Tanórakutatás a szakképzés fejlesztése érdekében

Szerző: | 2023. szeptember. 10. | Fősodor

Egy laptop kijelzőjén szerepel a projekt neve

2023. június 2-án az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán rendezték meg a Lesson Study for VET – Teachers’ Collaboration for Improving the Quality of Vocational Education and Training elnevezésű programot. Az eseményt az Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet koordinálta az Erasmus+ nemzetközi projekt zárókonferenciája keretében. A rendezvény kiemelt témája a tanórakutatás volt.

Mi az a tanórakutatás?

Arról már többször írtunk, hogy a készségek iránti igények folyamatosan változnak. Köszönhető ez az átalakuló munkahelyeknek, a folyamatos fejlesztéseknek (például a digitális fejlesztéseknek). A tanulók motiválása és az oktatás naprakészen tartása érdekében újra kell gondolni a szakképzésben történő tanítást és a szakmatanulás módszereit. Annak érdekében, hogy a szakképzés továbbra is magas színvonalon és hatékonyan működjön, az oktatásnak rugalmasan kell viszonyulnia a fejlesztésekhez. Ennek érdekében az oktatóknak nemcsak a szakmaspecifikus kompetenciáikat, hanem a pedagógiai-módszertani készségeiket is a fejlődéshez kell igazítaniuk.

A tanórakutatás (angolul lesson study) a tanári szakmai fejlődés egyik hatékony modellje. Ez a módszer a tanári együttműködésen alapul, az alapja a tanárok módszertani készségeinek fejlesztése, amelyek hozzájárulnak a tanulók tanulásának javításához. A kutatások azt mutatják, hogy azok az iskolák, ahol a tanárok együttműködnek és egyfajta közös tudásbázist alkotnak, jobban teljesítenek, mint azok az intézmények, ahol a tanárok elszigetelten dolgoznak. Ennek érdekében született meg az LS4VET projekt, amelynek célja az volt, hogy a tanórakutatás módszertanát a szakképzési ágazathoz igazítsa az oktatás minőségének növelése érdekében. A módszer a tanárok valós osztálytermi problémáira összpontosít, és az adott problémákra új tanítási módszereket kínál.  A projektben Ausztria, Hollandia, Málta és Magyarország intézményei közösen dolgoztak ki egy tanórakutatási modell módszertant és a hozzá kapcsolódó kézikönyvet, kifejezetten a szakképzés speciális igényeihez igazítva.

A rendezvényről

A projekt zárókonferenciáján közel 70 fő vett részt, a külföldi és hazai projektpartnerek mellett munkában résztvevő szakképzésben tevékenykedő oktatók és iskolavezetők, továbbá számos hazai szakképző intézményből, iskolákból, szakképzési centrumokból és szakmai háttérintézményekből is érkeztek érdeklődők. A konferenciát dr. Aczél Balázs, az ELTE PKK nemzetközi dékánhelyettese nyitotta meg, majd Zoltán Katalin, a Kulturális és Innovációs Minisztérium vezető-kormányfőtanácsosa, illetve dr. Benedek András, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem emeritus professzora tartottak előadást, bemutatva a projekt szakpolitikai és tudományos kontextusát. Ezt követően Dr. Győri János, az ELTE PPK professzora és a projekt vezetője beszélt a tanórakutatásról, annak szakképzésbe történő adaptációjáról, illetve bemutatásra kerültek a projekt eredményei is. A rendezvény második felében az LS4VET egyes aspektusait vitatták meg a résztvevők.

A kép a projekt zárórendezvényén készült, egy előadó látható előadás közben
Előadó a tanórakutatás témakörében (Fotó: LS4VET projekt)

A rendezvényhez kapcsolódó dokumentumok letölthetők innen:

A szerzőről:

Kisanyik Tímea
Újságíró-szerkesztő. Sokéves szakképzési területen szerzett munkatapasztalattal rendelkezik, korábban a feladatai közé tartozott a szakmák népszerűsítése. Újságíróként elhivatottan támogatja azt a célt, hogy a szakképzéshez és a felnőttképzéshez kapcsolódó információk minél több emberhez jussanak el. Szereti a sikertörténeteket, amelyek inspirálóak mások számára, a jövő oktatásához tartozó – akár digitális – fejlesztéseket, amelyek könnyebbé tehetik a munkavégzést. Figyelemmel kíséri a magyar és nemzetközi trendeket, valamint a szakmai versenyeket, rendezvényeket.

Promó

Promó