Tanévkezdés ADHD-s gyermeket nevelő családokban – hogyan tehetjük könnyebbé?

Szerző: | 2025. augusztus. 22. | Iskolák

A tanévkezdés minden család életében nagy fordulópont, de egy ADHD-s gyerek számára ez az időszak különösen sok feszültséggel járhat. A nyári, szabadabb napirend után hirtelen visszaállni a kötöttebb iskolai ritmusba nem mindig egyszerű, és ilyenkor nemcsak a gyermek, hanem a szülők is gyakran érzik magukat kimerültnek. Szerencsére vannak apró, mégis hatékony eszközök, amelyek segíthetnek abban, hogy az iskolakezdés ne csak a túlélésről, hanem a sikeres indulásról szóljon.

Fokozatos átállás az ADHD-s gyermekeknél

A gyerekek sokkal könnyebben alkalmazkodnak a változásokhoz, ha nem egyik napról a másikra kell megváltoztatni a szokásaikat. Már augusztus végén érdemes apránként előrébb hozni a lefekvést és a reggeli kelést, hogy szeptemberre ne okozzon akkora sokkot az ébresztőóra csörgése.

Ugyanez igaz az étkezésekre is: ha otthon már az iskolaidőhöz hasonló ritmust alakítunk ki, a szervezet és a figyelem is könnyebben rááll az új rendszerre.

ADHD és vizuális napirend: biztonságos rutinok

Sok ADHD-s gyermeknek biztonságot ad, ha pontosan tudja, mi következik. Egy színes, falra kitett vagy mágneses reggeli rutinlista nemcsak abban segít, hogy kevesebb vita legyen, hanem abban is, hogy a gyerek önállóbbnak érezhesse magát.

Kisebbeknél a képek, nagyobbaknál a rövid, egyszerű szöveges pontok működnek jól – a lényeg, hogy mindig szem előtt legyen, mi a következő lépés.

Időzítők és emlékeztetők ADHD-s gyerekeknek

A reggelek és délutánok megkönnyítésében az időzítők, emlékeztetők és apró átvezetések is kulcsszerepet játszanak. Egy ADHD-s gyermek gyakran nehezen érzékeli az idő múlását, így sokszor az – öt perc múlva indulunk –  figyelmeztetés többet ér, mintha egyszer csak hirtelen fel kell kapni a táskát.

Egy vidám dallamú ébresztő, egy homokóra vagy egy kis csengő segíthet abban, hogy a váltásokat ne kényszerként, hanem természetes részként élje meg.

Tanulósarok kialakítása ADHD-s gyermekeknek

Fontos, hogy otthon is legyen egy olyan tér, ahol a gyermek tanulhat és előkészítheti a másnapi dolgait. Egy külön „iskola-sarok” nem feltétlenül egy egész szoba, elég egy íróasztal vagy egy kisebb sarok, ahol minden szükséges eszköz kéznél van, és lehetőleg kevés a zavaró tényező. Így a tanulás is kiszámíthatóbb, nyugodtabb keretek között zajlik.

Együttműködés az iskolával

A szülők sokat tehetnek azzal, ha már az első hetekben beszélgetnek a pedagógusokkal, és őszintén elmondják, hogy a gyermeküknek mi az, ami segíti, és mi az, ami megnehezíti a mindennapokat. Ez az együttműködés sok feszültséget előzhet meg, és támogatóbb közeget teremthet a gyermek számára.

Türelem és pozitív visszajelzés ADHD-s gyerekeknél

Az iskolakezdés hetei mindenkinek fárasztóak, de az ADHD-s gyerekeknek különösen sok energiát vesz el az alkalmazkodás. Érdemes rugalmas elvárásokat támasztani, apró sikereket is megünnepelni, és időt hagyni a beszokásra. A szeretetteljes keretek, a türelem és a dicséret legalább olyan fontosak, mint a jól felépített napirend.

ADHD-s gyerekek erősségei és kreativitása

Az ADHD-s gyerekek rengeteg kreativitást, energiát és egyedi látásmódot hoznak a család életébe. A tanévkezdés jó alkalom arra, hogy ne csak a nehézségekre koncentráljunk, hanem meglássuk az erősségeket is, és közösen tanuljunk új stratégiákat a mindennapokhoz. Így a szeptember nemcsak az iskoláról, hanem a családi összetartozásról és az apró közös sikerekről is szólhat.

Praktikák a stresszmentes hétköznapokhoz

Fókusz Tippek ADHD-s gyermeket nevelő családoknak
Előzetes felkészülés Későbbi kelés és lefekvés fokozatos bevezetése, étkezések és reggeli rutin előkészítése, táska bepakolása, ruhák előkészítése
Napirend vizualizálása Falra kitett, színes lista vagy mágneses napirend; képek kisebbeknek, rövid szöveges pontok nagyobbaknak
Idő és emlékeztetők Időzítők, riasztások, előre jelzés a tevékenységváltásokról („5 perc múlva indulunk”)
Tanulóhely kialakítása Nyugodt, jól felszerelt sarok vagy asztal; minden szükséges eszköz kéznél, kevés zavaró tényező
Kapcsolat az iskolával Tanárokkal való kommunikáció az erősségekről és nehézségekről, együttműködés a mindennapi támogatás érdekében
Rugalmas elvárások és pozitív megerősítés Kis lépésekben vezetni be új szabályokat, ünnepelni a kisebb sikereket, időt adni a beszokásra

 

Nyári felejtés, őszi küszködés – Hogyan kerüljük el a tanévkezdés stresszét?

A nyári szünet jóval többről szól, mint pihenésről: a gyerekek ilyenkor könnyen „elfelejtik” az iskolai rutint, és az őszi tanévkezdéskor ez könnyen frusztrációhoz vezethet. A cikkben gyakorlati tippeket találsz arra, hogyan tarthatod karban a tanulási ritmust nyáron is, miként teheted gördülékenyebbé az átmenetet a vakációból az iskolába, és hogyan kerülhető el a felesleges stressz akár szülőként, akár tanulóként.

Olvasd el, hogy a nyár utolsó hetei  ne a „felejtésről”, hanem a felkészülésről szóljon!

Nyári felejtés, őszi küszködés

 

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Promó

Libri

Így tanultok Ti!

Kövess minket