Változott a szakmai elméleti vizsga a szakképzésben

Szerző: | 2023. május. 29. | Fősodor

A képen számítógépen vizsgázó fiatalok láthatók egy teremben.

A korszerűbb, gyorsabban kiértékelhető vizsgarendszer kialakításának köszönhetően mostantól a szakképzésben tanulók számítógépen végezhető, interaktív vizsgák keretében tesznek szakmai elméleti vizsgát. A papíralapú számonkéréseket felváltó rendszer bevezetését több tesztidőszak előzte meg.

A februári tesztelési időszakban mintegy ötezer tanuló vizsgázott számítógép előtt. Jelenleg a kifutó rendszerű szakmák kivételével, országos szinten az összes szakmában interaktív módon történik a diákok számonkérése. A tapasztalatok pozitívak, a feladatok kitöltése eddig mindenhol zökkenőmentesen zajlott – közölte   a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM).

Az idei tanév végén az összes tantárgyból csak elektronikusan lehet elméleti szakmai vizsgát tenni, amely számítógépen végezhető teszt jellegű feladatsorokat jelent, így a vizsgák papírmentessé, a kiértékelések gyorsabbá válnak. 

 Az infrastrukturális változásokra felkészültek a szakképzést folytató iskolák. Az interaktív vizsgáztatáshoz szükséges feltételek minden intézményben rendelkezésre állnak: tantermek, számítógépek és a nagysebességű internetelérés egyaránt – áll a KIM közleményében.  

Az idei évben villanyszerelő szakmában vizsgáztak (2220 fő) a legtöbben, a második legnépszerűbb a szakács szakma (1709 fő), míg a harmadik helyen a pénzügyi-számviteli ügyintéző szakmában vizsgázók állnak (1404 fő). Emellett sokan vizsgáznak kereskedelmi értékesítő, hegesztő, gépjármű-mechatronikai technikus és cukrász szakmákból is.

 Az elméleti interaktív vizsgákat a 2020-ban bevezetett projektvizsga forma egészíti ki, amely az új szakképzési rendszerben már komplex gyakorlatorientált számonkérést jelet projektfeladatok megvalósításán keresztül.

 „Célunk, hogy minden magyar fiatal az iskolarendszerből való kilépéskor olyan készségekkel és kompetenciákkal rendelkezzen, amelyek segítségével megállják helyüket a 4. ipari forradalomban átalakuló munkakörökben is. A digitális eszközök használatának ismerete ma már nem előny, hanem alapvető elvárás szinte minden területen. Folyamatosan zajlik a szakképzés digitális fejlesztése, ennek egyik legfontosabb lépése az interaktív szakmai vizsgák bevezetése volt” – fogalmaztak a KIM közleményében.

Mint arról korábban beszámoltunk a parlament elfogadta a szakképzési törvény módosítását. A változásoknak köszönhetően hatékonyabb lehet a duális képzés, szélesedhetnek a felzárkóztatást támogató programok és egyszerűsödhetnek az adminisztratív folyamatok.

A képen egy törvénykönyv látható.
2020 januárban hatályba lépett szakképzési törvény gyökeresen megváltoztatta a a hazai szakképzést. (Fotó:123rf)

Ahogyan arról az uniside.hu beszámolt a technikumokban rendben lezajlottak az írásbeli érettségi vizsgák.  A legnépszerűbb szakmai vizsgatárgy a technikumokban az idén az informatika volt, ebből 4809 tanuló tett vizsgát. Közgazdasági ismeretekből 2818 tanuló, míg a rendészeti és közszolgálati ismeretekből vizsgázók száma az idén 2016 volt. Emellett változatlanul magas az egészségügyi, közlekedési vagy turisztikai ismeretekből vizsgázók száma.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.