Már elérhető a 2022/23 tanévre vonatkozó szakképzési pályakövetés kérdőív

Szerző: | 2023. április. 22. | Fősodor

A grafikán látható néhány kéz, amely nagyítót, statisztikát és villanykörtét tart

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) 2023. március 23. és április 30. között az eKréta rendszerén keresztül kérdőíves kutatást végez a szakképzési pályakövetés témakörében. A kutatásban a szervezők a szakképző iskolák kilencedik évfolyamos tanulóit, a 2022/23-as tanévben 16. életévüket betöltőket, valamint a végzősöket szólítják meg. A kérdőív kitöltése megközelítőleg 10 percet vesz igénybe, önkéntes alapú, és teljesen anonim. A válaszok alapján a tanulók nem azonosíthatók be, és az eredmények összesítve kerülnek feldolgozásra.

Mik derülnek ki a tavalyi pályakövetés adataiból?

A pályakövetési felmérés célja, hogy a szakképzésért felelős intézmény (NSZFH) megismerje a szakképzésben tanuló diákok motivációját, elégedettségük mértékét, a képzés utáni terveiket. A kérdőív a tavalyi évben is a fent felsorolt tanulói csoportok véleményét mérte, tehát a kilencedikes, a végzős, valamint a tanév során a 16. életévüket betöltő diákokat.

A grafikán kérdőív kitöltésére alkalmas eszközök szerepelnek
A kérdőív kérdései között az is szerepelt, hogy miért választották a tanulók a szakképzést (Fotó: 123rf.com)

A 2021/22 tanév kutatásából megtudtuk, hogy a kitöltő diákok 81,1 százaléka az iskolák honlapjairól tájékozódott a szakképzési rendszer választható képzéseiről. A felmérést azt is kimutatta, hogy a közösségi médiafelületek közül a Facebook volt a legnépszerűbb platform, a válaszadók 30,2 százaléka erről a social media felületről tájékozódott, ha szakképzéssel kapcsolatos kérdései voltak.

A felmérés egyik érdekes kérdése az volt, hogy miért választották a diákok a szakképzést, mint oktatási formát? A válaszadók 66,5 százaléka azért választotta a szakképzést, mert így azt tanulhatta, ami érdekli őt. A tanulók 38,7 százaléka azért döntött a szakképzés mellett, mert úgy gondolták, hogy szakmai végzettséggel könnyebben találnak majd munkát. A diákok 27,8 százaléka azt nyilatkozta, hogy tetszett neki a képzés, és 26 százalékuk a szüleik, rokonaik javaslatára döntött a szakképzés mellett. Motiváló tényező volt az ösztöndíj rendszer is, ugyanis a tanulók 12,1 százaléka választotta a szakképzést a rendelkezésre álló ösztöndíjak miatt.
Ha ennek a kérdésnek a korcsoportos megoszlását nézzük, árnyaltabb képet kapunk. A 9. évfolyamos tanulók (akik az első évüket töltötték a szakképzésben) 71 százaléka nyilatkozta azt, hogy azért választotta a szakképzést, mert olyat tanulhat, ami érdekli őt. Ugyanezt a választ adta a 16 éves kitöltők 73 százaléka is, de a végzősöknél már csak a kitöltők 59 százaléka jelölte meg ezt a választ.

A szakképzéssel kapcsolatos tanulói elégedettséget is mérte a kérdőív. Az eredményekből kiderült, hogy mindhárom tanulói csoport úgy gondolja, hogy olyan tantárgyakat tanul, amelyeket a későbbiekben a munkája során is használni fog. Továbbá a tanulók úgy nyilatkoztak, hogy nagyrészt értik, amit az iskolában tanulnak, és úgy érzik, az iskolában odafigyelnek rájuk. Összesítve az eredményeket, azt láthatjuk, hogy mindhárom csoport a közepesnél elégedettebb volt a képzéssel.

A most felsorolt eredmények a teljes kutatás egyes részleteit tartalmazzák. Azonban készülünk egy átfogóbb cikkel is, amely a teljes tanulmányt be tudja mutatni az érdeklődőknek.
Ha most vagy kilencedikes tanuló, vagy ha elmúltál 16 éves, esetleg ha végzős tanuló vagy a szakképzési intézményrendszerben, akkor te is kitöltheted a pályakövetés kérdőívet. Ezt a KRÉTA mobil alkalmazásban a „továbbiak” ikonra kattintva, a „kérdőívek” menüpontból érheted el.

A képen egy zöld doboz látható, rajta a felirat angolul: a véleményedet kérjük
A kérdőívet április végéig lehet kitölteni (Fotó: 123rf.com)

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.

Promó

Promó