Fónagy István 30 éve fejleszti városában a vendéglátást: reagál a modern kor igényeire, rendezvényeket szervez, karitatív tevékenységet végez. Munkájáról kérdeztük, mit tart könnyűnek és nehéznek a szakmájában. Illetve, milyen 30 év után is ugyanazt a tevékenységet végezni.
Mesélj, hogy talált rád ez a szakma?
Abban az időben, bő 30 évvel ezelőtt, eszem ágában nem volt, hogy a turizmus és vendéglátás területén dolgozzam, hiszen egészségügyi végzettséggel rendelkezem. Sződligeten dolgoztam ápolás igazgatóként éveken keresztül. Majd 1993-ban jött egy lehetőség, hogy a fő tevékenység mellett lehet vállalkozni. Akkor még úgy gondoltam, hogy ez egy mellékvállalkozás lesz, de később a hivatásommá vált.
Az ötlet sikeresnek bizonyult és mondhatjuk, hogy gyakorlatilag azóta ezzel foglalkozol?
Igen, 1993 óta. Voltaképpen idén ünneplem a 30. születésnapot a vállalkozásom tekintetében, amelyet az évek alatt bővíteni is tudtam. Egy idő után sikerült kialakítani egy állandó vendégkört, akiknek az igényeire alapozva továbbfejlesztettem a kereskedelmi szálláshely szolgáltatásaira épülő vállalkozásomat.
Milyen igényei vannak elsősorban a vendégeknek?
Nem csupán egy kerthelyiségben szeretnek pihenni, hanem mindig szeretnek belekóstolni annak a környéknek a gasztronómiai különlegességeibe, ahová elutaztak. Továbbá mindig szeretnék megismerni az adott környék kulturális értékeit is.
Mit üzennél azoknak az embereknek, akik a turizmus és vendéglátás területén dolgoznának: mi a legfontosabb, mire érdemes egy vendéglátósnak odafigyelni?
Nagyon fontos országos szinten felmérni azt a helyzetet, hogy mit tudunk a vendégeknek nyújtani. Ez a külföldi turizmus esetében még fontosabb, hogy a vendégek igényeihez igazodó szolgáltatást biztosítsunk, mert ha külföldi vendég érkezik, akkor nem rólam alkot elsősorban véleményt, hanem a vendéglátás alapján ítéli meg az egész országot: hogyan érezte magát Magyarországon.
Amikor a turisták belépnek az országba, rögtön látják a fogadó képességünket. Bármelyik városba lépve, bármelyik szálláshely – és azok szolgáltatásai – kialakítanak egy képet a magyarokról. Ezért én azt gondolom, és ennek mentén is dolgozom, hogy mindig a vendég az első, a saját vállalkozás csupán egy harmadrendű dolog.
Ha a vendég jól érzi magát és elégedett, mi is elégedettek lehetünk. Amikor jó szájízzel és pozitív érzésekkel távozik az országunkból, akkor azt mondom, hogy olyan dolgot tettünk le az asztalra ami az ország dicsőségére válik.
Bár mi vagyunk a vendéggel, mondhatni napi 24 órában, minden jóval és rosszal mi szembesülünk. Kapunk hideget és meleget is: miért drága egy étterem, miért nincs elég múzeum, milyen közlekedési problémák vannak. Ezért nagyon fontos, hogy a szóvátett, negatív visszajelzéseket jól tudd kommunikálni.
Mit érzel a legnehezebbnek?
Ebben a szakmában a legnehezebb az emberekkel való bánásmód. Úgy látom az utóbbi időben, hogy az emberek sokat változnak. És sajnos nem pozitív irányba. Sokan, mondhatni a semmiért mindent szeretnének. Egy olcsó szolgáltatástól is luxus kiszolgálást várnak, ami sajnos egészen egyszerűen nem működik.
Szerte a világon változik a gazdasági helyzet: emelkednek az árak és folyamatosan nő az infláció, ami az egész szolgáltatóiparra nagy hatással van. Sajnos ezt sokan nem tudják, vagy nem szeretnék belátni.
Tehát a szakma szépségei mellett, vannak nehézségek is, nem is kevés. Mégis mi az, ami miatt tovább csinálod?
Számomra a folyamatos impulzus a hajtóerő, ez a legnagyobb örömforrás ebben a szakmában. Engem 30 éve ez hajt. A világ minden tájáról érkeznek hozzám vendégek, nincsenek unalmas napjaim. Rengeteg kultúrával találkozol, rengeteg impulzust kapsz amikor megérkezik egy vendég akár Új-zélandról, az Egyesült Államokból vagy Japánból. Ilyenkor belecsöppen az ember az adott országba, még ha nem is ténylegesen lehet ott.
