Az idegen nyelvek elsajátítása és a digitális eszközök használata a 21. században az életünk szerves része. Az új generációk már ebbe születnek bele, és ebben is nőnek fel. Vajon hatékonyak-e még náluk a hagyományos módszerek, vagy új eszközöket kell keresnünk, hogy segítsük őket?
Az új generációk számára új módszerekre van szükség
Bár sok iskolában még mindig a tankönyvek, a szótárak és a hagyományos számonkérések dominálnak a nyelvtanulásban, a szakemberek szerint a 21. században más, hatékonyabb módszerekre van szükség. Fontos lenne, hogy a szülők is naprakészek legyenek ezen új lehetőségekkel kapcsolatban, és megismerjék az online világ által kínált eszközöket.
“Ma már, aki eredményesen szeretne nyelvet tanítani vagy tanulni, annak a tankönyvnél többre van szüksége, s erre számtalan új módszer, program és online felület áll rendelkezésére. Amit biztosan nem tehetünk meg, pedagógusként és szülőként sem, hogy nem vesszük figyelembe a mai alfa és Z generáció megváltozott képességeit, tanulási szokásait. Ez a két generáció már a fejlett technológia világába született bele, a telefonjukat alig használják az eredeti funkciójára, számukra ez a kapcsolattartás, de a játék felülete is, és azt is el kell fogadnunk, hogy nekik ez a tanulás egyik színtere is.“
– nyilatkozta Gubáné Csánki Ágnes generációs tréner.
A belső motiváció kialakítása a cél
Korábban a szülők főként jutalmazással próbálták ösztönözni gyerekeiket a tanulásra és nyelvtanulásra. Ma azonban sokkal fontosabb a belső motiváció kialakítása a diákoknál, akik nem igényelnek különösebb szülői ráhatást ahhoz, hogy megértsék, miért fontos számukra a nyelvtanulás.
Gubáné Csánki Ágnes szerint a motiváció kialakítását segíti, ha látja és hallja a szüleit idegen nyelven kommunikálni, de jó program lehet egy idegen nyelvű film közös megtekintése is.
Az új generációk oktatásában segíthet az edutainment módszere
A mai gyerekek tanulási szokásai jelentősen megváltoztak, a hagyományos tanítás-tanulás folyamatba nehezen vonhatók be. Az új generációk tagjai másképp gondolkodnak, másképp keresik és szintetizálják az információkat, aminek következtében más agyi területeik fejlődnek erősebben, mint szüleik esetében.
Hazánkban és a nemzetközi gyakorlatban egyre nagyobb teret hódít a „szórakoztatva tanulás”, azaz az edutainment módszere.
A tapasztalatok alapján a játékokba ágyazott ismereteket gyorsabban sajátítják el a diákok, és a megtanultakat hosszabb távra raktározza el a memóriájuk.
Nyelvtanulás a KRÉTA felületén
Kutatások arra is rámutattak, hogy a Z és alfa generáció tagjai hét percig képesek aktívan figyelni egy bizonyos tevékenységre. Ezért a sikeres nyelvtanulást is jobban segítik a rövid, három-négy percen belül megoldható leckék és feladatok.
Erre remekül alkalmas a KRÉTA Idegennyelvi Felkészítő Modulja (KRÉTA IFM), amit a szülőknek és a gyerekeknek egyaránt érdemes megismerni. A KRÉTA felületen található, nyelvtanulást segítő modul minden diák számára ingyenesen elérhető. Az applikáció révén a szülők is bepillantást nyerhetnek gyermekük tanulási folyamataiba és előrehaladásába.
A KRÉTA IFM itt érhető el:
Tanulók számára:
- Mobil: KRÉTA app – Továbbiak (főoldal jobb alsó sarkában található menü) – Nyelvtanulás
- Web: KRÉTA felület – Digitális Kollaborációs Tér – Feladatok (felső menüsorban) – Nyelvi feladatok – Nyelvtanulás (jobb felső sarok)
Tanárok számára:
- Web: KRÉTA felület – Digitális Kollaborációs Tér – menüsorban Feladatok gomb – Nyelvi feladatok gomb – Hozzon létre új nyelvi feladatot