Alternatív tanulási lehetőségek a szakképzésben

Szerző: | 2023. június. 19. | Iskolák

A képen egy út látható esélyegyenlőség felíratú táblával.

A sok iskolai kudarc miatt félsz újra az iskolapadba ülni? Nincs iskolai végzettséged, de szeretnél egy piacképes részszakmát szerezni? Tanulnál de nem tudod mit? Nem tudod, hogy milyen szakma illik hozzád? Ha bármelyik kérdésre igen a válaszod, ezek közül az alternatív tanulási lehetőségek közül választhatsz.

A szakmai végzettséggel nem rendelkezők arányának csökkentését célzó Híd programok helyét más rugalmas tanulási lehetőségek váltották fel az új szakképzési rendszerben. Dobbantó program, Műhelyiskola és Orientációs osztály – e tanulási lehetőségek közül választhatnak a tanulni vágyók. Mutatjuk, hogy milyen feltételeknek kell megfelelni a képzésbe történő bekapcsolódáshoz. 

Dobbantó – az alapkompetencia fejlesztésre fókuszál 

2020-tól a végzettség nélküliek felzárkózását a Dobbantó program támogatja, ahol alapfokú végzettséget lehet szerezni. A 10 hónapos Dobbantó program az általános iskolát el nem végzőknek biztosítja az alapkompetencia fejlesztést. A programban az vehet részt, aki 16-23 éves és nem rendelkezik alapfokú végzettséggel.

Egyéb, az általános iskolában elvégzett osztályok számára vonatkozó korlátozás nincs. Vagyis akkor is jelentkezhetsz a programra, ha nem fejezted be az általános iskolai tanulmányaidat. A programban egyénre szabott, gyakorlatias, csapatmunkára épülő fejlesztés történik, mentorok támogatásával. A program iskolarendszerű képzésben történik, de rugalmas rendben, új szemléletű értékeléssel.

A tavalyi évben, országszerte, több, mint 60 szakképző intézmény indított programot. 2023/24-es tanévre szeptemberben indulnak az új Dobbantó osztályok, azonban már most érdemes körülnézni a lakóhelyed közelében található szakképző iskolákban és jelentkezni a programra. A felvétel kezdeményezése általában az augusztusi javítóvizsgák előtt is lehetséges a nyári ügyeleti napokon.

A beiratkozás kétféle módon történhet

Amikor a programba történő bekerülés az általános iskola javaslatára történik. Ebben az esetben az iskola értesíti a tanuló lakhelye szerint illetékes kormányhivatalt és fenntartó intézményét.

Megszűnt vagy megszűnő általános iskolai tanulói jogviszony esetén a 18 év alattiak jelentkezését a szülőnek kell kérni, azonban, ha valaki már nagykorú a tanuló önállóan intézheti a Dobbantó programba való felvételét.

A beiratkozást felvételi elbeszélgetés előzi meg, amelynek során lehetőség van a program részletes megismerésére továbbá az elvárásokról és a követelményekről is tájékoztatást adnak az iskolában. A programba történő felvétel esetén a szükséges alapdokumentumok bemutatása és átadása után történhet meg a beiratkozás. 

A Dobbantó befejetése után lehet továbblépni a műhelyiskolai képzésbe, ahol 6-24 hónap alatt lehet részszakmát szerezni. (Fotó: 123rf)

A Műhelyiskola részszakképesítést biztosít

Aki nem elégszik meg ennyivel és többre vágyik, a Dobbantó után a Műhelyiskolai képzés lehet a következő állomás, ahol szakmai bizonyítvány szerzésére is van lehetőség. Folyamatos mentori támogatással a személyes és társas kompetenciák fejlesztésére is hangsúlyosan megjelennek a programban.

Műhelyiskolában az tanulhat aki  

  • nem rendelkezik alapfokú végzettséggel és elvégezte a Dobbantó programot  vagy
  • csak alapfokú végzettsége van és már elmúlt 16 éves. 

 A műhelyiskolában  részszakma megszerzésére irányuló felkészítés folyik, amelyet az iskola tanműhelyében vagy munkahelyi körülmények között a nappali rendszerben, 1-5 fős csoportokban szervez meg a szakképző intézmény. A részszakma megszerzése legalább hat, legfeljebb huszonnégy hónap lehet. A tanulmányok alatt ösztöndíjra is jogosulttá válik a tanuló.

De mi is az a résszakma? A részszakma a szakmának olyan önállóan elkülöníthető része, amely legalább egy munkakör betöltéséhez szükséges kompetenciák megszerzését teszi lehetővé. A részszakma megszerzéséről kiállított szakmai bizonyítvány államilag elismert alapfokú végzettséget és szakképesítést tanúsít és legalább egy munkakör betöltésére képesít.

A részszakképesítésre felkészítő Műhelyiskola sikeres lezárását követően az alapfokú tanulmányok befejezését bizonyító tanúsítványt, illetve részszakképesítésről szóló bizonyítványt kap, aki befejezi a programot. Ezekkel a dokumentumokkal a zsebedben akár középfokú oktatási intézményekben is tovább lehet tanulni. 

Ennek a két hátrány kompenzációs programnak a célja az oktatás vagy a munka világába visszavezető, a sikeres egyéni életút megtalálását célzó lehetőség biztosítása azok számárára, akik szeretnének alapfokú végzettséget és legalább egy munkakör betöltésére feljogosító rész-szakmát szerezni. A Dobbantó és a Műhelyiskola programok keretében a hagyományos iskolai formától eltérően, rugalmas tanulási formában lehet tanulni. 

Ha nem tudod melyik szakmát válaszd

A megújult szakképzési struktúra lehetőséget teremet arra is, hogy a szakmaválasztásban még bizonytalan fiatalok megismerjék az ágazatokat és a szakmákat, mielőtt a pályaválasztás fontos kérdésében döntenének. Az útkeresésben az orientációs osztály nyújt segítséget a tanulni vágyó, de még bizonytalan fiataloknak.

A képen egy cipő látható, kétféle irányban indulhat.
Az orientációs fejlesztésre irányuló előkészítő évfolyam (orientációs osztály) azoknak az általános iskolát elvégzett fiataloknak nyújt lehetőséget, akik bizonytalanok a pályaválasztásban vagy kompetenciafejlesztésre van szükségük szakmai oktatásuk megkezdése előtt. (Fotó: 123rf)

Az Orientációs osztályban a tanulók egyéni kompetenciáinak felmérésére alapozott fejlesztés és a szakmai oktatás során elsajátítható szakmák gyakorlati megismerése történik. A Dobbantó és a Műhelyiskola programhoz hasonlóan az Orientációs osztályban is meghatározó a tanulók mentorálása, az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése. Emellett a pályaorientáció és az életpálya tervezésének elősegítése történik rugalmas tanulásszervezési és személyre szabott oktatási formában. 

A 2023/2024-es tanévre 54 intézményben hirdették meg az orientációs évfolyamot.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Promó

Promó