A technikai eszközök még inkább fokozzák ezt az érzést, hiszen egy okostelefonnal vagy a booking alkalmazáson keresztül is rá lehet keresni annak az országnak, településnek a nevezetességeire, így már a vendég érkezésekor elindul egy párbeszéd. Rögtön tudom azt mondani, hogy, ott van egy szép múzeum vagy egy templom vagy akár egy régi híd és a vendég első benyomása pozitív lesz, hogy milyen tájékozott és kedves a tulajdonos.
Említetted a foglalási rendszer hasznosságát, de az értékelések hogyan segítik a munkád? Hasznos vagy egy negatív értékelés inkább csak fejtörést okoz?
Szerintem az értékelés nem mindig fontos, vagy legalábbis nem a legfontosabb szempont. Hiába teszel meg mindent, amit a vendég kér, vannak olyan elvárások és kérések, amit tőled függetlenül nem tudsz teljesíteni. Hiába keres nálam úszómedencét vagy légkondit, nincsen. Egy 160 éves sváb házban ezt a szolgáltatást nem lehet nyújtani. Hiába nézte meg a booking információs oldalát, elkerüli a figyelmét és ideérve azonnal keresi.
Ki volt a legproblémásabb vendéged? Van-e olyan, eset amire rossz szívvel emlékszel vissza? Hiszen 30 év hosszú idő.
Igazából ennyire negatív tapasztalatom nincsen, mert nagyon embercentrikusnak tartom magam, és tudom kezelni ezeket a helyzeteket. A kölcsönös tisztelet és a bizalom is fontos, ha ezek megvannak nem lehet nagy baj. Volt olyan eset, amikor napok múlva derült ki, hogy a vendég nem tud fizetni. Egy ilyen helyzetet nem tud mindenki jól kezelni, de aki szociálisan érzékeny és rengeteget karitatív tevékenységet végez, annak azért van rálátása, hogy ezt milyen módon lehet megoldani.
Úgy tudom, hogy nem ebben a városban születtél, mégis egyfajta „lokálpatriótának” számítasz. Sok rendezvény köthető a nevedhez, hogyan fér bele ez a sok minden az idődbe?
A turizmus-vendéglátásban nincs leállás. El kell adni magadat és a vállalkozásodat is. Az okostelefon, a virtuális világ nem azért van, hogy burokban éljünk, hanem egy lehetőség arra, hogy bemutasd a vállalkozásod a világnak. Bármit teszel a digitális térben, azt bárhol, bármikor bárki láthatja. Ha ez a látvány, ha ez a gesztus, ez a szolgáltatás, ez a program valakinek tetszik, akkor már tettél valamit. Felkeltetted a vállalkozásod iránt az érdeklődést.
Forralt bor-főzőverseny, Lecsófesztivál, Almás süti verseny. Mit érdemes tudni ezekről a rendezvényekről?
Ezeket a rendezvényeket a Vendégvárók Váci Egyesület szervezi, ami több mint 20 éve alakult. Az egyesült Pro Urbe-díjas Vácott.
Ez a három fő rendezvényed. Van kedvenced közülük?
Mind a három őszintén közel áll a szívemhez.
Melyik lesz most legközelebb?
A lecsófesztivál, szeptember 2-án. Ez egy óriási nagy gasztronómiai rendezvény, az egyesületünk szervezi, immáron 19. alkalommal, tehát jövőre fog jubilálni. Nagyon kinőtte magát, hisz különböző turisztikai– és egyéb fesztiválokon is sok esetben kiemelt rendezvényként jelölik meg a Váci Lecsófesztivált. Ez arra is visszajelzés, hogy ez a város mennyire szép, jó és kedves helység. A csapatok akár már most is leadhatják nevezésüket rá az Ittali étteremben. Egészen pontosan tegnap, szerdán, került ki a pontos nevezési tájékoztatás.
Mit lehet tudni a díjakról?
Minden évben hét különböző kupát osztunk ki. Ebből egy vándor, a másik hat „örök”. A három legjobb lecsót, illetve a három legjobb lecsó-jellegű ételt díjazza a szakmai zsűri. A vándorkupát pedig az a csapat kapja meg, aki a legtöbb pénzt gyűjti össze. Elvégre ne feledjük el, el elsősorban egy karitatív rendezvény, aminek a célja, hogy hátrányos helyzetben lévő családokon segítsünk.
Mi követi a Lecsófesztivált?
Az Almás pite-sütő verseny, de az kisebb rendezvény. A másik kiemelt fesztiválunk a Forralt bor-főzőverseny. Ez minden évben karácsony és szilveszter között kerül megrendezésre az egyesületnek köszönhetően.
Mondhatni akkor, hogy nálad mindig a Forralt bor-főzőversennyel zárul le az adott év.
Tulajdonképpen igen. Aztán jön az új év, új lehetőségek, a visszatérő vendégek mellett pedig újak is, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy elégedetten távozzanak tőlünk.
Ez is érdekelhet. Wine Spectator díjas magyar éttermek. Étvágygerjesztő a pincér-vendégtéri szakember szakmához.
Kedvcsinálóként egy korábbi videó a Váci Lecsófesztivál rendezvényről.