzel mind kalkulálnia kell. Itt egy a lényeg, hogy az ügyfél elégedett legyen.
Mit gondol a mai fiatalokról, pályakezdőkről általánosságban?
Azt látom, hogy sokszor irreális igényekkel érkeznek az első munkahelyükre, de értelemszerűen sem kellő szakmai tudásuk és sokszor kitartásuk sincs, hogy a teljesítményük az elvárásaikkal összhangban legyen. Sokaknak nehéz megérteniük, hogy a hozzánk hasonló kreatív iparágakban nincs munkaidő, illetve annak akkor van vége, amikor a tartalmat elkészítettük, vagy az esemény véget ért. Számunkra fontosak az egyéniségek, de az egyénieskedés nem megengedhető, mert egymással szimbiózisban szükséges dolgoznunk, tehát mindenkinek be kell illeszkednie a csapatba.
Hogyan igyekeznek megtartani a fiatal tehetségeket?
Amit mi nyújtani tudunk, az a jó hangulat, a normális fizetések, viszont mivel juttatásokban nem tudunk versenyezni a multikkal, több ötletem is volt a kollégák ösztönzésére. Kitaláltam egy értékelőrendszert, aminek az egymás közötti pozitív visszajelzés volt a lényege, de egy idő után nem működött. Azt vettem észre, hogy egyre kevésbé számítanak az emberi kapcsolatok, és ez elszomorított. Az a kezdeményezésem is csak egy darabig ment, hogy legyen mindig az irodában egy egészséges finomságokkal teli „elsősegélydoboz” azoknak, akiknek túlórázniuk kell. De ezt is meg kellett szüntetni, mert egy idő után azt vettem észre, hogy napközben eltűnnek belőle dolgok. Amit tudunk, megteszünk azért, hogy szeressenek nálunk dolgozni a munkavállalóink. A kezdőket igyekszünk fokozatosan bevinni a feladatok sűrűjébe, de nem tudom, hogy ez-e a jó irány. Amiben biztos vagyok, hogy jó csapat vagyunk, amihez jó tartozni. Elsősorban az új kollégákon múlik, hogy ők is szeretnének-e hozzánk tartozni, mert mi nyitottak vagyunk és befogadók.
Mi jelenti most az önök számára a legnagyobb kihívást?
Az idén nagyon nagy és sikeres eseményeink futottak le. Most, amikor alapvetően krízis van a világban, és szerintem egyre nehezebb idők jönnek, nekünk az a legnagyobb kihívás, hogy fenntartsuk magunkat. Az az alapcél, hogy legyen annyi munka, amivel a munkatársainkat meg tudjuk őrizni. Ugyanazzal a minőséggel kell menni előre.
Tokaji József
- 1973-ban született.
- Nős, két gyermek édesapja.
- Érettségit a Corvin Mátyás Műszaki Szakközépiskolában szerzett, majd a Csonka János Technikumot is elvégezte.
- 2017-ben alapította meg a Livepoint Kft.-t, amelynek jelenleg is tulajdonos ügyvezető igazgatója.